* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: Høreapprater  (Læst 10760 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Høreapprater
« Dato: 22, Oktober 2019 - 16:56 »
Jeg har udviklet et aldersbetinget høretab - stort nok til at få bevilget høreapparater. Det har været et godt forløb, som bestemt kan styrke respekten for velfærdsstaten!

Nå, men det er ikke mit hovedemne - derimod en teknisk detalje.

Jeg har fået to apparater af mærket Oticon - til at montere bag ørerne - i pincippet samme facon som dem jeg så i min ungdom, bare under 1/4 størrelse, men til gengæld langt mere avancerede.
Fra apparatet går en tynd kobberledning ned til øregangen, hvor der sidder en lille "klump".
Udover den elektronik, som ledningen er forbundet med, er der en tynd membran, som hørecentralens vejledning kalder "et filter", hvad jeg er ret sikker på det ikke er. Samt en klump af blød plast, som skal passe ind i øregangen og holde apparatet fast.
De to sidstnævnte stykker skal skiftes jævnligt - membranen "månedligt eller ved manglende lyd".
Det sidste oplevede jeg forleden - et par dage før naturlig skiftetid, og et skift hjalp straks.
Det bragte mig til at spekulere på, hvordan det elektriske signal egentlig omsættes til lyd? For den tynde membran virker ikke til at indeholde andet end en plasthinde.
Mit eget bedste bud er, at der kan sidde en piezoelektrisk krystal, der omsætter signalet til en mekanisk vibration, som videreformidles af membranen. Men jeg ved det ikke.
Findes der mon en høreapparatekspert i dette forum?
Mvh. Morten Jødal

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #1 Dato: 22, Oktober 2019 - 22:37 »
Hej.

Jeg kigger med i tråden, måske falder der også nogle guldkorn af til mig. Jeg har haft et Siemens høreapparat i 4 1/2 år, og skal på torsdag have det udskiftet med 2 nye Siemens (efter meget lang ventetid).

Den minihøjttaler der er i øregangen, kalder de for en minireciever (det passer nu meget dårligt med min elektronikopfattelse).
Siemens høreapparaterne har kun en "klump" af blød plast omkring minirecieveren, som kaldes en Click Dome. Dvs ingen membran/filter.

Desværre bliver minirecieveren svag efter ca 1 1/2 år, og skal skiftes. Jeg har fået skiftet minirecieveren 2 gange, og den er nu igen meget svag (gætter på 25 % lydstyrke). Kunne måske ønske, at det "bare" var at skifte en membran ved svigt. Tidligere kunne man smutte ud på høreklinikken, og få skiftet minirecieveren. Nu skal man selv til at sende høreapparaterne til Siemens i Odense, bestemt en nedgang i service niveauet. Så måske er Oticon bedre på det punkt.

Dette er ikke nogle informationer der hjælper dig, kun lidt orientering om hvad andre går og bøvler med.

Efter udlevering af nye høreapparater, er der ingen ny høreprøve med de nye høreapparater. Svarende til at automekanikeren skifter bremserne og ikke afprøver dem efterfølgende. Undrer mig, men måske er der en årsag til den manglende høreprøve.

//Jørgen

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #2 Dato: 23, Oktober 2019 - 19:41 »
Citat fra: Morten Jødal
Findes der mon en høreapparatekspert i dette forum?
Jeg er ikke ekspert, men hvis du oplyser navnet på dine høreapparater?
-Så kunne jeg muligvis finde nogle tekniske oplysninger?
-Medlemmer i min familier med høreapparater har haft rigtig mange problemer.
-Så de nye er  muligvis bedre? -Eller lidt mindre dårlige?
-Man kan tilsyneladende downloade en app til Android og Apple.
Oticon ON – Apps i Google Play.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oticon.remotecontrol
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oticon.remotecontrol&showAllReviews=true

Mvh jj

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #3 Dato: 23, Oktober 2019 - 22:37 »
Hej Morten

Er du sikker på at det "kun" er en tynd kobberledning der går fra dimsen og ind i øret?

Det mest normale er at højttaleren eller hvad det lydgenerende enhed nu skal kaldes i et høreapparat, sidder i selve appartet bag øret og lyden føres via et plasticrør ind i øret.

Når det er sagt, så har jeg godt set den model du beskriver (eller lign.), men jeg er af den umiddelbare opfattelse at det er noget feedback til at styre forstærkningen.

 
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #4 Dato: 24, Oktober 2019 - 20:21 »
Super Claus
Sådan som du beskriver det, var mine forrige høreapparater indrettet. Problemet med både at have mikrofon og højtaler i selve apparatet var der kunne ske en tilbagekobling, der forårsagede en hyletone hvis man holdt en hånd op til øret eller tog høreværn på!

Mine nye  nuværende som er 30 dage gamle, har højtaleren inde i øregangen  hvor den holdes fast af en silikone prop.
Højtalerne er forsynet med et voksfilter, der som på Mortens kan fjernes og nymonteres med et specialværktøj.

Mine høre apparater er ret små, så der kun plads til en  trykknap på hvert apparat. På det højre hæves lyden på begge apparater og modsat på venstre sænkes lyden på begge.

Der er flere ting der er nye for mig . Jeg har en Bluetoot forbindelse til min iPhone så jeg ikke behøver at skrue op for lyden på den og ydermere ringer telefonen i min høreapparater.

Dernæst har jeg en app på iPhonen der kan hjælpe med at finde apparaterne  hvis jeg har tabt dem. Og så er de ret økonomiske. Batterierne holder meget længe.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #5 Dato: 25, Oktober 2019 - 18:05 »
Så fik jeg også 2 nye høreapparater.

En virkelig en forbedring, i forhold til det 4 1/2 år gamle høreapparat jeg havde. Vindstøjen er næsten væk, selv på cykel.
Er nu med bluetooth forbindelse, så der kan skrues op/ned og skiftes lytteprogrammer mm. Mikrofonkarakteristikken skulle også kunne ændres, fra 360 grader rundt til kun "smalt" fremad. Det bliver spændende hvor godt det virker, når mit bluetooth kommer til at virke.

Desværre virker mit bluetooth ikke, virkede ellers fint under udleveringen. Har prøvet at slukke/tænde mobiltelefon, slukke/tænde høreapparaterne og prøvet at parre med en anden mobiltelefon. Så jeg skal vist en tur forbi høreklinikken igen. Besøget på høreklinikken var i øvrigt en meget positiv oplevelse denne gang, der er blandt andet igen åbnet for småreparationer.

Ang højttaleren, så fik jeg min delvis defekte med hjem. Jeg kan ikke se nogen luft-lydkanal ned til enheden, men derimod er der 4 meget små guldbelagte kontaktflader. Jeg prøver at måle lidt på forbindelserne, men det får jeg nok ikke meget ud af. Det er ikke nemt at gætte, hvad der bruges til højttaler og hvad der måske bruges til feedback.
Der er også en slags filter foran højttaleren, der kan skiftes af personalet på høreklinikken. Filteret vil jeg nu nærmest kalde en meget lille rist, der består af en lille plasticprop med 4 huller i. Jeg skiller højttaleren ad på et senere tidspunkt, for at se hvad der er indeni.

Mine Siemens høreapparater er med 2 knapper på hvert apparat. Højre side er programmeret til lydstyrke op/ned og venstre side til skift af lydprogrammer.

Den lille højttaler har en typisk levetid på fra 2 måneder til 2 år, i flg høreklinikken. Så den må nærmest betragtes som en sliddel (det er nok derfor, at de igen har åbnet for småreparationer).

Det er status på nuværende tidspunkt, jeg skal nok skrive, hvis højttaleren indeholder noget spændende.

//Jørgen

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #6 Dato: 26, Oktober 2019 - 16:28 »
Hej.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en modelbetegnelse på mine høreapparater, men jeg har nærstuderet "ledningen", som de kalder den på høreklinikken (og som de tilbyder at udbedre fejl på), og jeg kan tydeligt se noget kobberglinsende inde i de klare plastrør, så jeg tror stadig på en kobberledning.
Proppen til øregangen ender ganske rigtigt i en "#click dome", men før den kommer det nævnte "filter", der som i Bjarkes apparater skal skiftes med en speciel plastpind - og før dette et 5-6 m langt stykke metal(?).
Det er sidstnævnte jeg gætter på rummer en piezokrystal, som dermed er den egentlige lydgiver. At kalde denne for "receiver" kan kun en tekniker finde på! Som vel at mærke tager et snævert blik på selve apparatet, for så kan man måske få den til at "modtage" det signal, apparatet laver. For brugeren kan det vist kun være en sender eller lydgiver?
Der er ingen app til mine apparater, kun en knap til at slå teleslynge til og fra.
Men jeg har heller ikke savnet andet.
Min egen funktionsforklaring er fortsat kun et gæt- men jeg holder fast ved det indtil jeg får et mere kvalificeret.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Høreapprater
« Svar #7 Dato: 26, Oktober 2019 - 20:23 »
"5-6 m langt stykke metal".
Sig mig, hvordan er dine ører indrettet?

(Sorry, kunne ikke lade være).


j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #8 Dato: 26, Oktober 2019 - 23:32 »
Hej.

Jeg er først lige kommet hjem, så jeg har ikke fået kigget på "højttaleren".

Jeg fik valget mellem bluetooth eller teleslynge, kunne ikke leveres med begge dele.

Mit høreapparat hedder Rexton Emerald S60 8C. "Rexton Emerald S" er skrevet på ydersiden, og "60 8C" er skrevet med småt inde i batterikassen. Dit høreapparat hedder nok noget lignende, selv om det er teleslynge udgaven.

Mit bluetooth er underligt nok kommet til at virke af sig selv. Dog svigter det så igen her ved sengetid. Lidt underligt.

//Jørgen

Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #9 Dato: 27, Oktober 2019 - 09:48 »
Det lille stykke 'metal' er højst sandsynligt en 'Balanced Armature' receiver (højttaler):
https://www.sonion.com/wp-content/uploads/What-is-Balanced-Armature-Receiver-Technology_rev002.pdf

Balanceret Armatur teknologien er langt fra en ny teknologi, og for høreapparater så bliver de enten monteret i høreapparatet, hvor lyden så ledes ind i øret igennem et plastic rør, eller også så sidder inde i øregangen og er forbundet til høreapparatet igennem en tynd ledning.

Receiverne 'dør' som regel på grund af ørevoks (cerumen) som, selvom man tilstræber det modsatte, 'vandrer' fra ørekanalen ind i receiveren og over tid ødelægger den...

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #10 Dato: 27, Oktober 2019 - 13:36 »
Så fik jeg målt lidt på min defekte "højttaler".

Tilsyneladende er den med 2 spoler, en på ca 40 ohm og en på ca 2500 ohm. Jeg lukkede forsigtigt "højttaleren" op, og fandt nogenlunde hvad linken fra Hideout viser. Dvs tilsyneladende en "Dual Receiver", kun genkendt pga de 2 membraner og 2 spoler. Fandt også 2 magnetiske områder, hvorfra jeg fik fisket den ene magnet frem (det er meget småt).

Linken's PDF fil passer på mit gamle Siemens høreapparat, mon ikke det er samme system Oticon bruger.

//Jørgen 
 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #11 Dato: 27, Oktober 2019 - 21:53 »
"5-6 m langt stykke metal".
Sig mig, hvordan er dine ører indrettet?

Ja, selvfølgelig manglede der et m! Men du kan da nok forstå, at da jeg har to ører, skal der også to m'er til!!! :)

Jørgen: Tak for info - det ser virkelig interessant ud.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Høreapprater
« Svar #12 Dato: 28, Oktober 2019 - 16:36 »
Så fik jeg også tid og ro til at nærstudere Hideouts link, og jeg takker meget!
For det var jo præcis hvad jeg efterspurgte!  8)
Hvorfor jeg også hermed kasserer mit eget forklaringsforslag.
Tilbage er kun, at den enhed, der SENDER lydsignalet ind i øregangen, åbengart uuniverelt kaldes "receiver ... men det får jeg nok ikke svar på af dette forums fornuftige debattører ...  ;D
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk