* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 29
I alt: 29

Forfatter Emne: Symboler på el-måler  (Læst 3079 gange)

Explorer

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Symboler på el-måler
« Dato: 16, Juni 2021 - 08:52 »
Hej alle i kloge hoveder :-)

Jeg har en el-måler, der har nogle symboler der skulle indikere hvilke "koblinger" den skal kunne bruges til, der er 3 symboler:

1: et "stjerne tegn", som formentligt viser den kan kobles som 3 faser + N (4 wire)
2: et "V" tegn, som er det jeg er i tvivl om hvad betyder (kommer tilbage til det længere nede).
3: et "I" tegn der formentligt er 1 fase + N (2 wire)

Spørgsmålet er, hvad betyder det "V" tegn?

Når man kigger på de andre tegn og hvordan de ser ud. kunne man tro at "cirklen" for enden af linjerne kunne indikere det er et fase symbol, og enden hvor der ikke er en "cirkel er et N symbol, i så fald ville jeg mene at "V" symbolet betyder 2 faser + N (3 wire).

Men andre steder skriver de at "V" symbolet betyder 3 faser (3 wire), hvilket fro mig ikke giver mening da det normalt i andre sammenhænge er symboliseret med en "trekant".

er der nogle der ligger inde med en standard der beskriver brugen af disse symboler og hvad de dermed betyder??

Mvh.
Anders

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Symboler på el-måler
« Svar #1 Dato: 18, Juni 2021 - 16:24 »
trekant og stjerne koblingerne er noget man har til generatorer , eller forbrugere. Desuden til primær og sekundær kobling på transformatorer.
Men det giver ingen mening at tale om sådanne koblinger til en elmåler.

Den kan være lavet ril 1, 2 eller 3 faser , men skal forbindes så den måler strømmen i hver liniefase ( det er noget andet) samtidig med at den måler hver fases spænding i forhold til neutral.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk