* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Mælkesyre  (Læst 8096 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Mælkesyre
« Dato: 10, December 2019 - 16:19 »
Kemi?
Gennem længere tid har jeg brugt en udmærket kapsel-kaffemaskine.
I brugsvejledningen fremhæves det, at man skal afkalke maskinen med noget, der kaldes højredrejende mælkesyre L(+) 45%, som oven i købet er økologisk.
Det lyder for mig som rent sludder? - Men måske er der en slags mening i galskaben?

For kort tid var den korrekte mælkesyre sluppet op!
Afkalkes skal der imidlertid. I mine nær-forretninger kendte de ikke midlet - såhh - afkalket blev der - med jordisk afkalkningsmiddel. Så blev maskinen straks utæt! En reparation kommer ikke på tale på grund af prisen og derfor måtte en ny maskine købes.
Jeg kan købe det "rigtige" afkalkningsmiddel hos sælgeren af maskinen - men prisen!!!
Nu er jeg nået til, at det helt rigtige afkalkningsmiddel kan købes hos en virksomhed i Midt-Nordjylland for fede kroner plus fragten.
Min sparsommelighed fik mig til at søge i et par forretninger, som sælger husholdningskemikalier her i mit nær-område - uden held.

Har nogen her blandt ingeniørerne en praktisk måde at løse det problem jeg synes jeg har?

Venlig hilsen     HP

PS! Jeg bruger den nye kapselmaskine med varsomhed! Den skulle gerne holde længe!

p

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #1 Dato: 10, December 2019 - 19:45 »
Mælkesyre til afkalkning af kaffemaskiner.
https://dexus.dk/maelkesyre-afkalkning
https://densundebutik.dk/shop/afkalkning-maelkesyre-514p.html

Mælkesyre - Wikipedia, den frie encyklopædi.
https://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6lkesyre

Lactic acid - Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid

Jeg bruger bare citronsyre til en elkedel :)

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #2 Dato: 11, December 2019 - 10:56 »
Nu ved jeg ikke hvad dit jordiske afkalkningsmidde var.
Hvis man blot køber afkalkning, og ikke læser deklaration og sikkerhedsanvisninger omhyggeligt kan man risikere at det er saltsyre. Det tåler praktisk taget ingen metaller, og selv med visse organiske stoffer kan det gå galt.

Brug fortyndet ekkidesyre. Hvvor mælkesyrens pks er lidt under 4 er eddikesyrens nærmer e 5 . Det betyderpopulært sagt at eddikesyrens virkning er langt svagere, og ikke så ødelæggende. Men lugten er umiskendelig, så det er måske derfor den ikke sælges i kommersielle afkalkningsmidler 
Lugten forsvinder ved efterfølgende skylning med vand.
almindelig handels eddikesyre er omkring 30% . Fortynd den  5 til 10 gange for brug til afkalkning i kaffebryggere.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #3 Dato: 11, December 2019 - 13:02 »
Brug fortyndet ekkidesyre
Jeg plejer at bruge citronsyre til afkalkning af kaffemaskiner. Både vores almindelige filterkaffemaskine, og vores Nespresso kapselmaskine. I manualen til Nespressoen er det også angivet, at der SKAL anvendes Nespressos eget afkalkningsmiddel (som er mælkesyre). Jeg har aldrig oplevet problemer med nogle af maskinerne efter afkalkning med citronsyren. Er der nogen (Harbst?) der ved om Citronsyren er mere/mindre skadelig end den eddikesyre der anbefales her?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #4 Dato: 12, December 2019 - 10:35 »
Nu har jeg ingen hundedyr kapselmaskine, men kun en elkedel og en gammel arvet kaffemaskine til når jeg har gæster - og da jeg har blødt vand, skal de sjældent afkalkes. Derfor har jeg normalt ikke den tekniske eddikesyre på lager, som harbsts opskrift er baseret på. men bruger husholdningseddike fortyndet 1:1.
Jeg vil dog ikke afvise, at de dyrere maskiner har samlinger, der kan reagere med simple syrer. Så vil du være sikker, vælger du en svag syre med lidt større molekyler. Udover mælkesyre er citronsyre og vinsyre egnede - og begge fås i ethvert supermarked. Normalt er citronsyre billigst og derfor at anbefale - medmindre du netop har et brev vinsyre i skabet den dag du har brug for at afkalke.

At forhandleren anbefaler L(+)-mælkesyre er rent salgsgas!
Mælkesyre findes naturligt i to spejlvendte former der hedder hhv. D og L. Begge findes i naturen, og D-mælkesyre dannes af bakterier i bl.a. yoghurt.
L-mælkesyre dannes i muskler ved træthed.
Ingen af de to former er på nogen måde giftige!
Der skal sikkert en specielt sjælden bakterie til at fremstille den økologiske L-mælkesyre, så man kan tjene kassen på at påstå, at det skal være netop den!
De to former er fuldstændig lige gode til afkalkning.
(+) fortæller hvilken vej polariseret lys drejes i en opløsning af syren - og er aldeles uinteressant i denne sammenhæng!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #5 Dato: 14, December 2019 - 09:29 »
Hej Morten
Nu er vi nok inde på et emne,hvor din viden er større en min.

Du nævner store molekyler som en fordel. vordan gør syren molekylstørrelse er forskel ?

Jeg angav eddikesyren som en svagere syre på basis af pKS værdierne. Jeg har også gode erfaringer med afkalkning med  fortyndet eddikesyre.
vi har nmeget kalk i vandet så afkalkning af bruseindsatserne i vandhanerne er også nødvendigt. Efter 30 års jævnlig afkalkning var det gået ud over metaldelene: men nye af plast koster ikke meget. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Mælkesyre
« Svar #6 Dato: 15, December 2019 - 12:07 »
Hej harbst.

I forhold til ætsning af metaldele er molekylstørrelsen aldeles ligegyldig. Og du har helt ret i at fokusere på pKs som den vigtigste parameter. Da pKs jo ligesom pH er en omvendt logaritmisk skala, skal den være mindre end den syres (her kulsyre med pKs 6,37) hvis salte den skal opløse - men ikke så lille, at den angriber metallet i konstruktionen. Mælkesyre har pKs 3,86 og er dermed noget stærkere end eddikesyre, hvilket formentlig giver en hurtigere afkalkning - og altså er forsvarligt ifølge fabrikanten af den dyre kapselmaskine.
Alt dette ved du godt - jfr. dit første indlæg. Og vi er også enige om, at det er et rent salgstrick at anbefale denne syre som den ENESTE mulighed.

Den lille detalje, jeg tilføjede, er ikke konkret viden, men mere en fornemmelse baseret på, hvilke materialer der kunne være i det indre af en kompliceret og dyr maskine. Min anbefaling har intet med syrevirkning at gøre, men frygt for at maskinen kan indeholde samlinger eller slanger af plast, der kan penetreres af små syremolekyler og dermed blive ødelagt.
Da jeg aldrig har skilt en dyr kaffemaskine ad, ved jeg intet konkret, men vil af ren forsigtighed vælge en syre, hvis egenskaber ligger så nær som muligt ved det anbefalede produkt, men uden dettes opskruede pris. Og på grund af selve maskinens opskruede pris vil jeg ikke lade det komme an på en prøve, om eddikesyre er helt OK. Det er sandsynligvis tilfældet.
Men den lidt stærkere syre vil som nævnt også medføre en hurtigere afkalkning, som kan være mere skånsom for maskinens indre dele.
Det var ikke det jeg skrev, beklager. men måske vigtigere end min frygtsomme fornemmelse for molekylstørrelse.
« Senest Redigeret: 16, December 2019 - 09:27 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk