* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Robot-plæneklipper  (Læst 4518 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Robot-plæneklipper
« Dato: 13, Juni 2021 - 12:56 »
Er der nogen af jer som har erfaring med robot-plæneklippere?

Dem som kan hamle op med mine ca. 1.000 m2 græsplæne, er efterhånden kommet derned i pris hvor det er realistisk at overveje.

Men jeg er lidt i tvivl, for min have er lige som opdelt i to områder, hvor imellem der går et stykke aflang græsplæne på ca. 10 x 2 m. På den måde, at ca. 60 m2 ligger foran huset, og resten ligger bagved.

Kan en robotklipper finde ud af at køre over det hele? Eller er der risiko for at den vil blive i det store område, eller modsat, blive 'fanget' på det lille område?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Robot-plæneklipper
« Svar #1 Dato: 13, Juni 2021 - 23:17 »
Næh, det fungerer fint i hvert fald for Husqvarna. Der bliver pløjet en ledning ned rundt om plænen + en ledning ned langs (kaldet en ledetråd) og så klarer den resten selv.
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Robot-plæneklipper
« Svar #2 Dato: 14, Juni 2021 - 18:18 »
Som Super Claus skriver vil den ikke have problemer med at finde rundt.

Min datter og svigersøn har en Husquarna der klarer deres lidt underlige grund uden problemer.

Man skal dog være tålmodig med robotklipperen , hvis man har gødet godt og det har regnet som her i foråret. Så kan det tage noget tid for den, at følge med.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Robot-plæneklipper
« Svar #3 Dato: 15, Juni 2021 - 03:48 »
Jeg har nogle års erfaring med Husqvarna 305. den game model.  Man kan indstille den til med forskellig sandsynlighed at køre frem langgs ledetråden og begynde forskellige steder. Så der bliver ingen besvær med en gang imellem at lade den starte på dine 60 m2 foran. Den vil også finde tilbage til opladeren når batteritiden er ved at være slut. Måske vil den også tilfældigt finde tilbage.
Ulempen ved den er at uanset hvad reklamerne siger så kan den ikke klipe ordentligt i vådt græs. Man er i praksis selv nød til at sætte den i gang når plænen er tør.
Det tager også meget lang tid hvis man vil have alt klippet pænt. Det hænger sammen med den tilfældige køren omkring.  hvisse områder, mest i hjørner slås meget medens der er positioner  især i midten hvor den sjældent kommer .
Et trick har været at sætte en flytbar forhindring ( fuglebad) forskellige steder, som får den til at ændre det sædvanlige mønster. Det fremmer effektiviteten. 
Køb en model som påstås at kunne klare en plæne ca. 50% større en din er .
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Robot-plæneklipper
« Svar #4 Dato: 27, August 2021 - 15:31 »
Jeg har i sommer overtaget en robotplæneklipper fra en genbo. Den kan programmeres til netop at kunne håndtere en pæne med 2 områder, adskilt af et smalt område. Herved vil der være en relativt lille sandsynlighed for at plæneklipperen finder (ofte nok) frem til det adskilte område. Man kan derfor i programmeringen fortælle den, at der er et sådant andet område, og at den finder frem til det, ved at følge kanttråden x meter, enten med eller mod uret.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk