* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 74
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 84
I alt: 84

Forfatter Emne: Sodastream  (Læst 4256 gange)

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sodastream
« Dato: 19, December 2019 - 12:57 »
Jeg kan godt lide danskvand med meget brus så min sodastream får ikke for lidt på knappen når jeg laver det. Der bliver ofte dannet is i flasken omkring "dysen" hvilket jeg vil gætte på er pga trykfaldet fra CO2 patronen. Isen er helt hvid og ligner mest hårdt pakket sne. Har spekuleret over hvorfor den er  hvid og ikke mere eller mindre klar som i en isterning? Er det fordi den bliver dannet så hurtigt og voldsomt at strukturen er uorganiseret eller er der et andet fysisk/kemisk fænomen bag?
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sodastream
« Svar #1 Dato: 20, December 2019 - 17:00 »
Det hvide er formentlig kulsuresne.
Det dannes normalt når flydende kulsure ( også kaldet CO2) sendes via en dysse direkte tilatmosfære tryk.
Flydende kulsyre kan ikke eksistere ven atmosfæretrykket. Det fordamper undervejs i dyssen, afkølingen ved fordampningen fryser en del af det til sne, Som sener fordamper når der tilføres varme fra omgivelserne.

Det sker kun ved ekpansion fra flydende fase.  Enten har din trykflaske dykrør, eller du holder den på hovedet.

Der er ikke nogen særlig kraftig afkøling ved ekspansion fra gasfasen. 

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Sodastream
« Svar #2 Dato: 21, December 2019 - 16:24 »
Som supplement til harbsts helt korrekte svar skal jeg lige anføre, at sne (af vand) har en helt speciel krystalstruktur med tynde stave, der mødes i vinkler på 120°.
Det giver en masse luft i krystallerne, og mange brydningsflader for lyset. Deraf kommer den klare glinsende overflade, som i virkeligheden er helt unik. Det undrer os ikke, fordi vi relativt ofte ser sne, men der findes stort set ikke andre stoffer i naturen, der kan krystallisere på denne måde..
Frossen kuldioxid har en anden krystalstruktur og fremtræder derfor ugennemsigtig hvid - hvad der i virkeligheden er en mere normal fremtræden af udfrosne krystaller.

Til skoler leveres CO2 ofte i en bombe med dykrør, og som tilbehør fås en lærredspose, der kan skrues på bombens ventil. På den måde kan man fremstille små mængder kulsyresne på stedet, typisk til diverse kølingsformål.

Enelig kan jeg tilføje, at når du ser fænomenet, skyldes det, at din kulsyrebeholder ikke slutter helt tæt til dysen - sikkert en følge af at du overdoserer, så modtrykket er højere end konstruktionen er beregnet til.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sodastream
« Svar #3 Dato: 21, December 2019 - 16:39 »
Nu vi er ved skoleeksemplet, så er der en ekstra spøg ved at lade en af eleverne røre ved posen, hvis man har sørget for at den er isoleret fra flasken. så får vedkommende sig et pænt stød, da sneen er ledende og kraftigt opladet på grund af krystaldannelsen.
Dråbedannelse og krystaldannelse er to af de mindre kendte årsager til elektrostatisk opladning.   
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk