ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Teplator-reaktor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 479
Sidste:
PTRasmussen
Statistik
Total antal indlæg: 16022
Total antal emner: 1414
Flest online idag: 33
Flest på samme tid: 2687
(03, April 2026 - 11:51)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Teplator-reaktor (Læst 17550 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Teplator-reaktor
«
Dato:
27, April 2021 - 20:31 »
Det lyder for smart til og være sandt.
Det drejer sig om, at genbruge brugt ATOM brændstof.
Men hvis ser helt bort fra Danmark, er der måske noget om det.
Ideen er ikke dum. Bare det vil lykkedes for dem.
Søg selv, informationer er lidt sparsomme.
https://ing.dk/artikel/forskere-vil-genanvende-brugt-atombraendsel-fjernvarme-246094
https://www.teplator.cz/
V.H.
«
Senest Redigeret: 27, April 2021 - 22:06 af chrismark
»
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #1 Dato:
30, April 2021 - 09:50 »
Det lyder umiddelbartsom en rigtig smart ide. At lave reaktorer til at anvende rest energien i brændstoffet .
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #2 Dato:
03, Maj 2021 - 17:47 »
Lyder spændende.
Desværre ligger artiklen bag deres %¤"&!!/$ fordømte betalingsmur.
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #3 Dato:
06, Maj 2021 - 04:55 »
Der er flere dårlige formuleringer i artiklen, som viser at forfatteren (oversætteren) ikke helt har begrebet hvad det drejer sig om.
Brændselsstavene i en kraftværksreaktor ( med let vand ) udskiftes delvis løbende. Deres andel til reaktiviteten falder med tiden bl.a. på grund af forgiftningen med nye dannede isotoper, som i for høj grad absorberer neutroner, uden at give fission. De forurenes også med restprodukter af langlivede stærkt radioaktive isotoper.
Hvis man i stedet bruger tungt vand til køling kan man køre reaktoren alene med de dårlige stave, men det giver problemer med varmeoverføring ved høj nok temperatur til en effektiv dampturbine og elproduktion. Til lavtemperaturvarme vi det være lettere og billigere.
Den traditionelle løsning er at brugte reaktorstave sendes til et oparbejdningsanlæg, hvor skidtet renses fra og uranet genanvendes til nye stave. For nu at skrive det kort.
Den Tjekkiske metode vil bruge de mest beskidte og radioaktive stave. sikkerhedsmæssigt en dårlig ide.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #4 Dato:
06, Maj 2021 - 16:15 »
Hvorfor Harbst ?
Der vil da være en periode mellem fuldstyrke og genoparbejdning. Hvor det da ville være fornuftigt at anvende "restenergien" til fjernvarme produktion......for når man gør som det gøres i de gamle GE (og Barsebäck) værker hvor de brugte stave opbevares i sidebassiner i ganske lang tid inden deres brændstof genoparbejdes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #5 Dato:
06, Maj 2021 - 21:40 »
Hvis der var noget energi af betydning (= værd at udvinde), så havde atomkraftværkerne nok allerede gjort det.
Der er masser af rest/spildvarme at hente i industrien, se bare på datacentre og lign. Mange gange kræver det varmepumper og en masse afstandsbøvl der så ikke gør der rentabelt.
Med radioaktivt henfald kan man godt køre en højere temperatur, men det kræver en farligt masse radioaktivitet at få noget energi af betydning ud af det. Set i forhold til risikoen og at skulle lave en hensigtsmæssig håndtering af det radioaktive dele tvivler jeg på at det kommer til at svare sig.
Ser jeg på firmaets egen hjemmeside er jeg nu heller ikke så imponeret. Det ligner mest en der har fundet ud af at tegne CAD tegninger kombineret med en der kan finde ud af lave en hjemmeside.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Teplator-reaktor
«
Svar #6 Dato:
07, Maj 2021 - 12:07 »
Det er vist misforstået hvad jeg mente. Nu skal jeg gøre det lidt tydeligere.
Reaktor uranens evne til at opretholde en kædereaktion afhænger hovedsageligt af koncentrationen af U235, moderatoren, fraværet af neutronabsorberende materialer og den geometriske konfiguration.
Efterhånden som en kraftreaktor giver fisionsenergi dannes der en række mere eller mindre langtidsholbare isotoper deriblandt samarium 149. Disse vil absorbere neutroner. Derfor må uranen i en letvandsreaktor beriges ved at opkoncentrere U235 andelen. Stavene må løbende ombyttes indbyrdes og efterhånden udskiftes, for at processen kan holdes i gang.
Men de "brugte" stave er anvendelige til fortsat kædereaktion med afgivelse af fissionsenergi, bare man bruger en bedre moderator.
Hele ideen er altså ikke at bruge varmen fra en restradioaktivitet, men at bruge dem med en rigtig kædeproces. Den bedre moderator er så tungt vand. Det absorberer ikke neutroner og er bedre end let vand til at bremse de hurtige neutroner net til termiske. Det fremmer kædeprocessen. Det gørogså produktion af højtryksdamp til en turbine meget svær. Men til fjernvarme under 100° går det lettere.
«
Senest Redigeret: 07, September 2021 - 09:16 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Teplator-reaktor
Seneste Debatindlæg
Undskyldning for og imod
af
jj-
[21, Juni 2026 - 20:00]
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[14, Juni 2026 - 10:04]
Supersygehus i Aalborg
af
jj-
[28, Maj 2026 - 19:42]
Nitrit i drikkevand.
af
jj-
[08, Maj 2026 - 19:46]
Undgå kollisioner med tog
af
jj-
[02, Maj 2026 - 20:17]
Pyrolyse luftfourening.
af
jj-
[22, April 2026 - 20:14]
Store bedeDags afskaffels...
af
jj-
[17, Marts 2026 - 20:42]
Mørk chokolade
af
jj-
[12, Marts 2026 - 20:22]
De moderater
af
jj-
[11, Marts 2026 - 20:20]
Folkeafstemning i Grønlan...
af
clausn
[24, Februar 2026 - 10:07]
Let my Greenland go.
af
jj-
[15, Februar 2026 - 20:17]
Ingeiørdebat lukker snart...
af
jj-
[07, Februar 2026 - 18:08]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Google ads:
DR-Nyheder
Kræftpatienter med senfølger skal hjælpes på ny klinik i hovedstaden
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende valgresultat i Peru
Mand omkommet i brand ved strandområde
Arenaproblemer får vinter-OL i 2030 til at sprede sig
Bob Dylan kommer igen til Danmark
Intet afbrændingsforbud til sankthans
Tre mænd fra bandemiljøet kræves fængslet efter overgreb på 16-årig
Danmark genåbner ambassade i Iran
19-årig anholdt i drabssag om håndgranat på Amager
800 flere kom i arbejde i april måned
Roskilde Festival forventes at give trængsel på vejene
Kort efter Trumps renovering skal spejlbassin i Washington tømmes igen
Lille sparekasse meldt til politiet
Udenrigsministeriet lemper rejsevejledninger for tre lande i Mellemøsten
37-årig erkender hvidvask for millioner
The Smiths-guitarist sælger 80 af sine guitarer
Endnu en person fundet død i sø i Roskilde
Tidligere amerikansk centralbankchef er død
Naboer bekymrede for sikkerheden på ny containerterminal
15-årig sigtet for at opfordre til selvmord
Nyt fra ing.dk
Forskere fylder elbiler med gamle dæk for at slippe for hylelyde
Datatilsynet går ind i sag om Kertemindes brug af AI
Hedebølge skaber kaos: Bøjede togskinner, brande og presset atomkraft
Helårsdæk hitter hos danskerne - men ny test dumper dem på stribe
Efter Trumps blokade: Professor har ét spørgsmål til danske virksomheders AI-strategi
Undrer du dig over noget? Stil dine spørgsmål til Ingeniørens Spørg Fagfolket-brevkasse
Redning til elnettet fra uventet front: AI skal forudsige sol og skyer
Millionbesparelse efter USA-farvel: Dansk myndighed dropper techgiganterne
Hedebølge udløser kæmpe udsving i elprisen: Det kan blive »unødigt dyrt« at lade elbilen
DSV, Mærsk og dansk politi ramt af globalt datalæk: FE advarer danske virksomheder
Kunstige gletsjere skal redde bjerglandsbyer i akut vandmangel
Langt bag frontlinjen: Ukrainsk hybridvåben bringer droner otte kilometer op i luften
Synspunkt: Tillykke! Danmark har fået en teknologi-regering
Skal du købe brugt elbil? Kæmpe test kårer bilerne med de bedste batterier
Elnettet presset af billig strøm: »Vi har bare skubbet problemet til nattetimerne«
Husker du 'dunkelflaute'? Nu trender et nyt udtryk i energibranchen
Norge bremser elbusser af frygt for vejslid: Dansk ekspert undrer sig
Politikere vil beskytte elkunder mod alt for høje aconto-regninger: »Moderne målere gør det unødvendigt«
Det er utrolig lille og findes i vores drikkevand: Nu viser det sig at være farligt for mennesker
Ny data-faldlem i Copilot møder kritik: »Det bekymrer os«
1963: Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog
Jysk kommune var uklar: Beskyttet natur blev barberet for træer
Hvorfor så dyrt at fikse elbilers batterier? Nordens eneste værksted af sin slags gemmer på svaret
Spørg Fagfolket: Hvordan kunne Stephen Hawking leve så længe uden motion?
Hun elsker, når medarbejderne snakker fodbold: I 55 graders kulde skal tonen være varm
Presbold til Novonesis-fabrik: Sæt produktionen op og forbruget ned
Forældre skaber livsfarlige trafiksituationer ved skoler: Nu sætter sydjysk skole et særligt våben ind
Leder: Googles forræderi er totalt - nu må vi handle
Dansk minister bekræfter deltagelse i lukket Peter Thiel-netværk
Minister: Der var droner over Danmark - men Forsvaret var ikke i stand til at håndtere dem
Tilsyn lukkede AI-system hos PET: Her er forklaringen
USA-spionage truer følsomme data om syge danskere: Nu trækker styrelse stikket
Københavnerbro måtte pludselig lukke i timevis: Nu er årsagen fundet
Ekspert: Vi overser bytræernes enorme værdi for vores sundhed og miljø
Hvordan skal vandværker sænke nitratindholdet i drikkevandet? Ekspert peger på flere muligheder
49 år gammelt strømkabel mellem Danmark og Norge er ude af drift
Frustration vokser: Grøn varmeløsning til landområder får mavepuster fra Folketinget
Forældede regler blokerer for dansk droneudvikling: »Det har helt klart hæmmet branchen«
Mogens Lykketoft efter hård kritik af Energinet: »Tre fjerdedele skyldes ting, vi ikke er herrer over«
Datacentre og batteriparker skal bagerst i elkøen: Vil lette presset med akutplan
When will we start to feel the financial impact of the AI revolution? We asked the chairman of the Danish Economic Councils
Electrical grid in crisis: Warnings have been issued time and again since 2010
Do you use American tech? Trump’s latest AI order is a wake-up call
Blogindlæg: Invitation til at afprøve demo for vejafgifter.
På kontroversiel hjemmeside bliver danske mænd hængt ud for overgreb: »Det er sindssygt ubehageligt«
Eske Willerslev om banebrydende pest-studie: »Vi har endelig fundet patient zero«
Cykelboss advarer: Gratis busbillet til unge er en tikkende bombe
Google-chef smutter med hård afskedssalut: »Ledelsen har mistet sit moralske kompas«
Russiske hackere tager ansvar for angreb på Nationalmuseet: Vil offentliggøre data »snart«
Bilejere bruger dukkehoveder til at snyde selvkørende Teslaer