* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: brusetermostatbatteri bliver koldere  (Læst 4201 gange)

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
brusetermostatbatteri bliver koldere
« Dato: 21, Marts 2021 - 18:49 »
Jeg har et brusetermostatbatteri fra Grohe, som er begyndt at levere koldere og koldere blandingsvand. Nu nede hvor det er brrrr at tage bad.
Jeg tænker, at det evt. kan være kalket til indvendigt ved det varme vand.
Er der nogen, der har erfaring med dette ?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #1 Dato: 22, Marts 2021 - 12:16 »
Det er nok kalk der er det mest sandsynlige, for var det thermostaten så var der antageligt kogende vand i bruseren  :)

Jeg har ingen erfaring med Grohe, da jeg altid har haft Damixa i to bade og et i køkken.

Jeg har en gang repareret et Damixa bruse  unit. Det første jeg havde,i mit tidligere hus. Prisen på resevedele, eddikesyre, tidsforbrug og besvær gjorde, at jeg ikke gentog manøvren, med de to damixaer jeg siden har udskiftet de sidste 40 år.

Jeg kan på nette se at et totalt reservedelssæt til Grohe håndbruser koster 578kr på nettet. Et themostat unit koster 320-250kr og et spritnyt Grohe Groterm Grotherm koster ca. 850 kr.

Er du selv istand til at skille uniten ad og afkalke delene, skal du huske at det tager tid at afkalke og hvis du ikke har lukkepropper der passer på tilgangsrørene, så har du vandmangel  resten af boligen i den tid det tager....da hovedvandhanen så er nødt til at være lukket.

Har du mod på det sidste så prøv om du kan finde en YOU TUBE vidio der viser fremgangsmåden.

Men mit bedste råd er køb et nyt batteri og hav hovedvandhanen lukket i de 10 minutter det tager at skifte dem.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #2 Dato: 22, Marts 2021 - 12:20 »
Jeg gik ind på YOU TUBE

Og fandt de første 20 vidioer om grohe reparation


grohe shower mixer cartridge replacement
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #3 Dato: 22, Marts 2021 - 18:14 »
Ja jeg kender til det.

Mine termostatbatterier holder kun 3-4 år, så skal man skrue gradvist højere og højere op for varmen. Jeg gætter også på kalk, men adskillelse og reparation har jeg ikke mod på, men har de seneste 20 år købt nyt batteri når det blev for slemt.
Jeg skønner at det er nemmere at udskifte end at reparere!

Det første var Damixa, de øvrige andre mærker, vistnok også Grohe, men samme problem.
Det afhænger selvfølgelig af kalkindholdet hvor man bor.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2021 - 14:36 »
Kalkproblemet øges voldsomt med fremløbstemperaturen på det varme vand. Ved over 60 °C går det rigtigt galt meget hurtigt. Kalken sætter sig der vor vandtrykket falder. Det er i bruserens afgangshuller og i blandeventiler.
Hvis man selv er herre over fremløbstemperaturen , så sænk den til omkring 57° C
Jeg har engang skilt et termostat bruserblandingsbatteri ad . Da jeg skulle ned til vvseren for at købe reparationssæt, viste det sig at et nyt på batteri på tilbud , var til lavere pris end reparationssættet


Det er meget bøvlet at skille ad.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #5 Dato: 24, Marts 2021 - 16:06 »
Ja den oplevelse  har jeg også haft derfor køber jeg nyt. ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #6 Dato: 28, Marts 2021 - 23:33 »
Nyt nyt nyt, det er ikke værd at prøve på at afkalke et gammelt blandingsbatteri.

Jeg har dog en gang oplevet at det ikke var kalk men grus og rust i vandforsyningen (det varme) som havde blokeret det lille filter der sidder i indløbet.

vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: brusetermostatbatteri bliver koldere
« Svar #7 Dato: 29, Marts 2021 - 21:17 »
Grus og rust i indløbsfilteret på vaske maskiner er en almindelig kasseringsgrund for vaske og opvaskemaskiner har jeg erkendt
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk