* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 66
I alt: 67

Forfatter Emne: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?  (Læst 5003 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Dato: 26, Februar 2020 - 19:00 »

Min datter vil gerne have et mere klart lys i værelset. De eksisterende færdigsyede løsninger er dyre, så jeg vil bikse noget sammen selv. Det bliver også dyrt, men til gengæld er det meget sjovere.

Til det formål har jeg købt tyve meter RGB-lysniodestrimmel med remotecontrol og det hele. Det skal nu monteres under loftet på snedig vis. Alt det er der styr på.

MEN! Det hele skal forsynes med strøm fra lampeudtaget i loftet, som tændes med en kontakt ved indgangen. Problemet her er, at denne sætter strøm til det hele, men tænder ikke for lysdiodestrimlen! Det sker først når man trykker på remoten.

Så jeg forestiller mig at jeg kunne 'optage' tænd-signalet fra remoten med en eller anden himstregims, og når så man tænder for lyskæden kan jeg lave en lille anordning der så sender 'tænd'-signalet til kæden et par gange: Bingo! Lys med det samme.

Men jeg kan ikke rigtig finde noget (simpelt) på nettet. De løsninger der er, vil dekode signalet og alt muligt højteknologisk, og inkluderer også Arduino og den slags. Og Arduino har jeg ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i, selv om det afgjort lyder spændende.

Findes der overhovedet en simpel løsning?

En færdig 'optager' kunne udmærket anvendes, men sådan en kan jeg heller ikke finde...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #1 Dato: 26, Februar 2020 - 22:17 »
Kan I ikke bare lade "dørkontakten" være tændt, og kun bruge remoten?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #2 Dato: 27, Februar 2020 - 09:52 »
Kan I ikke bare lade "dørkontakten" være tændt, og kun bruge remoten?

Teoretisk jo. Men der er jo dét med at finde remoten i et mørkt væreslse, og derefter trykke på den rigtige knap - stadigvæk i et mørkt værelse.

Kontakten ved døren er der jo i forvejen, og er intuitivt forståelig, lettere tilgængelig og nemmere at bruge.

Derudover har jeg det dårligt med, at lade et eksisterende design være uden at bruge det - især når almindelig brug af det oprindelige design ligefrem vil sætte det nye system ud af drift.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #3 Dato: 27, Februar 2020 - 10:17 »
Hvad med et "babylys" der sidder permanent i kontakten og tænder når det bliver mørkt og giver så meget lys, at man kan finde Remoten.

Vi har to forskellige i vor gang, for at børnebørnene kan finde os  og vi andre toilettet, når det er nat ;)

Den ene er fra IKEA og har intet navn og den anden som er fra Bauhaus er fra Heilligkreuz i østrig (austria). de virker begge godt, men den sidste giver en smule mere lys end IKEAs

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #4 Dato: 27, Februar 2020 - 13:11 »
I forbindelse med at jeg søgte i min samling af brugsanvisninger fand jeg Bauhaus babylyset.

Navnet hos Bauhaus er EGLO sensor nightlight LED warm white.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #5 Dato: 27, Februar 2020 - 15:02 »
Hvad med et "babylys" der sidder permanent i kontakten og tænder når det bliver mørkt og giver så meget lys, at man kan finde Remoten.

Jo, men stikkontakten ved døren bruger vi i forvejen til noget andet. Men jeg har tænkt over, at lyskontakten kunne tænde sådan et baggrundslys, så man kunne orientere sig godt nok til at tænde for det rigtige med remoten.

Jeg synes bare det var mere elegant hvis kontakten ved døren 'bare' tænder lyset og så færdig med dét...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #6 Dato: 29, Februar 2020 - 14:54 »
Jamen Mads en sådan kontakt må kunne købes jeg har set dem på kundetoiletter rundt omkring.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: 'Optage' IR-signal fra remotecontrol...?
« Svar #7 Dato: 02, Marts 2020 - 09:33 »
Problemet er vel, at du har fået købt en uhensigtsmæssig LED-strip. Hvis du havde købt en uden Infrarød fjernbetjening, eller købt en der kunne styres via noget Phillips Hue/Ikea trådløs, havde det jo været nemt at montere en trådløs kontakt ved siden af den eksisterende kontakt ved døren.

Ikeas system har vist ikke sådanne lightstrips, men Philips Hue har. (De to systemer kan vist tale sammen? Jeg har ikke praktisk erfaring med dem, men måske er der andre herinde der har?)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk