* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25

Forfatter Emne: Kan man reducere smittespredning indendørs.....  (Læst 5235 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Dato: 23, April 2020 - 19:09 »
Kan man reducere smittespredning indendørs ved at flytte udsugning fra loftet ned til gulvet og samtidig installere indblæsningsventilatore ved loftet, som kan kan levere frisk luft i rummet?

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #1 Dato: 24, April 2020 - 17:44 »
Sandsynligvis....men der er et par men´ner som jeg ser det.

Der vil være et termisk problem hvis den indblæste friske luft ikke er varmere end end luften i rummet og ikke indblæses med meget lav hastighed, der begge  vil give en turbulent atmosfære i rummet.

Omvendt vil det jo være den kolde friske luft der synker gennem den varme luft og bliver suget ud ved gulvet.

Jeg ville i alle tilfælde foretrække at suge luften ud i loftet så indholdet af virus ikke lander uønsket på flader man kunne komme i kontakt med.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #2 Dato: 24, April 2020 - 19:39 »
Stempel ventilation - kan ikke huske hvad det hedder korrekt - er det jeg,  i mit arbejde, anbefaler til brug i genbrugs-sorteringshaller. Her får arbejderne frisk luft i ansigtet og dunster ventileres væk ved gulvet / sorteringsbåndet.

Denne type ventilation kendes også fra laboratorier, hvor udsugningen sker via stink-skabet.

Problemet er dog at det kræver overtryk i opholdsrummet så det er ikke anvendeligt i almindelig beboelse.

Så kan man ventilere den anden vej  ind ved gulvet /ud under loftet. Det kræver at opholdsluften varmes op i rummet så den stiger til op.

Almindelig ventilation har både indblæsning og udsugning under loftet her gælder det om at få omrøring i de øvre luftlag så man undgår træk.

Jeg err ikke så bange for almindelig ventilation men i disse Corona-tider har jeg fået et problem. mit arbejde foregår i udlandet og involverer derfor altid en flyvetur og jeg er ganske sikker på at den luftbehandling der foregår i et fly er stort set ikke-eksisterende: Luft blæses ud i hovedet på passagerenerne og suges ud ved deres fødder men, der tilsættes ikke så meget friskluft så det gør noget.

Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #3 Dato: 24, April 2020 - 20:42 »
Kan man reducere smittespredning indendørs ved at flytte udsugning fra loftet ned til gulvet og samtidig installere indblæsningsventilatore ved loftet, som kan kan levere frisk luft i rummet?

Mvh jj

Sikkert, men det vil koste en bondegård x100

I forbindelse med mit tidligere job har jeg været på besøg i adskillige renrum, nemlig halvleder/IC fabrikation. Ventilationen i en halvlederproduktion har målet 0 partikler, uanset hvilke (støv, sod, bakterier, virus), og man kan uden problemer gennemføre en åben hjerteoperation i et sådant anlæg.

Det rene rum har et gittergulv med udsugning, og et gitterloft med indblæsning af luft der er 100% mikrofiltreret. Luften udskiftes komplet hver 5. sekund.
Det trækker lidt derinde :)


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #4 Dato: 26, April 2020 - 16:23 »
Det er da kækt at påstå at der i et rum er nul partikler. Især virus er så småt at det er meget svært at måle. Endelig er hører langevinioner da også med til partikelbegrebet. 
Jørgen Harbst

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #5 Dato: 26, April 2020 - 16:51 »
Hvad nu hvis en bestemt virus kun findes inde i hovedet som en tanke, en ide?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #6 Dato: 26, April 2020 - 19:17 »
Hvad nu hvis en bestemt virus kun findes inde i hovedet som en tanke, en ide?

Så hedder det ikke en virus, men en ideologi eller religion.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #7 Dato: 26, April 2020 - 19:44 »
Ok, ja men så er det måske det det er.
Nå, det var bare en tanke.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #8 Dato: 27, April 2020 - 01:50 »
Det er da kækt at påstå at der i et rum er nul partikler. Især virus er så småt at det er meget svært at måle. Endelig er hører langevinioner da også med til partikelbegrebet.

Stavefejl fra min side, sorry. Det rigtige er "var målet 0 partikler", hvilket selvfølgelig er uopnåeligt. Virus er absolut synlig i kvalitetskontrollen ved halvlederproduktion, geometrierne ligger i dag under 25 nm, ca, 10 gange mindre end en viruspartikel.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #9 Dato: 27, April 2020 - 15:48 »
nogle vira kan våre under 25 nm
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kan man reducere smittespredning indendørs.....
« Svar #10 Dato: 27, April 2020 - 16:57 »
Fra
https://da.wikipedia.org/wiki/Virus

De fleste virus, der er undersøgt, har en diameter mellem 20 og 300 nm. Nogle virus har en større kapsid: Mimivirus på op til 750 nm og Megavirus på op til 680 nm. Nogle Filovirus har en længde på op til 1400 nm, men deres diameter er kun omkring 80 nm.

Så ja de kan være under 25nm. ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk