* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 83
I alt: 83

Forfatter Emne: Tandbørstens tekniske side  (Læst 4510 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Tandbørstens tekniske side
« Dato: 03, Marts 2020 - 10:41 »
Nogle gode bekendte er blevet uenige om tandbørstningens teknik / mysterier!
Anvendelse af traditionel tandbørste bliver foretrukket af nogle (omkring halvdelen).
Andre er tilhængere af elektriske tandbørster.
Passende tandpasta bruges generelt.

Andre påstår ivrigt, at tandtråd (flere typer) langt er at foretrække på grund af effektivitet og (manuel korrekt anvendt) langt det bedste og grundigste værktøj. Uden tandpasta!

Hvilket værktøj er, efter panelets mening, bedst til den vigtige opgave med tandbørstning?
Venlig hilsen   HP
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #1 Dato: 04, Marts 2020 - 15:57 »
Hvilke måder giver den bedste tandbørstning.

Hvis man er 72 og ikke har et hul overhovedet og kun har brugt en almindelig tandbørste og tandpasta, så vil den person holde på at den anvendte metode er tilstrækkelig.
Men hvis man som jeg der har en hel del huller som er kommet i de 50 første leveår med almindelig tandbørstning og ingen i de sidste 25 år med tandtråd, minibørster og eltandbørste så er jeg ikke i tvivl :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #2 Dato: 04, Marts 2020 - 19:03 »
Citat fra: HP
Hvilket værktøj er, efter panelets mening, bedst til den vigtige opgave med tandbørstning?
Venlig hilsen   HP

Jeg foretrække en almindelig blød børste med en lige håndtag, men nogle dagligVare butikker sælger kun medium og hård TandBørster med krum håndtag :(
De hypnotiske ElektriskeTandBørsteTvRelamer har endnu ikke fået mig til at købe en' sådan :)
Does Electric Toothbrush Cause Tooth Damage _ Denver Dentistry.
https://www.denverdentistry.com/does-electric-toothbrush-cause-tooth-damage/

Bad Designs - Ergonomic toothbrush.
http://www.baddesigns.com/toothbr3.html

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #3 Dato: 05, Marts 2020 - 10:25 »
Nu er det således at der næppe er to tandsæt der er ens. Hverken i form elle kvalitet. 

Det gør spørgsmålet om hvilken metode der er bedst, nytteløst.

Så jeg anbefaler, at man gør tænderne så rene som muligt, med de mange hjælpemidler der er nødvendige. Har man problemer, går man til tandlægen oftere og med det samme  når der er antydninger af ureglemæssigheder .
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #4 Dato: 05, Marts 2020 - 10:43 »
Jeg har altid godt kunnet lide at børste tænder med en almindelig, manuel tandbørste. Men med sådan en, har jeg tendens til at blive lidt for ihærdig, hvorved jeg med tiden fik beskadiget/flyttet tandkødet væk fra noget af tænderne. Min tandlæge pålagde mig derfor for 10 år siden, at skifte til en elektrisk tandbørste, hvilket har afhjulpet tandkødsproblemerne.
Om selve tænderne er blevet mere eller mindre rene, skal jeg ikke kunne sige (men har sjældent behov for tandrensning ved mit besøg hos tandlægen, typisk hvert andet år ;D )

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #5 Dato: 05, Marts 2020 - 22:54 »
Jeg går der hvert halve år....jeg har opdaget det faktisk er billigere ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #6 Dato: 06, Marts 2020 - 23:15 »
Jeg bruger eltandbørste og 9 ud af 10 gange parfumefri håndsæbe, som jeg begyndte på at bruge efter at Chrismark havde bragt det på bane her i tråden Tandsæbe

Sæben er langt bedre til at vaske madrester ud fra mellemrummene mellem tænderne og i tandkødslommerne, og mit tandkød har det langt bedre end da jeg udelukkende brugte tandpasta.

Min tandlæge har ikke sagt et ord om paradentose siden.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tandbørstens tekniske side
« Svar #7 Dato: 10, Marts 2020 - 23:32 »
Jeg begyndte for nogle år siden at bruge eltandbørste efter min tandlæges råd. og ved næste besøg kunne hun straks se det - på tandkødet, som havde haft tendens til betændelse.
Den var forsvundet, fordi eltandbørsten masserer bedre.
Noget andet er så, at ingen af tandbørsterne kan nå helt ind i mellemrummene mellem tænderne, så der skal under alle omstændigheder andre midler til - som Mønnike skriver.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk