* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 83
I alt: 84

Forfatter Emne: klistret linolium  (Læst 7642 gange)

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
klistret linolium
« Dato: 16, Maj 2020 - 07:16 »
Vi har et ældre linoliums køkkenbord, som har det med at klistre alt hvad man sætter på det fast til sig. Mon det kan lade sig give sig med kartoffelmel ? (jeg tror det ikke), eller skal man tænke kemisk?
Linolium er vel en form for polymér, hvor nogle kæde-ender har nogle funktionelle grupper, som har affinitet overfor alt man stiller på det.
Mon man kan immobilisere nogle af af disse funktionelle grupper, og gøre bordet mindre klistrene?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #1 Dato: 16, Maj 2020 - 19:10 »
Jeg har ingen personlig erfaring med linolium.
-Men måske kan følgende råd hjælpe?
What Makes Linoleum Flooring Sticky  _ Hunker.
https://www.hunker.com/12611597/what-makes-linoleum-flooring-sticky

How to Deep Clean Linoleum Floors - Practically Spotless.
https://www.mollymaid.com/practically-spotless/2018/march/how-to-deep-clean-linoleum-floors/

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #2 Dato: 18, Maj 2020 - 14:47 »
Ægte Linolium er et naturprodukt baseret på Linolie fra hørfrø der oprindeligt blev blandet med savsmuld og træmel og blev udlagt på Hessian (sækkelærred) som bærestof og valset til ønsket tykkelse og tørret
Linolium kan ikke tåle sæbe og andre olieopløsende kemikalier og skal periodevis moppes med med en oliemoppe.....men behandles det efter forskrifterne er det uopslideligt .
I 1960erne vandt en anden gulvbelægning frem Vinylgulvbelægningen baseret på vinylclorid. Denne belægning kunne tåle hvadsomhelst, men havde det problem at den den forårsagede dannelsen af saltsyre i røgen når den blev brændt som affald, derfor blev den afbrændt i specialskibe ude på åbent hav.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #3 Dato: 21, Maj 2020 - 15:19 »
Jeg har for nyligt stiftet bekendskab med linoliesæbe, der er sæbe kogt på linolie i stedet for animalsk eller kokosfedt.

Hvordan mon det går i spænd med ægte linolium?

Til normale rengøringsformål er det godt, og kan et eller andet med at løsne genstridige belægninger.

Det dufter også godt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #4 Dato: 21, Maj 2020 - 17:51 »
Sæbe laves altid ud fra et fedtstof. Det kaldes olie når det er flydende ved stuetemperatur. Fedtstofferne err sammensat af forskellige organiske syrer og og alkolhollen glycerol. Sådan en syre -alkoholforbindelse kaldes en ester.

Fedtes behandles med en stærk base, hvorved esteren optager vand og fraspalter syre grupperne, som danner salte med basens rest.

Bruged f.eks natriumhydroxyd får man de fede syrers Na salt .

Sæber bliver  forskellige alt efter hvilket fedtstof og hvilken base der bruges, og efter hvor meget overskud af basen der er tilbage i sæben.

Et kendt mærke i håndsæber bruger palmeolie og har navn derefter.

Jeg tror ikke at sæbe med baseoverskud er en god ide til linoleum. Basen vil angribe linolien og måske gøre den klistret.

Jørgen Harbst

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #5 Dato: 08, Juli 2020 - 18:37 »
Hvad med at ringe til gulvmanden og bede ham om at skifte linoleummet. Måske findes det endda i en mere moderne farve?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #6 Dato: 11, Juli 2020 - 23:22 »
Jeg ved ikke hvad en gulvmand er. Det drejer sig heller ikke om et gulv, men et køkkenbord.
Jørgen Harbst

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #7 Dato: 12, Juli 2020 - 12:54 »
En gulvmand er en entreprenør, som påtager sig gulvbelægningsarbejder, feks ham her

https://www.danekilde-gulvafslibning.dk/

Fordi der ikke findes specielle bordpladelinoleumspålæggere, er det er sandsynligvis sådan en, som i sin tid har limet linoleummet på bordpladen.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #8 Dato: 12, Juli 2020 - 22:42 »
Jeg er enig med Knudr, Harbst ;D

Jeg har også set en eletroingeniør klippe Hæk  ;D

Med hensyn til at vaske linolium med sæbe af enhver art tror jeg ikke er en god ide.
Vask med varmt vand og når det er tørt brug en klud med lidt linolie til at genetablere overfladen.

Tidliger brugte man en moppe med linolie(Moppeolie) til den daglige rengøring af gulve.......og sjovt nok fortsatte mange med moppen på vinylgulve....indtil de opdagede at olielaget ikke blev optaget af vinylen samtidigt med at olien også bandt støvet i "kager".
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #9 Dato: 12, Juli 2020 - 22:44 »
Som udgangspunkt skal man  aldrig bruge rengøringsmidler med en pH-værdi over 9.0, og derfor er brun sæbe en af linoleums værste fjender.

Undgå alle disse produkter, som ødelægger linoleumsgulvet:

    Brun sæbe
    Klor
    Salmiak
    Acetone
    Ethanol
    Lud
    Soda
    Ovnrens
    Afløbsrens
    Gulvlak
    Lakfernis
    Skurepulver
    Fedtfjernende rengørinsmidler som sulfo

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #10 Dato: 15, Juli 2020 - 11:51 »
Altså, nu må vi da snart høre, hvad Thomas gør ved sit gamle linoleumsbord.... :D

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: klistret linolium
« Svar #11 Dato: 15, Juli 2020 - 12:40 »
Pleje og vedligehold af linoleum-bordplader:
https://www.hornbordplader.dk/dk/produktvejledning/linoleum/
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk