* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Brev fra Banken  (Læst 9365 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Brev fra Banken
« Dato: 20, August 2018 - 18:08 »
Så er jeg hjemme fra sommerferien og i postkassen lå der et brev fra banken. (se vedhæftet)

ingeniørdebat.dk er formelt set en forening. Årsagen er at jeg ikke ønsker at sidde alene tilbage som ansvarshavnede redaktør af dette debatforum.

Økonomisk set er foreningen en lille forening med en årlig omsætning på ca. 4-500 kr.

Udgifter:
2 ip-adresser (ingeniordebat.dk og ingeniørdebat.dk) 100 kr/år
andel af webhotel ca. 300 kr/år

Indtægter:
google reklame ca 600 kr/ 18 måneder.

Til at holde styr på pengene har jeg oprettet en foreningskonto - også for at sikre at jeg ikke skulle betales indkomstskat af indtægterne fra google.

Ideen var ikke at den sparede skat skulle gå til gebyr-gribbene. Så hvad nu?

« Senest Redigeret: 20, August 2018 - 18:11 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Brev fra Banken
« Svar #1 Dato: 20, August 2018 - 22:10 »
Findes der ikke banker der er venligere ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brev fra Banken
« Svar #2 Dato: 21, August 2018 - 15:41 »
Det gør der!

Jeg har prøvet for sjov at google, hvilke banker, der er aktive i Rønne, og hvad deres vilkår for foreninger er.
Tilsyneladende er der nu fire, og af de to andre "gamle" er den ene kun halvt så dyr som Nordea - og derudover meget behjælpelig med kunder, der skal have flyttet store pengemængder i udlandet ... Den anden har sat vilkår, der bestemt ikke er til små foreninger!
Men så er der kommet "en ny dreng i klassen" i år, ifølge Bornholms Tidende, og den har særdeles gode vilkår.
Derudover er der jo - overalt i landet -  COOP Bank. Jeg ved ikke om den vil "lege med", den er vist især privatbank, men som sådan også venligere end det nye du får varslet.

Selv er jeg foreningskunde som kasserer i to små lokale foreninger i samme bank som jeg selv bruger, og det hedder "nul renter og nul gebyrer". Men den har kun afdelinger i Jylland.
Indtil fornylig var ordningen i den ene forening, at kontoen var noteret på mit CPR-nummer, men som tilhørende en forening, så jeg ikke fik indberettet skat af indtægten - som her var et 5-cifret beløb, da vi indsamler til godgørende formål. Vi har selvfølgelig et fint regnskab, og alt går videre, men ingen har spurgt efter det.
Nu har foreningen skiftet status til egentlig foreningskonto, og den anden har fra starten haft et CVR-nummer, så den ER en forening, også juridisk.
Men drejer det sig om at lave et sæt underskrevne vedtægter for foreningen med en lille bestyrelse og tegningsret for kassereren, så kan det vel også løses?
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Brev fra Banken
« Svar #3 Dato: 22, August 2018 - 18:34 »
Behøver banken ligge i Rønne? Er det efterhånden ikke ret ligemeget hvor banken ligger?

Så hvis du har en gratis foreningskonto i en bank i Jylland, så kan Mikael vel bruge dén bank - uanset hvor han bor...?

Jeg har en firmakonto i min egen bank (Nykredit) og det koster heller ingenting. Jeg kunne forestille mig at en lille foreningskonto kostede det samme.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Brev fra Banken
« Svar #4 Dato: 22, August 2018 - 18:52 »
Det er bare lettest når jeg skal betale regningerne at jeg har bankkontoen undersamme netbank som jeg bruger til daglig.

Jeg har fundet ud af at jeg kan oprette bankkonti - i eget navn uden at skulle betale ekstra, så derfor bliver løsningen nok, at jeg opretter en privat konto som så kun bruges i forening/internet-regi.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk