ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Mælkesyre
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1399
Flest online idag: 43
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 29
I alt: 30
Paw Olsen
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Mælkesyre (Læst 13612 gange)
HP
Senior
Mælkesyre
«
Dato:
10, December 2019 - 16:19 »
Kemi?
Gennem længere tid har jeg brugt en udmærket kapsel-kaffemaskine.
I brugsvejledningen fremhæves det, at man skal afkalke maskinen med noget, der kaldes højredrejende mælkesyre L(+) 45%, som oven i købet er økologisk.
Det lyder for mig som rent sludder? - Men måske er der en slags mening i galskaben?
For kort tid var den korrekte mælkesyre sluppet op!
Afkalkes skal der imidlertid. I mine nær-forretninger kendte de ikke midlet - såhh - afkalket blev der - med jordisk afkalkningsmiddel. Så blev maskinen straks utæt! En reparation kommer ikke på tale på grund af prisen og derfor måtte en ny maskine købes.
Jeg kan købe det "rigtige" afkalkningsmiddel hos sælgeren af maskinen - men prisen!!!
Nu er jeg nået til, at det helt rigtige afkalkningsmiddel kan købes hos en virksomhed i Midt-Nordjylland for fede kroner plus fragten.
Min sparsommelighed fik mig til at søge i et par forretninger, som sælger husholdningskemikalier her i mit nær-område - uden held.
Har nogen her blandt ingeniørerne en praktisk måde at løse det problem jeg synes jeg har?
Venlig hilsen HP
PS! Jeg bruger den nye kapselmaskine med varsomhed! Den skulle gerne holde længe!
Logget
p
jj-
Senior
Sv: Mælkesyre
«
Svar #1 Dato:
10, December 2019 - 19:45 »
Mælkesyre til afkalkning af kaffemaskiner.
https://dexus.dk/maelkesyre-afkalkning
https://densundebutik.dk/shop/afkalkning-maelkesyre-514p.html
Mælkesyre - Wikipedia, den frie encyklopædi.
https://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6lkesyre
Lactic acid - Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid
Jeg bruger bare citronsyre til en elkedel
Mvh jj
Logget
harbst
Senior
«
Svar #2 Dato:
11, December 2019 - 10:56 »
Nu ved jeg ikke hvad dit jordiske afkalkningsmidde var.
Hvis man blot køber afkalkning, og ikke læser deklaration og sikkerhedsanvisninger omhyggeligt kan man risikere at det er saltsyre. Det tåler praktisk taget ingen metaller, og selv med visse organiske stoffer kan det gå galt.
Brug fortyndet ekkidesyre. Hvvor mælkesyrens pks er lidt under 4 er eddikesyrens nærmer e 5 . Det betyderpopulært sagt at eddikesyrens virkning er langt svagere, og ikke så ødelæggende. Men lugten er umiskendelig, så det er måske derfor den ikke sælges i kommersielle afkalkningsmidler
Lugten forsvinder ved efterfølgende skylning med vand.
almindelig handels eddikesyre er omkring 30% . Fortynd den 5 til 10 gange for brug til afkalkning i kaffebryggere.
Logget
Jørgen Harbst
Kobbernagel
Senior
«
Svar #3 Dato:
11, December 2019 - 13:02 »
Citat fra: harbst efter 11, December 2019 - 10:56
Brug fortyndet ekkidesyre
Jeg plejer at bruge citronsyre til afkalkning af kaffemaskiner. Både vores almindelige filterkaffemaskine, og vores Nespresso kapselmaskine. I manualen til Nespressoen er det også angivet, at der SKAL anvendes Nespressos eget afkalkningsmiddel (som er mælkesyre). Jeg har aldrig oplevet problemer med nogle af maskinerne efter afkalkning med citronsyren. Er der nogen (Harbst?) der ved om Citronsyren er mere/mindre skadelig end den eddikesyre der anbefales her?
Logget
Morten Jødal
Senior
«
Svar #4 Dato:
12, December 2019 - 10:35 »
Nu har jeg ingen hundedyr kapselmaskine, men kun en elkedel og en gammel arvet kaffemaskine til når jeg har gæster - og da jeg har blødt vand, skal de sjældent afkalkes. Derfor har jeg normalt ikke den tekniske eddikesyre på lager, som harbsts opskrift er baseret på. men bruger husholdningseddike fortyndet 1:1.
Jeg vil dog ikke afvise, at de dyrere maskiner har samlinger, der kan reagere med simple syrer. Så vil du være sikker, vælger du en svag syre med lidt større molekyler. Udover mælkesyre er citronsyre og vinsyre egnede - og begge fås i ethvert supermarked. Normalt er citronsyre billigst og derfor at anbefale - medmindre du netop har et brev vinsyre i skabet den dag du har brug for at afkalke.
At forhandleren anbefaler L(+)-mælkesyre er rent salgsgas!
Mælkesyre findes naturligt i to spejlvendte former der hedder hhv. D og L. Begge findes i naturen, og D-mælkesyre dannes af bakterier i bl.a. yoghurt.
L-mælkesyre dannes i muskler ved træthed.
Ingen af de to former er på nogen måde giftige!
Der skal sikkert en specielt sjælden bakterie til at fremstille den økologiske L-mælkesyre, så man kan tjene kassen på at påstå, at det skal være netop den!
De to former er fuldstændig lige gode til afkalkning.
(+) fortæller hvilken vej polariseret lys drejes i en opløsning af syren - og er aldeles uinteressant i denne sammenhæng!
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
«
Svar #5 Dato:
14, December 2019 - 09:29 »
Hej Morten
Nu er vi nok inde på et emne,hvor din viden er større en min.
Du nævner store molekyler som en fordel. vordan gør syren molekylstørrelse er forskel ?
Jeg angav eddikesyren som en svagere syre på basis af pKS værdierne. Jeg har også gode erfaringer med afkalkning med fortyndet eddikesyre.
vi har nmeget kalk i vandet så afkalkning af bruseindsatserne i vandhanerne er også nødvendigt. Efter 30 års jævnlig afkalkning var det gået ud over metaldelene: men nye af plast koster ikke meget.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
«
Svar #6 Dato:
15, December 2019 - 12:07 »
Hej harbst.
I forhold til ætsning af metaldele er molekylstørrelsen aldeles ligegyldig. Og du har helt ret i at fokusere på pKs som den vigtigste parameter. Da pKs jo ligesom pH er en omvendt logaritmisk skala, skal den være mindre end den syres (her kulsyre med pKs 6,37) hvis salte den skal opløse - men ikke så lille, at den angriber metallet i konstruktionen. Mælkesyre har pKs 3,86 og er dermed noget stærkere end eddikesyre, hvilket formentlig giver en hurtigere afkalkning - og altså er forsvarligt ifølge fabrikanten af den dyre kapselmaskine.
Alt dette ved du godt - jfr. dit første indlæg. Og vi er også enige om, at det er et rent salgstrick at anbefale denne syre som den ENESTE mulighed.
Den lille detalje, jeg tilføjede, er ikke konkret viden, men mere en fornemmelse baseret på, hvilke materialer der kunne være i det indre af en kompliceret og dyr maskine. Min anbefaling har intet med syrevirkning at gøre, men frygt for at maskinen kan indeholde samlinger eller slanger af plast, der kan penetreres af små syremolekyler og dermed blive ødelagt.
Da jeg aldrig har skilt en dyr kaffemaskine ad, ved jeg intet konkret, men vil af ren forsigtighed vælge en syre, hvis egenskaber ligger så nær som muligt ved det anbefalede produkt, men uden dettes opskruede pris. Og på grund af selve maskinens opskruede pris vil jeg ikke lade det komme an på en prøve, om eddikesyre er helt OK. Det er sandsynligvis tilfældet.
Men den lidt stærkere syre vil som nævnt også medføre en hurtigere afkalkning, som kan være mere skånsom for maskinens indre dele.
Det var ikke det jeg skrev, beklager. men måske vigtigere end min frygtsomme fornemmelse for molekylstørrelse.
«
Senest Redigeret: 16, December 2019 - 09:27 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Mælkesyre
Seneste Debatindlæg
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
USA's justitsministerium sagsøger Uber
Tidligere landsholdsangriber river akillessenen over
Mindehøjtidelighed for Charlie Kirk på stadion med 60.000 pladser
'Voldsom' stigning i antallet af danskere på ADHD-medicin
Politi jagtede vanvidsbilist med over 200 kilometer i timen
Finaleklar Katrine Koch går efter top-8: Man må jo godt drømme stort
Rubio er rejst til Israel for at drøfte bestræbelser for våbenhvile og angreb i Qatar
Flere betjente såret under lørdagens demonstration i London
Charlie Kirk får millioner af nye følgere på sociale medier
Højlund scorer i sin Napoli-debut
Kraftig regn lukkede veje i Helsingør
Venezuela: Fiskefartøj bordet af amerikansk flådefartøj
Gået fra Roskilde Sygehus: 13-årig pige fundet i god behold
Thomas Frank og Tottenham tager sæsonens tredje sejr
Drone krænkede rumænsk luftrum under russisk angreb i Ukraine
Ny fransk premierminister dropper sin forgængers plan om at sløjfe to helligdage
71-årig kvinde stanget af krondyr i Blåvand
25 kvæstet i gaseksplosion på en bar i Madrid
Russisk guvernør melder om brand på olieraffinaderi efter droneangreb
Statsministeren opfordrer Trump til direkte dialog med Nato-lande om olieimport
Nyt fra ing.dk
Batteribrande udgør et stigende problem: Ny løsning advarer før branden tager fart
Nu afslører kortlægning, hvilke husstande der fejler mest i affaldssorteringen
»Det kommer nok til at tage årtier, før vi enes om, at der er liv på Mars«
Dansk fysiker: Teoretisk fysik er havnet i en dødsspiral
Synspunkt: Københavns Universitet skal straffes for andres fejltagelser – det vil gå ud over os allesammen
Verdens ældste opfinder: »Når jeg får en ide, tænker jeg ikke på andet og lytter ikke til min kone«
Disse lande bygger klodens giftigste spyware: Står for 64 procent af sårbarheder i software og browsere
Det største våbenindkøb i danmarkshistorien: Anskaffer europæisk luftforsvar for 58 mia. kr.
Genstart af Njals Tårn kræver kraftig forstærkning
»Hvad djævlen er det?«: Sådan lød det da Mars-forskere fandt liv - læs detaljerne om opdagelsen
Kunstig intelligens skuffer i jagten på ny medicin
Synspunkt: Barberer regeringen GDPR ned i jagten på AI, går det ud over vores største force til effektivisering: Tillid
Golf og Polo genopstår fra de døde: Kan patriotisme redde Europas bilindustri?
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Skraldekaos i Grønland – miljøskadelig løsning opfattes som eneste udvej
Minister reagerer på dansk virksomheds salg af lastbilkomponenter i Rusland
Efter Ingeniørens afsløringer: Dansk it-sikkerhedsstjerne dømt for falsk markedsføring
Historisk indkøb på trapperne: Ekspert har klar holdning til Danmarks nye luftforsvar
Ekspert: Sådan blev de russiske droner opdaget og skudt ned i Polen
Dansk Industri: »Lovligt kæk« justitsminister negligerer Chatkontrols konsekvenser
Efter afsløring af pyramidespil: Tre ansatte hos Siemens Gamesa fyret
Milliarddyr tunnel under København blev kaldt “fantasi”: Nu er den favorit til at redde S-toget
Skulle sende enorme mængder brint til Tyskland: Dropper nu alle danske projekter
Der er liv på Mars, siger DTU-forsker bag nyt kæmpestudie fra Mars-rover
Spotify hopper med på streaming uden datatab
Skredet budget: Energiø Bornholm bliver langt dyrere end forventet for Energinet
Rygterne svirrer: Har NASA fundet liv på Mars?
Video: Sådan vil genetiske tricks forandre fremtidens tallerken
Onlineapoteker og udløbne patenter: Massefyring hos Novo Nordisk giver ifølge analytiker god mening
Ørsted kan tabe milliarder: Vindmølleparker 'stjæler' grøn strøm fra hinanden
Historisk slagteri revet ned trods protester: 20.000 mursten reddet
Militæranalytiker: Droneepisode over Polen understreger behovet for jordbaseret luftforsvar
I årevis har Energinet sikret anlæg mod cyberangreb: Nu er turen kommet til den fysiske verden
500 eksperter siger nej til EU’s chatkontrol
Novo Nordisk fyrer 9.000 på verdensplan – over halvdelen i Danmark
Novo Nordisk lays off 9000 employees, over half of which in Denmark
Eksperter advarer: Vindtyveri truer drømmen om at fylde Nordsøen med grønne kraftværker
Tysk it-platform indtager dansk kommune: »Man er lidt mere på sin egen hånd, når man ikke bare kan ringe til en ekspert hos et Microsoft-konsulenthus«
De største brintaktører klapper i om brintrør: Tysk usikkerhed truer Aagaards milliard-projekt
Porsche lancerer trådløs opladning næste år: Du triller bare over ladepladen
Kommune smider 800 Kina-kameraer på porten - det private fortsætter ufortrødent
Havneprojekt vil øge erosion langs den nordjyske kyst - Skagen rammes også, mener professor
OpenAI's datacenter-regning eksploderer: Nu begynder selskabets »enshittification«
Teknologisk trick kan forandre landbruget: Snart kan planter skabe unikke kloner af sig selv
Kritik af Googles AI-svar: Flere er AI, der citerer AI, der citerer AI
Her er de største spildevandssyndere: Jysk by sender millioner af kubikmeter ud i Lillebælt
Klimaminister skal igen stå skoleret i samråd: »Jeg har ikke noget at undskylde for«
Omfattende cyberangreb kan bremse Englands økonomiske vækst
Skulle spare millioner i Microsofts cloud: Derfor insisterer Københavns Kommune på at hoste lokalt
Der stod ‘FRED’ på pengekassen: Nu får Danmark milliarder for våben til Ukraine