Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.

(1/5) > >>

Mads Aggerholm:
Min bedre halvdel brokker sig over at jeg bruger fartpiloten i bilen når jeg kører 50 inde i byen, og også der hvor man kun må køre 40 eller sågar 30.

Hun hævder at have fået at vide af en mekaniker, at man ikke skal bruge den ved så lave hastigheder, for det ødelægger <et eller andet> i bilen.

Det mener jeg er rimeligt sort, for hvis gearene passer til hastigheden og omdrejningstallet, så 'ved' mekanikken i mortoren jo ikke hvor hurtigt bilen kører - og om det er en computer eller mig som træder på speederen kan vel være inderligt ligegyldigt...?

Alligevej studser jeg lidt over det, for min i mors bil kan man ikke slå fartpiloten til når hastigheden er 40 eller derunder. Og det står også i instruktionsbogen.

Så hvis fartpilot - som jeg mener - kan bruges ved alle hastigheder, hvorfor så denne begrænsning i min mors bil?

Ved nogen noget?

E. Tranberg:
Det skyldes mest beslutningstagernes fikse ideer, som er forskellig fra koncern til koncern, ligesom billigere mærker fra samme koncern bevidst udstyres med tåbelige løsninger.
Henry Fords ånd hersker stadig.
 
Vores VW Up! kan køre 40 i 5. gear på fartpilot, mens den Ford jeg har som arbejdsbil, ikke kunne genoptage den indstillede fart, f.eks. 50, før farten var over 30, skønt den har automatgear.
En omprogrammering udført af en uafhængig ekspert gør at den adaptive fartpilot nu virker fra og helt ned til 1 km/h.
Den kan også bringe bilen helt til standsning, i op til 2 sekunder, hvorefter den løsner bremsen, så bilen triller op den foranholdende bil, i modsætning til VW, der blot bliver holdende, hvis man ikke selv træder på speederen efter 2 sekunder.

I dvores iesel Skoda, som pga. alderssvækkelse ikke går jævnt ved lave omdrejninger, kan fartpiloten kobles til ved så lav fart at det bliver det rene kænguruhopperi.
Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav

Mads Aggerholm:
Okay. Som jeg antydede, så synes jeg heller ikke det giver mening.


--- Citat fra: E. Tranberg efter 13, Marts 2021 - 09:52 ---Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil [...]

--- Afslutning på citat ---

Okay, det var så ned til 40 km/t, ret skal være ret...  :)


--- Citat fra: E. Tranberg efter 13, Marts 2021 - 09:52 ---[...] kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

--- Afslutning på citat ---

Min egen vogn rusker nu ikke selv om jeg kører med meget lav hastighed. Gearet skal selvfølgelig passe. Men jeg tror du har ret med hensyn til at det er sådan noget 'opmærksomheds-noget' de har i tankerne.


--- Citat fra: E. Tranberg efter 13, Marts 2021 - 09:52 ---Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav

--- Afslutning på citat ---

Ja, det kan du godt have ret i.

B Mønnike:
Har i  prøvet at koble autopiloten til i første gear. Jeg har prøvet i min caddy i køkørsel den funker også omkring 10km/t.

clausn:
Hvis / når jeg tilkobler adaptiv fartpilot i min VW T-Cross, er minimumshastigheden 30Km/t. Så hvis jeg kører 15 Km/t vises 30 og bilen accelererer til den hastighed.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version