* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 49
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 19
I alt: 19

Forfatter Emne: Vand til skulpturen  (Læst 5034 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Vand til skulpturen
« Dato: 08, Juli 2021 - 07:16 »
På Havnen i Vang er der i 1984 sat et minde om Stenhuggerne som boede og arbejdede her.

Billedet er taget i foråret da vi havde rengøringsdag i byen, så pullerten i midten er våd.

Der er indbygget overrisling af pullerten men nu er der lukket for vandet.
Problemet er, at der blev brugt rent drikkevand direkte fra en vandværksledning og dette kan ikke længere tillades både fordi det er spild af vand og fordi vi kan ikke finde nogen som vil betale for målerleje og vandforbrug.

Vandet, som overrisler stenen, løber derefter ned gennem molen og ud i Østersøen.

Ingen ved hvor meget vand der løb igennem. Mit gæt er mindre end 20 l/timen men med 8-10 timers drift om dagen blev det alligevel til en del

Byforeningen har nogle penge og havnen nogle mand-timer som vi gerne vil bruge på at restaurere overrislingen af pullerten men, hvad kan vi gøre?

Som vi ser det, er der 2 løsninger:
1) Bygge en lille tank i nærheden, under terræn, med en pumpe og recirkulere vandet.
2) Pumpe vand direkte fra havnen.

Re. 1: Mulige problemer:
  • Hele arealet er opfyld med granit
  • Hvor meget vand fordamper - Hvor stor skal tanken være?
  • Hvor skal vandet komme fra?
  • Hvad med alge-vækst og lugt?

Re. 2: Mulige problemer:
  • Hav-overfladen i havnen er ca 15 m væk og ca 3 meter nede
  • Hvad med algevækst?
  • Hvor med evt. tæring? der sidder en bronze-ventil på toppen.

Jeg hælder mest til løsning 2 fordi den er enkel.

Vi er klar over at der skal skilt op med at vandet ikke er drikkevand.

Hvor meget pumpe skal der til? (kvalitet, størrelse)
Ha en god dag

Mikael Boldt

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #1 Dato: 09, Juli 2021 - 06:30 »
Hej Mikael,
vandteknologi og æstetik er ikke noget jeg ved meget om, men det gør det jo bare så meget nemmere at svare ;D.

Det virker helt forkert at bruge andet end havvand til at flyde over en pullert på havnen, og jeg synes ikke at det er i tidens ånd at misbruge energi til noget så formålsløst som at holde en pullert våd.

Jeg tror ellers sagtens at et lokalt skibsværft kunne flikke noget sammen med en kølvandspumpe og noget rustfrit stål.

Da denne side jo bryster sig af at være en ingeniørside, synes jeg det kunne være en fælles udfordring at beskrive en løsning som udfører opgaven drevet af vedvarende energi. Det kunne være bølgeenergi, vindenergi, solenergi (Bornholm er jo kendt som "Solskinsøen") eller termisk energi. Atomkraft er nok at gå for vidt, og vel heller ikke helt i kategorien "vedvarende".

Det ville i mine øjne ikke gøre noget, hvis vandstrømmen ikke var konstant - tværtimod kunne det være en attraktion hvis vandstrålen havde lidt geyser karakter.

Bedste hilsner
Stig

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #2 Dato: 09, Juli 2021 - 08:50 »
Hej Stig
Tak for at åbne debatten.

At sætte en solcelle og batteri på en nærliggende bygning til drift af pumpen er ikke noget problem, men som det anes på billedet bag personen med lugejernet så står der et el-skab med "Bådstrøm" udtag og plads til udvidelse med evt. pumpestyring lige i nærheden. Så hvis den strøm vi får derfra ikke er grøn nok kan vi kompensere med solcelle anlæg, køb af vindmølle anparter o.l.

Det jeg søger er den tekniske forklaring/løsning.

At have en geyser - og ikke kun en rislen ned over stenen - er ikke den oprindelige kunstneriske ide. Der er ikke noget bassin vandet kan plaske ned i og vi kan ikke styre nedfaldet når det blæser. (vi kan risikere at gøre havnen mindre attraktiv for sejlere fordi vi ikke giver læ for elementernes rasen)

For mig at se er der 2 pumpe-metoder: Dykpumpe, hvor pumpen sænkes ned i en brønd (i havnen) eller tør-pumpe, hvor pumpen er på land.

Der findes dykpumper som kan klare urenheder.

Men snakker Dykpumpe Comet Elegant 12 v fra THansen til 99kr 10 l/min løftehøjde 5m?
eller
Grundfos dykpumpe KP150 AV 1 til 2200 kr+ frekvensomformer?

og hvordan sikrer vi bedst pludselig opstået algevækst ikke blokkerer pumpen og får den til at brænde sammen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #3 Dato: 09, Juli 2021 - 20:23 »
Hvad med en kølevandspumpe fra en båd? Der er saltvand i hvert fald ikke et problem. Og hvis I har et bådebyggeri på havnen ligger der sikkert en og flyder et sted.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #4 Dato: 09, Juli 2021 - 23:00 »
Skulpturen står på Vang havn, Bornholm

Byen og Havnen ønsker ikke bare at flikke noget sammen som ligger i et hjørne i værkstedet. Vi ønsker at det bliver gjort ordentlig gennemtænkt og at det holder.

Jeg tror ikke lænsepumper til joller og lystbåde er kraftige nok.
Løftehøjde og afstand er for store til at jeg tror den type pumper kan klare det. Og så er der et spørgsmål om pumpe-teknologien kan klare 24h drift 365 dage om året, i 5 år?

(Ydelsesmæssigt, så er den pumpe fra THansen til 99 kr jeg linkede til tidligere bedre end lænsepumper, derudover kan den også tåle Østersø-vand, da alt er i plastik)

Jeg har ikke noget imod at bruge 5000 kr eller mere på pumpe, rør, og styring, hvis jeg kan godtgøre at det er nødvendigt.

Det er 30 år siden jeg sidst har dimensioneret pumper til varmeanlæg, så min viden er rusten og derfor spørger jeg der hvor jeg kan.
« Senest Redigeret: 09, Juli 2021 - 23:25 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #5 Dato: 21, Juli 2021 - 12:23 »
Hej Mikael

Der er jo ikke tale om 24timers drift hvis i har et vandreservoir (100 l+) der er højere liggende end overrislingsventilen på pullerten der begrænser tømningen. Så er det jo "bare" at finde en dykpumpe
der startes/stoppes af en en nivaukontakt i reservoiret. De fleste dykpumper jeg er stødt på er vandt til at opholde sig under vand i årevis uden at tage skade og de er heller ikke særligt følsomme overfor urenheder i kloakken fra lavtliggende kældertoiletter de tømmer.

Firmaet Dorch&Danola A/S har en dykpumpe fra Makita PF 0410 til 895kr. der helt givet kan klare opgaven

Makita dykpumpe god til dræning af beskidt og mudret vand med faste småpartikel størrelse max 35 mm. Dykpumpen har en maksimal vandmængde på 8400 liter i timen. Desuden har denne dykpumpe en maksimal lufthøjde på 5 meter. Den maksimale pumpekapacitet er 140 liter i minuttet. Denne dykpumpe til snavset vand har en maksimal nedsætningsdybde på 5 meter. Med Auto-reset funktion og med justerbar svømmeafbryder. Restvandsmængde 40 mm.


Dykpumpen er super god til regnvandsbeholdere, regnvandstønder, havevanding, grøfter, oversvømmelser, slambrønde, reservoirer, havedammen, swimmingpools, brønde, skakte og kældre.

Teknisk data:
Optagen effekt: 400 Watt.
Vandmængde: 8400 l/time
Max løftehøjde: 5 meter.
Restvands mængde: 40 mm.
Max pumpe kapacitet: 140 l/ min.
Max Partikelstørrelse: 35 mm.
Max Nedsænknings dybde: 5 meter.
International beskyttelsesklasse IPX8
Dimensioner (LxBxH) 160x168x345 mm
Vægt /målt EPTA 4,27 kg

Det viste produkt kan afvige alt efter konfiguration af udstyr og tekniske detaljer. Vær opmærksom på leveringsomfang og produktbeskrivelse.
Tilbehør medfølger kun, hvis det er anført i leveringsomfanget

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #6 Dato: 21, Juli 2021 - 15:47 »
Jeg kan godt lide ideen med en cisterne, hvor en svømmer tænd/slukker for pumpen - enkelt.
Men jeg kan ikke se, hvor jeg skal placere cisternen.
 
Enkelt fordi jeg ikke skal regulere på pumpen med frekvensstyring eller andet.
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #7 Dato: 24, Juli 2021 - 21:09 »
Hej Mikael

På dit billede kan jeg se at der i baggrunden er en "stenbunke" der er højere end pladsen med  pullerten. Hvis man placerede reservoiret der og camuflerede  med yderliger sten så det ikke var særligt iøjenfaldende, ville en rørledning derfra kunne løse opgaven  ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #8 Dato: 24, Juli 2021 - 21:37 »
På dit billede kan jeg se at der i baggrunden er en "stenbunke" der er højere end pladsen med pullerten.

Det tror jeg ikke den er. Når man står ved monumentet og vil ud på molen, så går man 3 trin ned.

Den gamle læsserampe som oprindeligt var bagom kranen er væk.

Der skal målfoto til. Jeg ser efter når jeg kommer forbi i morgen.

Hvis det skulle være noget steds, så ville jeg nok foretrække cisternen inde under taget på det gamle skæreri (Som i dag er Galleri)
« Senest Redigeret: 24, Juli 2021 - 21:47 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #9 Dato: 27, Juli 2021 - 14:59 »
Hej Mikael

Jeg har været på Google Earth og kigget på Vang Havn.

Hvis " Skæreriet" er den grå bygning syd for "pullertpladsen" ser bygningen ud til at have  et meget kort udhæng. Så mener du at der er loftsplads der ?

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #10 Dato: 27, Juli 2021 - 15:39 »
Ja, den bygning.

Jeg tænkte på om man kan sætte cisterne indenfor, oppe på spær-konstruktionen, evt. forstærket med ekstra bæringer i muren.
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #11 Dato: 28, Juli 2021 - 10:09 »
Hej igen Mikael

Alt kan tænkes ! Men er der stemning for at flytte "cisternen " ind huset?

jeg har kigget mig lidt omkring i Vang området og har set en bro der ser særpræget ud og fik den tanke at der i forbindelse med udstillings bygningen(skærerriget) kunne rejses en skulptur der kunne rumme den ønskede vandmængde
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Vand til skulpturen
« Svar #12 Dato: 28, Juli 2021 - 10:12 »
Der findes også membran pumper som denne;

https://pl.aliexpress.com/item/1005003010620054.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.318e73a9t5a3yM&algo_pvid=b5dd0d1d-e979-4108-bde6-dd650dda1e58&algo_exp_id=b5dd0d1d-e979-4108-bde6-dd650dda1e58-10
12V
6 L/min
optil 9 bar (regulerbar)
Pris fra ca. 130.- leveret.


Bruges typisk i campingvogne og både til fersk vand.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk