Ingeniørdebat > Ingeniøruddannelserne

Tegnebræt - analogt

(1/2) > >>

HP:
Velbrugt - og velbevaret - analogt tegnebræt.
Tegnebrættet, som jeg fandt igen for nogle dage siden, har dengang været brugt flittigt men ikke efter 1960 da jeg dimitterede.
Findes der nostalgiske teknikere som kunne tænke sig frit at hente sådan et hos mig?
Også en del af tegningerne - lavet på tegnebrættet - eksisterer - til min overraskelse!

Hvis ingen viser interesse må jeg desværre nok skrotte det!

Hilsen
HP

Bent Andersen:
Hvor stort er det? A0, A1, A2...

HP:
Min erindring om papirstørrelser er temmelig rusten!
Målet på tegnefladen er 920 x 660 mm - målt med en tommestok.
Der er ingen skader.

Hilsen      HP

Bent Andersen:
Hej HP,
det er ikke fordi jeg har interesse, sorry. Men jeg tænkte at du kan tilbyde det til en restaurant til deres reservationer eller menuer, eller måske til et eventfirma. Det kunne se cool ud.

Morten Jødal:
Jeg kan desværre ikke bruge dit tegnebræt - og bor forøvrigt for langt fra dig til at afhentning er praktisabel.

Men jeg vil godt benytte lejligheden til at slå et slag for kendskabet til den geniale europæiske standard for papirstørrelser.
Udgangspunktet er A0 - et papir, hvis areal er præcis 1 kvm og længde/breddeforholdet er kvrod2/1.
Det giver målene 1189*841 mm på et A0.
Skærer man papiret midt over på tværs får man et A1 med målene 841*595 mm og arealet altså ½ kvm.
Dit tegnebræt er beregnet til at rumme et A1-papir plus lidt ekstra kant.
Går man videre til A2 er princippet det samme: arealet halveres, den korte sides mål bliver langsidemål på næste størrelse.
For at nå den populære størrelse A4 skal der laves 4 snit, altså formindskes arealet med en faktor 2^4=16. Den meget anvendte papirtykkelse 80g/kvm giver derfor en vægt af et stykke A4 på 80/16g = 5g.
Det geniale ved standarden er, at netop forholdet kvrod 2 bibeholdes ved overskæring.
For nørder findes der også mellemformater med betegnelsen B - de har kantlængderne forøget med den 4. rod af 2 i forhold til A-formaterne og ligger dermed "midt imellem".

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version