* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 87
I alt: 87

Forfatter Emne: Sende kølig luft ind i et vinrum  (Læst 6929 gange)

SSHedelund

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Sende kølig luft ind i et vinrum
« Dato: 01, Maj 2020 - 14:12 »
Findes der en simpel maskine som kan sende kølig luft ind i mit vinrum?

Jeg har bygget et vinrum i mit hus, hvor der tidligere har været et indbygget skab.
Jeg har fået lavet såkaldte "New Yorker døre" til, med termoglas (total lækker løsning  :) )
Der er forholdsvist tæt omkring døren, og jeg kan måske fortsat tætne det lidt yderligere, så der ikke trækker varm luft ind fra stuen.

Der er ikke støbt nyt gulv i rummet, således, at der er åbent ned til bunddækket (50 cm under gulvhøjde)
Jeg har udsugning i loftet (kanalventilator på loftet som blæser det ud af taget)

Jeg har støbt et 5 cm kloakrører i gulvet som går udenfor gennem soklen, således der kan komme kølig luft ind.

Desværre bliver temperaturen ikke så lav som jeg ønsker.
Jeg vil gerne have omkring 17 grader, og nederst ved bunddækket er der sikkert nok omkring 18 grader.
Men højere oppe i rummet stiger temperaturen så der ved nederste vindhylde er omkring 19-20 grader og 20-21 grader højere oppe. Og sikkert højere helt oppe ved loftet.

Mit spørgsmål er derfor om der findes en maskine, som ikke er for dyr, som jeg kan koble på det kloakrør der går udenfor, som kan blæse kold luft ind i rummet?

Jeg kan ikke købe en rigtig vinkøler, da en sådan skal have plads på modsatte side af væggen, hvilket ikke er muligt. (pga badeværelse).
Derudover koster den billigste 20.000 kr.

mvh
Simon

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #1 Dato: 03, Maj 2020 - 19:26 »
Du kan formodentlig finde nogle billige løsninger ved at søge på  google med airflow cooling effect?

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #2 Dato: 03, Maj 2020 - 20:33 »
Smid en mobil aircondition ind i rummet og kast dens varme afkastluft ud hvor din loftsventilator er nu.

Koster fra 2000 kr og opefter


Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #3 Dato: 04, Maj 2020 - 16:36 »
Smid en mobil aircondition ind i rummet og kast dens varme afkastluft ud hvor din loftsventilator er nu.

Enig i den løsning, jeg undrede mig også lidt over løsningen med 'kold luft ind gennem soklen'. Kold luft skal ind/produceres for oven, så det kan dale ned over det der skal afkøles. Den kolde luft du får ind gennem soklen, bliver der nede.

Derfor er ideen med en aircon for oven med afgang af varm luft gennem loftet en rigtig fin idé.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #4 Dato: 05, Maj 2020 - 11:14 »
Der er ingen fast regel om hvor den kølige luft skal leds til . Med lav indblæsningshastighed ( fordelt over samlet set stor åbning) kan man lave fortrængningsventilation hvorden kølige luft tilføjes nedefra. 
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #5 Dato: 09, Maj 2020 - 14:25 »
Der er ingen fast regel om hvor den kølige luft skal leds til . Med lav indblæsningshastighed ( fordelt over samlet set stor åbning) kan man lave fortrængningsventilation hvorden kølige luft tilføjes nedefra.

Jo, men så skal du enten have en ventilator sat til, eller også skal vinden altid komme fra det samme sted. Det sidste er lidt svært at styre  ;D
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #6 Dato: 12, Maj 2020 - 21:53 »
Nej!
Der er to hovedprincipper for ventilering med køling.
Den ene er opblanding ,som du åbenbart kun regner med. Det kan være mekanisk med stor indblæsningshastighed eller termik, ved at lukke luften ind foroven.

Det andet hovedprincip er fortrængning, hvor den kølige luft tilføjes langsomt for neden ellerden nderste del af siden Varme personer skaber tå termikken som hæver ren køligeere luft op om personen.

Begge principper har sine fordele og ulemper.

Valget kræver ekspertise og erfaring.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #7 Dato: 13, Maj 2020 - 18:16 »
Det andet hovedprincip er fortrængning, hvor den kølige luft tilføjes langsomt for neden ellerden nderste del af siden Varme personer skaber tå termikken som hæver ren køligeere luft op om personen.

Det har du ret i, men nu var det jo vinflasker og ikke personer.

Selvfølgelig må der stadig blive tilført (lidt) varme udefra, som vil få luften til at stige op. Men det må da gå ret langsomt...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #8 Dato: 14, Maj 2020 - 09:46 »
Hvis kølig luft blæsesind forneden og den varmere luft har afgang for oven ,vil luften efterhånden skiftes helt til den køligere. Hvis det er en langsomt løbende proces, vil en ulempe være at der altid er køligere nederst end øverst.
Hvis vinen også ligger i den nederste del vil det være en fordel. Men som sagt har fortrængningsventilation både fordele og ulemper.


Men i stedet for denne desput skulle vi hellere koncentrere os om Hedelunds spørgsmål.
Der findes da kølemaskiner som nemt kunne løse opgaven. Men de er dyre, hvis det skal være en ordentlig holdbar kvalitet. De er heller ikke billige i drift ,især i drift.
Derfor er det smart at du tænker på at udnytte jordkulden.
Først skal du dog sørge for at minimere varmetilførslen til rummet.
Hvis der er et vindue skal du blænde det af udefra, så sopvarmning ved lysindfald undgås. Det giver ofte ret meget varmetilskud,også selv om solen ikke står direkte på.

Hvis der er vægge som vender mod opvarmede rum, skal de isoleres, både for at undgå varme i dit vinrum, og for at undgå varmespild i de vinteropvarmede rum.  Hvis luften ellers er ren i dit kloaksystem kan du jo sætte en lille lav effekt ventillator i en rørforbildelse heril.
Husk at jo større rørdimension du bruger des mindre ventillatoreffekt er nødvendig.
Jørgen Harbst

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #9 Dato: 15, Maj 2020 - 19:42 »
7 Wine-Storage Basics You Need to Know _ Wine Spectator.
https://www.winespectator.com/articles/how-to-store-wine-temperature-humidity-coolers-and-more

How to Store Wine at Home  7 Tips - 2020 - MasterClass.
https://www.masterclass.com/articles/how-to-properly-store-wine-at-home#7-tips-for-storing-wine-at-home

Jeg ville nok først måle temperatur med en infrarød termometer og så prøve med nogle billige comnputerblæser for at se om det er tilstrækkelig bare at piske lidt rundt med luften?
Det må heller ikke blive for tørt så måske ville jeg også installere en fjernTermometer med indbygget fugtighedsmåler?
Det ville koster ca. 200kr for jeg har flere blæser fra gamle computer.

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sende kølig luft ind i et vinrum
« Svar #10 Dato: 16, Maj 2020 - 11:52 »
Gamle voputerblæsere har nok en dårlig karakteristik, hvis det gælder om at blande runluft.
Men der står rundt omkring en del ubrugte kølevifter ( som ikke køler) . DemAådan en kan du nemt finde på et loppemarket, og ellers er de ikke ret dyre fra nye. Desådaan en er langt mere effektiv i forhold til strømforbruget. Hulk strømforbruget altid vil ende som tab og deror som varme i rummet.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk