* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.  (Læst 12634 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #15 Dato: 11, April 2021 - 21:11 »
Fartkontrol.nu / Saphe hjælper mig med ikke at blive en del af statistikken over fartsyndere.

§1: Det er forbudt at blive opdaget.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #16 Dato: 12, April 2021 - 01:27 »
Tranberg og Mønnike:
Hvor meget over hastighedsgrænserne kører i?
Jeg sætter selv fartpilot til 82km/t (faktisk, dvs. uden alm. speedometer fejlvisning) uden for byen og har således 2km/t tolerance før det giver en bøde.

Når jeg regner lidt på hvor meget tid jeg vil spare på at køre f.eks. 90 eller 100km/t i stedet, giver det kun få minutters tidligere ankomst og står således ikke mål med den øgede sikkerhedsrisiko ved de +10 eller +20km/t. I forhold til god planlægning af tid og rute eller for den sags skyld ramme en grøn bølge giver det hurtigt et bedre afkast i forhold at komme hurtigt frem.
vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #17 Dato: 12, April 2021 - 18:18 »
Det er ikke tilfældigt at svenskerne, franskmændene og amerikanerne har (haft) 90 km/h som landevejsfart.

Det er en god hastighed, hvor brændstoføkonomien er god, og det hverken går så hurtigt at man bliver stresset, eller så langsomt at man falder i søvn.

60 på landevej, som i NIMBY-Nordsjælland, kan jeg simpelthen ikke tage alvorligt, så der sætter jeg farten ned til 80, hvis ikke forholdene dikterer det lavere.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #18 Dato: 13, April 2021 - 10:46 »
Jeg anvender min GPS som fartmåler da VW speedometret (og andre bilers ) viser 8-10% for lavt. Så kører man efter sin fartmåler kører man for langsomt, men bødefrit ;)

Mine fartpiloter sættes efter hvornår min GPS fortæller mig, at jeg kører en kilometer for stærkt og jeg reducerer hastigheden med 1 kilometer  (af hensyn til min hørelse ;D ).

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #19 Dato: 13, April 2021 - 11:46 »
da står Forden og slider på koblingen når håndbremsen er trukket, hvilket man skal gøre manuelt, da Auto-Hold ikke findes hos Ford.
Hvis det er en Ecoboost-model, er der da en traditionel automatgearkasse med momentomformer, og dermed ingen kobling? (Ford har dog også dobbeltkoblingsgearkasser, hvor der jo er kobling(er))
« Senest Redigeret: 13, April 2021 - 11:49 af Kobbernagel »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #20 Dato: 13, April 2021 - 19:14 »
Det er en sekstrins gearkasse med dobbelt vådkobling, som Ford har droppet i den seneste aftapning af Mondeo-platformen til fordel for en traditionel planetgearskasse med hydraulisk momentomformer.

VW bruger i øvrigt heller ikke DSG, men traditionelle automatgearkasser på Tiguan fremstillet i Mexico.

kurt54

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #21 Dato: 13, April 2021 - 20:53 »
Jeg har en Citroen C3 Picaso (2009) - der virker fartpiloten kun i 4 og 5 gear -hvilket begrænser den fra lave hastigheder.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #22 Dato: 16, April 2021 - 19:03 »
Franskmændene havde vel ikke forudset hastighedsgrænser på 30 km/h dengang Picassoen blev konstrueret.

Det er virkeligt behageligt at kunne køre 30 på fartpilot, men hvorfor ikke 20 eller 15, når man kører på en campingplads?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #23 Dato: 17, April 2021 - 07:30 »
Tranberg og Mønnike:
Hvor meget over hastighedsgrænserne kører i?
Jeg sætter selv fartpilot til 82km/t (faktisk, dvs. uden alm. speedometer fejlvisning) uden for byen og har således 2km/t tolerance før det giver en bøde.

Ved 50 og opefter sætter jeg den til +3 km/t. Så siger GPS at jeg kører med den rigtige hastighed.
Under 50 er det kun +2.

Når jeg regner lidt på hvor meget tid jeg vil spare på at køre f.eks. 90 eller 100km/t i stedet, giver det kun få minutters tidligere ankomst og står således ikke mål med den øgede sikkerhedsrisiko ved de +10 eller +20km/t. I forhold til god planlægning af tid og rute eller for den sags skyld ramme en grøn bølge giver det hurtigt et bedre afkast i forhold at komme hurtigt frem.

Jeg holder den altid på hvad hastighedsgrænsen siger, undtagen på motorvejen (hvor folk kan komme forbi), der kører jeg konsekvent 90.
Med 25 km. motorvej (ud af ~55) til arbejdet giver 90 i forhold til 110(*) præcis 3(!!!) minutters ekstra køretid. Og en fremragende benzinøkonomi.
En anden fordel er, at når de andre bremser længere fremme, så bremser de ofte ned til den hastighed jeg allerede har! Så jeg kan bare 'glide' videre  :)

(*) Og kun i tilfælde af, at man rent faktisk kunne holde en fast hastighed på 110 km/t - Det kan man som oftest ikke...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
« Svar #24 Dato: 17, April 2021 - 21:53 »
PT er der kun to gange om året året jeg har rigtigt brug for speedpiloten. Ferie i Kalundborg  og ferie i vestjylland med campingvogn. Vore årlige ture til sydeuropa er sat på stand by.
Vi er færdig vaccineret først i maj og derefter kan de måske komme længere ture på tale.

Vi har det problem, at vore børnebørn stadig skal hentes fra skole børnehave og vuggestue  i vore nabo kommuner, på grund vore børn og svigerbørns arbejde, Det gør at vi har brug for begge vore biler, men den slag kørsel giver ikke anledning til at anvende spedpiloten. ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk