* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85

Forfatter Emne: El eller petroleum  (Læst 8238 gange)

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
El eller petroleum
« Dato: 06, Maj 2021 - 15:45 »
Vi sad og snakkede om opvarmning af vores datters kolonihavehus. Hun har brugt en petroleumsovn, men synes den lugter fælt. Jeg foreslår at hun i stedet bruger en el-ovn, det er rent og nemt. Hun afviser el-ovn, det er alt for dyrt.
Jeg har i dag googlet:
1 l petroleum koster12,40 og indeholder ca 42 MJ = kr 0,30 pr MJ
! kwt koster 2,25 og indeholder 3,6 MJ = kr 0,63 pr MJ
Altså, hun har (iflg min beregning) ret, -el er dobbelt så dyrt!
Når hun har købt 1 kwt, så får hun osse 3,6 MJ, men når hun køber 1 l petroleum, får hun så i virkeligheden 42 MJ ?
Jeg tænker nej, det gør hun ikke, der må være et tab, -der dannes feks vand, som skal fordampes væk, og måske andre tab. Eller hvad? Eller regner jeg forkert.
Jeg vil jo gerne overtale hende til at bruge elovn for helbredets skyld, og prøver derfor at finde "gode grunde". Har I nogle gode grunde?

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: El eller petroleum
« Svar #1 Dato: 07, Maj 2021 - 19:37 »
Når hun har købt 1 kwt, så får hun osse 3,6 MJ, men når hun køber 1 l petroleum, får hun så i virkeligheden 42 MJ ?
Jeg tænker nej, det gør hun ikke, der må være et tab, -der dannes feks vand, som skal fordampes væk, og måske andre tab. Eller hvad? Eller regner jeg forkert.

Noget af forbrændingen af petroleum'et vil flyve ud ad vinduet som lys. Hvor meget ved jeg dog ikke.

Jeg tror ikke du skal regne med at der bruges varme til selve 'vandfordampningen', for vandet er allerede i dampform når det dannes. Gassen fra petroleum er jo varm i forvejen på grund af forbrændningen, og når den reagerer med ilten dannes der vand i dampform.

TIl gengæld skal petroleum'et varmes op fra stuetemperatur til antændelsespunktet når det brænder, det går der noget energi til. Igen, jeg ved ikke hvor meget.

Til gengæld har jeg nogle ret firkantede holdninger til at brænde ting af indendørs. Jeg gør det aldrig! Eneste undtagelse er stearinlys juleaften.

(jeg får sikkert brændeovnsentusiaster på nakken nu, men det får være. I øvrigt elsker jeg duften i kvarteret når andre bruger deres brændeovne)

Hvis noget går galt med ild indendørs, så kan huset fyldes med giftige gasser uden at man opdager det. Min far blev næsten slået ihjel af sådan noget i sin ungdom. Han reddede kun livet fordi han var ryger(!!!)

Så min politik er, at ild har ingenting at gøre inde i et hus. Oliefyret er en undtagelse, men det er også lavet efter alle kunstens regler.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #2 Dato: 07, Maj 2021 - 22:32 »
Hun skulle fyre med el.

Fordi hun kan styre varmen langt bedre med el, end med petrolium. Derved bliver elregskabet anderledes forbedret hvis man bruger en uldtrøje og termoundertøj( og sivsko ;) ).
Og så er el langt sundere at falde i søvn med.

Men et bedre alternativ til en petroliumsovn er en gasovn med katalysator varmelegme. Jeg har et sådant apparat fra Harald Nyborg  i mit 40 kvadratmeter store værksted . Ovnen har tre trin men klarer fint at holde værkstedet opvarmet på laveste trin. Værkstedet er isoleret. Men fidusen ved denne ovn er at den slukker hvis CO koncentrationen bliver kritisk og den lugter ikke. og så koster den mindre end en petroliumsovn.

Jeg har også en elradiator, men da jeg ikke bruger værkstedet så meget om vinteren mere , klare gasovnen nemt  det behov jeg har for opvarmning.
 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Johannes J

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #3 Dato: 17, Oktober 2022 - 10:25 »
Jeg ville anvende gasovn eller el, hvis jeg selv skulle vælge.
I min kolonihave har jeg en gasovn, og det virker upåklageligt.

Et godt argument for at anvende el er, at der ikke finder en forbrænding sted inde i kolonihavehuset, som andre også påpeger. Det må lugte en del med petroleum, især hvis ovnen står i et mindre rum, og jeg ved ikke, hvor sundt det lige er.

Prøv evt. at google emnet. Jeg fandt lidt info her:   

 https://www.biopejs-shop.dk

« Senest Redigeret: 08, November 2022 - 10:57 af Johannes J »

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #4 Dato: 17, Oktober 2022 - 19:26 »
Nu kan jeg ikke dy mig for at reagere.
Jeg har en svagt isoleret udestue hvor jeg bruger en petroleumsovn og har gjort det i mange år. Det gode brændstof har næsten ingen kulstof og lugter kun i 2 sekunder når man slukker - ellers ikke. Den slukker selv hvis CO2 bliver for meget, men jeg mærker kun fugten som den afgiver.

Jeg har tænkt meget over sammenligningen med EL, men er ikke i stand til at lave beregningen.
Dog kan jeg se at EL hos mig er steget mindst 100% på et år, kaminolien er kun steget 10%.

Emnet er meget interessant i disse tider, men indtil videre fortsætter jeg med min japanske ovn.


Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #5 Dato: 18, Oktober 2022 - 12:12 »
Jeg skrev kulstof - jeg mener selvfølgelig svovl!

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #6 Dato: 28, Oktober 2022 - 13:03 »
Den slukker selv hvis CO2 bliver for meget

Er det mon ikke snarere CO den reagerer på ?

Hilsen
Søren Basbøll

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #7 Dato: 01, November 2022 - 12:24 »
Antageligt Søren

Gasovnene sælges med en  ODS-Ventil der skulle forhindre CO og CO2 dannelser. Søgning på ODs ventiler giver mærkelige svar :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: El eller petroleum
« Svar #8 Dato: 03, November 2022 - 19:11 »
Mon der er sammenfald mellem den nye debattør Johannes J og ejeren af Biopejs-shop.dk ?

Jeg ville bruge en 1000-kroners kinesisk klon af et Eberspächer/Webasto luftopvarmende oliefyr.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk