* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: Isoparaffin - hvad er det?  (Læst 6904 gange)

rukumi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Isoparaffin - hvad er det?
« Dato: 18, August 2020 - 13:52 »
Jeg har lovet en god ven der underviser i maleri, at der formentlig er hjælp at hente her.
Sagen er, at han tidligere har købt "isoparaffin" som anvendes til fortynding af oliemaling, hos en leverandør, der nu ikke findes. Isoparaffin anvendes som et miljøvenligt/mindre giftigt alternativ til terpentin, har jeg forstået.
Han har typisk mindre portioner, men er åben for at købe 5-10 liter hvis det er nødvendigt. Problemet er blot at finde et sted, hvor man sælger isoparaffin i så små mængder.
Selv har jeg fundet steder hvor det sælges på palletanke og i tromler, men det bliver lige voldsomt nok til et aftenskolehold.
Er der nogen her, som har kendskab til, hvor man kan købe det i mindre mængder - eller kendskab til om man vil kunne anvende et alternativt produkt.
Med min "ikke-ingeniør"-baggrund lyder det lidt som om han blot vil kunne købe såkaldt zibro-brændstof, men det har jeg dog ikke turdet foreslå ham ;-)
I håb om nogle kloge ord.
« Senest Redigeret: 19, August 2020 - 09:10 af rukumi »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Isoparaffin - hvad er det?
« Svar #1 Dato: 19, August 2020 - 12:48 »
Når man skriver noget med paraffiner er der en forfærdelig sprogforvirring.  på norsk betyder det,det samme som  vi på dansk og fransk kalder petroleum, men som på andre sprog er noget helt andet.
Så vidt jeg har kunnet slå op er isopafaffin blot en blanding af  forgrenede alkaner.  Derfor tror jeg at det kan erstattes af dansk" lugtfrit petroleum" som også kan sælges som lampeolie. Men med sidstnævnte betegnelse risikerer man dog at få noget andet. 

På engels bruges undertiden ordet paraffin for det vi kalder petroleum . Derfor kan isoparaffin være nært beslægtet med vores lugtfri petroleum, som fås mange steder i 1 flasker til en rimelig pris.
Det er forsøget værd at prøve det til malerfarven.
Jørgen Harbst

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Isoparaffin - hvad er det?
« Svar #2 Dato: 19, August 2020 - 13:51 »
Kan løsningen findes hos Esbjerg farve & lak?
https://www.esbjergpaints.dk/en/products/faxe-oil-thinner/
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

rukumi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Isoparaffin - hvad er det?
« Svar #3 Dato: 19, August 2020 - 16:22 »
Stor tak til Harbst og Uffe for at have gjort mig klogere.
Har talt med en venlig medarbejder hos Esbjerg Farve og Lakfabrik, og det lyder som om Faxe Oil Thinner er det produkt, der er brug for.
Desværre produceres det kun til ordre i ret store mængder, men der er håb om, at jeg kan komme med på en delportion i forbindelse med næste bestilling.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk