* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.  (Læst 12775 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Dato: 12, Marts 2021 - 19:22 »
Min bedre halvdel brokker sig over at jeg bruger fartpiloten i bilen når jeg kører 50 inde i byen, og også der hvor man kun må køre 40 eller sågar 30.

Hun hævder at have fået at vide af en mekaniker, at man ikke skal bruge den ved så lave hastigheder, for det ødelægger <et eller andet> i bilen.

Det mener jeg er rimeligt sort, for hvis gearene passer til hastigheden og omdrejningstallet, så 'ved' mekanikken i mortoren jo ikke hvor hurtigt bilen kører - og om det er en computer eller mig som træder på speederen kan vel være inderligt ligegyldigt...?

Alligevej studser jeg lidt over det, for min i mors bil kan man ikke slå fartpiloten til når hastigheden er 40 eller derunder. Og det står også i instruktionsbogen.

Så hvis fartpilot - som jeg mener - kan bruges ved alle hastigheder, hvorfor så denne begrænsning i min mors bil?

Ved nogen noget?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #1 Dato: 13, Marts 2021 - 09:52 »
Det skyldes mest beslutningstagernes fikse ideer, som er forskellig fra koncern til koncern, ligesom billigere mærker fra samme koncern bevidst udstyres med tåbelige løsninger.
Henry Fords ånd hersker stadig.
 
Vores VW Up! kan køre 40 i 5. gear på fartpilot, mens den Ford jeg har som arbejdsbil, ikke kunne genoptage den indstillede fart, f.eks. 50, før farten var over 30, skønt den har automatgear.
En omprogrammering udført af en uafhængig ekspert gør at den adaptive fartpilot nu virker fra og helt ned til 1 km/h.
Den kan også bringe bilen helt til standsning, i op til 2 sekunder, hvorefter den løsner bremsen, så bilen triller op den foranholdende bil, i modsætning til VW, der blot bliver holdende, hvis man ikke selv træder på speederen efter 2 sekunder.

I dvores iesel Skoda, som pga. alderssvækkelse ikke går jævnt ved lave omdrejninger, kan fartpiloten kobles til ved så lav fart at det bliver det rene kænguruhopperi.
Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav


Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #2 Dato: 13, Marts 2021 - 14:10 »
Okay. Som jeg antydede, så synes jeg heller ikke det giver mening.

Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil [...]

Okay, det var så ned til 40 km/t, ret skal være ret...  :)

[...] kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

Min egen vogn rusker nu ikke selv om jeg kører med meget lav hastighed. Gearet skal selvfølgelig passe. Men jeg tror du har ret med hensyn til at det er sådan noget 'opmærksomheds-noget' de har i tankerne.

Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav

Ja, det kan du godt have ret i.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #3 Dato: 14, Marts 2021 - 21:54 »
Har i  prøvet at koble autopiloten til i første gear. Jeg har prøvet i min caddy i køkørsel den funker også omkring 10km/t.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #4 Dato: 15, Marts 2021 - 10:31 »
Hvis / når jeg tilkobler adaptiv fartpilot i min VW T-Cross, er minimumshastigheden 30Km/t. Så hvis jeg kører 15 Km/t vises 30 og bilen accelererer til den hastighed.
Claus Nielsen

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #5 Dato: 15, Marts 2021 - 20:58 »
Har i  prøvet at koble autopiloten til i første gear. Jeg har prøvet i min caddy i køkørsel den funker også omkring 10km/t.

Min egen vogn behøver jeg kune sætte i første gear, så 'kravler' den selv afsted med laveste hastighed. Dér har jeg godt nok ikke prøvet fartpilot endnu.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #6 Dato: 15, Marts 2021 - 20:59 »
Hvis / når jeg tilkobler adaptiv fartpilot i min VW T-Cross, er minimumshastigheden 30Km/t. Så hvis jeg kører 15 Km/t vises 30 og bilen accelererer til den hastighed.

Hvad så når den kommer tæt på en som kun kører f.eks. 20 km/t? Sætter den så alligevel hastigheden ned til dét (hvilket jeg håber!)?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #7 Dato: 15, Marts 2021 - 22:55 »
En VW med adaptiv fartpilot sætter om nødvendigt farten ned til nul, kobler ud og trækker håndbremsen (automatgear og elektrisk håndbremse forudsat). Flytter bilen foran sig indenfor ca. 2 sekunder følger VW'en efter. Går der mere end 2 sekunde træder man bare på speederen for at vække bilen.

Sådan som det burde være.

På en Ford, som jeg desværre må nøjes med, holder bilen også stille i 2 sekunder, hvorefter den slipper bremsen og triller op mod den forankørende, muligvis aktiveres nødebremsen lige inden man støder ind i den - jeg har ikke turdet prøve.

Ligeledes er der ingen forbindelse mellem dan elektriske håndbremse og automatgearkassen, så hvor VW'er kobler ud og trækker håndbremsen, så snart bilen er bremset ned til stilstand (Auto-Hold), da står Forden og slider på koblingen når håndbremsen er trukket, hvilket man skal gøre manuelt, da Auto-Hold ikke findes hos Ford.
Kun hvis man træder på fodbremsen kobles der ud.

En anden idiotisk Ford-ting er at fartpiloten skal aktiveres hver eneste gang man starter motoren, ellers reagerer bilen ikke på SET og RES.

De bestemmende ånder hos Ford må være meget dumme og/eller have fikse ideer, eller også er den syge USA'ske sagsanlægsindustri der har skylden.



Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #8 Dato: 16, Marts 2021 - 08:48 »
Der er åbenbart rigtig meget forskel på fartpiloter.

Jeg har selv en Seat, med en fantastisk god fartpilot (som dog ikke er adaptiv). Jeg kan sætte den til f.eks. '53' så holder den bilen på 50, og hvis jeg kommer til et (kort) stykke vej hvor man et stykke kan køre 80, så kører jeg bare lidt hurtigere, sådan en 75-80, indtil jeg kommer til en by igen. Så er det bare at slippe speederen, så bliver den nede på 50 igen. Medmindre jeg har skullet køre 80 et langt stykke tid, så sætter jeg selvfølgelig fartpiloten til dét. Når man slog den fra, beholdt den sidste hastighed, og brugte bare den når man slog den til igen. Det fungerer meget intuitivt.

I en Mitsubishi som jeg havde fornøjelsen af at køre på et tidspunkt, var det nok den ringeste fartpilot: Ingen indikation af hvilken hastighed den var sat til, og afbrød og resatte bare man rørte én af pedalerne. Minimum var 40 km/t, derunder kunne den bare ikke aktiveres. Bevares, det var bedre end ingenting, men alligevel. Det var også discount-udgaven.

Jeg prøvede også en Suzuki en gang, fartpiloten var adaptiv, og det fungerede rigtig godt, bilen bremsede sågar selv hvis der kørte en anden ind foran med meget lavere hastighed. Men alligevel blev jeg aldrig helt gode venner med den. Men det var en lånebil jeg kun havde et par dage, så det er muligt jeg bare skulle vænne mig til den.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #9 Dato: 16, Marts 2021 - 09:54 »
Til Mads Aggerholm, ja den sætter farten ned, evt. til 0, og efter nogle sekunder, skal jeg træde på bremsen, og den holder pænt afstand, hvis en overhalende trækker ind, venter den en vis tid, inden en evt. opbremsning. Jeg synes VW har fundet en god løsning. :)
Claus Nielsen

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #10 Dato: 16, Marts 2021 - 21:14 »
VW-koncernen har fundet den rigtige måde at gøre det på, Fords pivringe måde får mig til at tænke på Windows Phone, der for en hver pris ikke måtte ligne de velfungerende Iphone og Androidtelefoner, hvorfor en banal ting som at gemme nummeret fra et indgående opkald som en kontaktperson var alt andet end intuitivt.

På den rent mekaniske side af bilkonstruktion konvergerer de forskellige koncerners løsninger, f.eks. er forbremsekaliperne af samme konstruktion på alt andet end muskelstærke biler, hvor der for 30-40-50 år siden var en række forskellige typer.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #11 Dato: 18, Marts 2021 - 17:19 »
Jo man må sige at din betegnelse "konvergerer" er rigtig Ebbe.
Men der er alligevel forskelle der i det lys er uforståelige.

Ligesom tomme og metriske maskinelementer idag er forskellige, såledees er det desværre med al teknik, hvor man (fabrikanten) vil beholde størstedelen af produktionen og reparationene i eget salgsregi.


 Man er nødt til adskille biler i minimale til transport. Almindelige nydesignede uden tekniske nyheder. Specialkøretøjer habitter og legetøj.







Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #12 Dato: 19, Marts 2021 - 19:52 »
En af mine venner har en 15 år gammel Mercedes E320 CDI, hvor ventilerne i automatgearkassen er blevet ødelagt af vand, pga. lækage i varmeveksleren mellem olie og vand.

Ventilblokken koster knap 10.000 kr, og er ret let at skifte, MEN elektronikken er låst, og uden forbindelse til Mercedes' server, der skal sende en oplåsningskode, så fungerer gearkassen ikke med den nye elektronik.

Kun ved at udskrive en de facto blankocheck til et autoriseret Mercedesværksted kan man være sikker på at bilen kan køre bagefter.

Endnu en gang er jeg blevet bekræftet i at man gør klogt i at holde sig til helt gængse biler, hvor især VAG-gruppens mærker udmærker sig ved en kæmpe bank af gratis kollektiv viden.
Skønt der er mange der kører langt og længe i Mercedesbiler, der er købt brugt med kilometertal hvor de fleste andre biler synger på sidste vers.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #13 Dato: 29, Marts 2021 - 00:16 »
Jeg har i løbet af de sidste 6 år kørt i mange lejebiler og er flittig bruger af fartpilot ved alle hastigheder.

Kan bekræfte at der er stor forskel. Nogle skifter 2 eller 3 km/t ad gangen og man har ikke rigtig kontrol over det. Andre er dejligt præcise og kan enten skifte 1 eller 10km/t ad gangen (kort eller langt tryk).

Adaptive funktioner virker som om de forskellige leverandører har vurderet funktionalitet vs. sikkerhed meget forskelligt.


Jeg mangler helt at forstå hvad der skulle være dårligt ved at bruge fartpilot ved 50km/t?


For en 320CDI burde værkstedsregninger ikke afskrække nogen der er i stand til at betale grøn ejerafgift for samme bil.... :-\

Måske mbworld.org har en god løsning på det omtalte problem? (jeg har ikke selv søgt).
Jeg tror gerne der findes en stor database (vag forum) over kendte fejl på VAG biler.

 
« Senest Redigeret: 29, Marts 2021 - 01:35 af SuperClaus »
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #14 Dato: 11, April 2021 - 12:10 »
Anvendelse af fart pilot ved netop 50 km/t er smart,for her i det fartområde forefindes de fleste fart kontroller som jeg har bemærket.

Lokalt har jeg ikke problemer med fart kontrollerne, da jeg efterhånden kender de fleste af politiets yndlingspladser. Når jeg bevæger mig i ukendte områder bruger jeg at betragte steder der ligner dem i mit lokal område meget omhyggeligt  og især på steder hvor man skal sænke hastigheden ved indkørsel til byområder.

 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk