Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Nye benzintyper?

(1/2) > >>

HP:
Ved tankning af benzin på bilen er jeg blevet opmærksom på, at der er kommet et nyt benzin-produkt på markedet.
På min lidt ældre benzinbils motor (uden turbo og andre narrestreger) har jeg gennem lang tid anvendt Blyfri 92 og det har virket godt i mindst 5 år.
I dag er der kommet en ny benzintype, som erstatter Blyfri 92 med Blyfri 95 - mærket "E10".
Der er nok en mening hermed - men hvilken?
Min bil har kørt skiftevist med både Blyfri 92 og blyfri 95 uden at justeringer har været nødvendige.
Den nye type Blyfri 95 - E10, som nu har erstattet Blyfri 92, har formentlig fået nye additiver med ændrede egenskaber.
Kan nogen her i forum give kommentarer til denne situation?
Jeg har per telefon forsøgt at spøge FDM. Jeg opgav dog efter et par ventetider på nær 10 min. hvorefter jeg opgav den vej.
Jeg noterede samtidig, at hvert opkald bliver "født" med beskeden: "Du er nu nummer 10 i køen".
UARTIGT!
Venlig hilsen     HP

Kobbernagel:
De E10 angiver at der er tilsat 10% Bioethanol til brændstoffet. Langt de fleste biler kan køre med bioethanolen - du kan tjekke om din kan på denne liste: https://www.drivkraftdanmark.dk/wp-content/uploads/2020/01/Tjekliste-E10.pdf

Kobbernagel:
Vedrørende forskel mellem oktantal, kan du altid gå op i et højere oktantal, end det der minimum anbefales til den pågældende bil. Med mindre bilen har turbolader, vil den dog ikke kunne udnytte det højere energiindhold i benzinen med det højere oktantal.

Bent Andersen:

--- Citat fra: Kobbernagel efter 28, Januar 2020 - 15:57 ---Vedrørende forskel mellem oktantal, kan du altid gå op i et højere oktantal, end det der minimum anbefales til den pågældende bil. Med mindre bilen har turbolader, vil den dog ikke kunne udnytte det højere energiindhold i benzinen med det højere oktantal.

--- Afslutning på citat ---

Der er ikke højere energiindhold i benzin med højere oktantal. Oktantallet angiver kun bankefastheden (selvtænding).

Når det er sagt: jeg havde en bil der forlangte 98 oktan (BMW 330i E46), men kunne køre på 95 oktan med nedsat effekt, hvilket hidrørte fra at tændingen blev sat tilbage.

 

harbst:
Alle de nyere benzinbiler (Otto motorer) kan køre med alle de normalt forkommende oktantal. De har en bankesensor, som får computeren til at indstille brændstofmængde og tændingstidspunkt i forhold til omdrejningshastighed og belastning, så bankning ophører.
Det kan betyde mindre maksimaleffekt og måske højere brændstofforbrug ,end hvis man bruger benzin med det oktantal,som fabrikanten anbefaler.

Alkoholtilsætning vil for standardbenzin virke forhøjende på oktantallet, så der ikke behøves så megen oktanforøgende og ildelugtende MTBE tilsætning for at nå et givent octantal.

Alkohol har en mindre brændværdi end kulbrinterne, men brændværdi er ikke altid så afgørende. Måden brændstoffet eksploder på betyder også meget.
Ikke alle ældre biler kan selvjustere sig til at  udnytte 10 % alkohol.

Højere octatantal end 95 er der ikke mange biler,som kan udnytte.

Men hvis højere octantal kommer næsten af sig selv med mere billig alkohol, er det jo om at reklamere med egenskaberne, selv om det ikke er seriøst. Motorjournalisterne er nemme at fuppe med på vognen.

Jeg har sidste sommer på ferie kørt ca . 6000 km . Mest på motorvej. Der er ført nøje regnskab med benzinforbrug i forhold til vejtype og hastighed . Det optimale var at køre konstant med ca 100 km/t . Kommer man over 130km/t stiger forbruget voldsomt.
Konklusionen var at forbruget i min 8 år gamle bil er ens  uanset om der er 0 eller 10 % alkohol i benzinen.   

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version