* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65

Forfatter Emne: Coronavirus  (Læst 13932 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Coronavirus
« Dato: 04, Februar 2020 - 18:22 »
Nyt middel mod virus;
https://www.camperteam.pl/forum/files/thumbs/t_antywirus_914.jpg



Lidt apropos kom i dag 2 breve fra Kina. Dem smed jeg i kogesprit og lod dem suge dampe før jeg åbnede. Derefter igen bad i sprit for 1000 modstande og stump plastikslange.  ;D

« Senest Redigeret: 04, Februar 2020 - 18:40 af chrismark »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #1 Dato: 04, Februar 2020 - 19:20 »
Is it safe to receive a letter or a package from China?
https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/myth-busters/13.png

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #2 Dato: 07, Februar 2020 - 14:19 »
Den første kineser med Coronavirus er landet i Kastrup.....og ...den læge der opdagede virussen er død !
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #3 Dato: 09, Februar 2020 - 11:14 »
Nogle magthaver har tilsyneladende mere tillid til oplysninger fra anerkendte eksperter?
4 Ridiculously Easy Steps To Becoming A Recognized Expert.
https://www.fastcompany.com/3032941/4-ridiculously-easy-steps-to-becoming-a-recognized-expert

Man kunne måske rejse en statue af ham i DK?
-Forsynet med hjul og GPS-styring så den kan sendes i skjul når Kinesisk Præsident kommer på besøg :)
Li Wenliang  Coronavirus kills Chinese whistleblower doctor - BBC News.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51403795

WHO_Europe _ Hungary - Commemorating the impact of Semmelweis’ work on global health.
http://www.euro.who.int/en/countries/hungary/news/news/2018/6/commemorating-the-impact-of-semmelweis-work-on-global-health

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #4 Dato: 14, Februar 2020 - 16:14 »
Bare for at sætte tingene i perspektiv:

1. Kina er et stort land - over 1,3 mia indbyggere - så 60.000 smittede er egentlig ikke voldsomt mange ...

2. Dødeligheden ligger ret stabilt på 2%   en anelse over, hvad en dansk sæsoninfluenza kræver. Hvortil kommer, at der er et stort mørketal blandt de smittede. Jeg har fx aldrig søgt læge for en influenza, skønt jeg i mange af mine erhvervaktive år færdedes i et tæt ungdomsmiljø, hvor stort set alle blev syge. For mit vedkomende havde jeg det sidste anfald i 1982, så havde jeg været igennem alle typerne og var blevet immun. Men inden da havde jeg 20-25 uregistrerede tilfælde.

3. Danmark har endnu ikke haft tilfælde, skønt mange passagerer er ankommet fra Kina - og nogle få er kommet syge hertil, men altså ikke af coronavirus!

Når dette er sagt, skal vi selvfølgelig tage forholdsregler - men altså ikke gå i panik.

Jeg kan tilføje en personlig historie:
Mit barnebarn var på ½ års studieophold i Kina, nærmere betegnet Guangchou, flere tusind kilometer fra problemområdet. Han skulle vende hjem 1. februar - og kom med det sidste fly fra Turkish Airlines til Istanbul - og derfra videre til København.
Han har det godt!


Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #5 Dato: 15, Februar 2020 - 21:17 »
Statistisk set har du ret Morten, men når den læge som har opdaget den selv dør af sygdommen  og man ikke ved om tallene der fremkommer er sande så har alle lov til at være påpasselige.
Influenza har heller ikke ligget på min observationsliste som farlig, men da en del af vor ældre befolkning dør af denne sygdom, og jeg hører til de gamle, er jeg vaccineret mod den, man mener er farligst for tiden  :(
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #6 Dato: 16, Februar 2020 - 22:19 »
Som du vist ved, hører jeg selv til den ældre del af befolkningen, men har hidtil fravalgt den årlige gratis influenzavaccine og er endnu ikke blevet ramt.
Det er til gengæld over 300 passgerer på et krydstogtskib , der ligger i Yokohamas havn.
De 3000 passagerer blev isoleret i deres kahytter, da den første blev testet positiv for coronavirus. men omfanget af udbruddet på dette skib (over 300 smittede!) mere end antyder, at selve forholdsreglerne har forstærket smittemulighederne!
Udover, at de har ødelagt krydstogtet ...
« Senest Redigeret: 17, Februar 2020 - 12:58 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #7 Dato: 18, Februar 2020 - 10:46 »
Og har formodentlig også ødelagt  krydtogtsbranchen.

Min kone kunne godt tidligere ønske sig en krydstogtstur, men jeg gider ikke. Men nu tror jeg at hendes ønske er blevet nedprioriteret  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #8 Dato: 10, Marts 2020 - 22:55 »
Det er det der er tilbage af en efter Corona;

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #9 Dato: 12, Marts 2020 - 10:36 »
Kan nogen forklare mig hvad sker der når man bliver smittet?

Virussen sætter sig i lunger.
Kroppen forsøger og bekæmpe den med høj temperatur.
Hvorfor bliver man rask?. Er virussen bekæmpet eller er den stadig i vores krop, vi reager bare ikke på den.
Hvor længe bliver virussen i kroppen ? Dage, måneder år?

Ved polen allergi er det kendt, at antistoffer tager fejl af den "rigtige" protein og andre der minder. Denne funktion har vi desværre ikke ved virus.

Hvad er der sket med sidste års influenza virus? Hvorfor fortsætter den ikke?

Corona syge placerer vi det sted hvor der er flest svage dvs. hospitaler. Hvorfor ikke telte?

Vi har en række tiltag mod spredning. Venter vi på, at virusset dør af sig selv?

Hvad elsker  virus; varme, kulde, fugt, sæbe sprut?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Coronavirus
« Svar #10 Dato: 12, Marts 2020 - 10:58 »
Kan nogen forklare mig hvad sker der når man bliver smittet?
I går kom det frem at ca 500 er smittet, 10 er indlagte på hospital, hvoraf 2 er i alvorlig kritisk tilstand.

Så som udgangspunkt kommer man i karantæne i eget hjem.

Link til den officielle danske hjemmeside om Corona: https://politi.dk/corona
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #11 Dato: 12, Marts 2020 - 22:00 »
Altså, strategien er skiftet. Ordet "karantæne" er ved at forsvinde fra det danske register.
Vi skal ALLE passe på med hygiejne, ingen håndtryk, ikke nærkontakt osv.
Men bliver man sig syg, lægger man sig syg!
Bliver man mere syg, ringer man til lægen, og så kan hospitalsbehandling komme på tale.
Men myndighederne regner ikke længere med at smittede er hjemvendte fra problemområder, så indsatsen for at isolere den ene smittede og opspore hans/hendes kontakter er ophørt.
Læg forøvrigt mærke til, at tallet for smittede, som nu er lidt over 600, også omfatter dem der er blevet raske igen! Og med de nye retningslinjer kommer vi vi slet ikke til at kunne stole på tallet - for de let syge hører vi aldrig om!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Coronavirus
« Svar #12 Dato: 12, Marts 2020 - 23:04 »
Læg forøvrigt mærke til, at tallet for smittede, som nu er lidt over 600, også omfatter dem der er blevet raske igen!
Enig.
Ligesom opgørelse af stigningen i dagligt smittede er et misk-mask fordi man i sensationens fremme kigger på aftnens tal og sammenligner tal fra dagen før om morgenen.

Jeg læste dog denne Detektor artikel på DR: Detektor: Fra 'meget lille' risiko for smitte til et lukket Danmark - så hurtigt gik det og fandt dermed hoved og hale i smitte-tallene.
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Coronavirus
« Svar #13 Dato: 13, Marts 2020 - 20:28 »
Med grænselukningen bliver der et kæmpe overbelastning på fødeafdelingerne om 9 md.  ;D

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Coronavirus
« Svar #14 Dato: 14, Marts 2020 - 09:23 »
Med grænselukningen bliver der et kæmpe overbelastning på fødeafdelingerne om 9 md.  ;D
Så overholder du ikke regeringens påbud: Hold afstand til hinanden.

Jeg er i øvrigt på vej ud af døren. Skal i Jem&Fix og vinke til mine naboer.
Min kone synes der er mange ting som skal laves nu, hvor jag alligevel skal gå hjemme.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk