* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 53
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 66
I alt: 67

Forfatter Emne: Sving - glide - Dør  (Læst 7478 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #15 Dato: 25, April 2022 - 17:09 »
Det bliver et gør-det-selv projekt.

Fordi jeg ikke kan få en dør der passer til dørhullet og den gamle karm, skal der lige tænkes lidt.

Kunne godt forestille mig at døren var 10 lavere så der blev 5 cm for oven og 5 cm for neden til cirkulation (Der er konstant udsugning i toilet-rummet).

Så jeg køber en massiv dør og et ekstra sæt kant-hængsler, noget spartelmasse, sandpapir og lidt hvid maling.

Jeg kan så få døren til at passe præcis i bredden blot ved at save to gange.

 - Det skal nok blive godt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #16 Dato: 25, April 2022 - 17:53 »
Det bliver et gør-det-selv projekt.

Dét ville jeg også have gjort. Jeg elsker gør-det-selv, når man ikke kan få det man lige skal bruge - eller det simpelthen er for dyrt og/eller besværligt.

Kunne godt forestille mig at døren var 10 lavere så der blev 5 cm for oven og 5 cm for neden til cirkulation (Der er konstant udsugning i toilet-rummet).

Har du overvejet at lade døren fylde det hele, og så skære et aflangt, firkantet hul for oven og for neden og sætte en rist i?
Umiddelbart ville det virke lidt mere elegant.

- Det skal nok blive godt

Det tror jeg på.

Good luck!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #17 Dato: 25, April 2022 - 18:40 »
Prøv at hente inspiration fra Parabellum/Luger-pistolens knæledsmekanisme, så døren er låst i hel tilstand det sidste stykke inden den lukker i.
Det kan også laves sådan at den tvangsfolder over en vis åbningsgrad.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #18 Dato: 26, April 2022 - 12:36 »
Jeg kan nøjes med 2, hvis jeg gør det med en 20 cm + 40 cm så holder døren sig inden for de mål jeg oprindeligt havde tænkt.

I Polen kan de åbenbart lave dem uden styreskinner


Jeg har også fundet det jeg oprindeligt søgte (i Frankrig)
https://www.bertoli.fr/nos-portes/porte-contemporaine/contemporain-garofoli/porte-rotative-stilia/

Hvordan forbliver den dør lukket? Den må da uden videre gå op, hvis man skubber midt på "indersiden" af den dør. Hvis man lavede den, så den "knækkede modsat", ville døren kunne holdes lukket af låse-fallen

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #19 Dato: 26, April 2022 - 13:49 »
Hvordan forbliver den dør lukket? Den må da uden videre gå op, hvis man skubber midt på "indersiden" af den dør.

Jeg kan ikke lige finde et billede, men jeg mener at have set en 'tunge' på en foldedør, som havde to 'modhager' som gled ud ad tungen for oven og for neden når den blev lukket, så den på den måde sad fast i beslaget i karmen.

Når man trykkede håndtaget ned, gled disse modhager ind i tungen igen, som dermed blev frigjort fra beslaget.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #20 Dato: 26, April 2022 - 13:54 »
Det er en toiletdør som bliver forsynet med toiletlås.



Du har ret i man blot ved at vrikke i døren kan åbne den fordi Fallen i en almindelig låsekasse er trekantet og vender den vej den gør.

Men jeg tror ikke at du kan åbne døren, hvis den låses fordi Riglen er firkantet.

Alternativet er at blænde låsekasse-hullet give døren et fast håndtag, en simpel magnetlås og en
toiletlås med en lang skyder.

Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #21 Dato: 26, April 2022 - 14:01 »
Jeg kan ikke lige finde et billede, men ...


Er det sådan?
« Senest Redigeret: 26, April 2022 - 14:11 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #22 Dato: 26, April 2022 - 14:10 »
Jeg vil stadig mene, at hvis man hængsler den så den knække den anden vej, vil døren holdes lukket af dørkarmen foroven (ideelt set også af et dørtrin forneden), når låsepalen er i indgreb i låseblikket (og så vil en traditionel trekantet låsepal være fin - det gør det nemmere at lukke døren..)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #23 Dato: 26, April 2022 - 14:17 »
Jeg vil stadig mene, at hvis man hængsler den så den knække den anden vej, vil døren holdes lukket af dørkarmen foroven (ideelt set også af et dørtrin forneden), når låsepalen er i indgreb i låseblikket (og så vil en traditionel trekantet låsepal være fin - det gør det nemmere at lukke døren..)
Hvis døren knækker den anden vej i forholdt til det vist på gif'en ovenfor, så tror jeg noget af ideen ryger.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #24 Dato: 26, April 2022 - 14:35 »
Er det sådan?



Ja, jeg fandt også selv nogen, 'låsekasse' var ordet jeg ikke tænkte på at inkludere i søgningen før jeg så det her i forum'et.

Der er mange forskellige, her er en til 411 DKK:

https://rorfokus.dk/produkt/lashus-64249-sb-habo/?gclid=CjwKCAjwsJ6TBhAIEiwAfl4TWLgvq4DmNnUSv3yM3AuVfEZAE6LKwiqkvMZe0fjaUGgJYYDw2m4zwxoClr8QAvD_BwE

Men priserne er generelt lidt pebrede, synes jeg.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Sving - glide - Dør
« Svar #25 Dato: 26, April 2022 - 14:53 »
Jeg vil stadig mene, at hvis man hængsler den så den knække den anden vej, vil døren holdes lukket af dørkarmen foroven (ideelt set også af et dørtrin forneden), når låsepalen er i indgreb i låseblikket (og så vil en traditionel trekantet låsepal være fin - det gør det nemmere at lukke døren..)
Hvis døren knækker den anden vej i forholdt til det vist på gif'en ovenfor, så tror jeg noget af ideen ryger.
Jeg har oplevet en dør med præcis den udformning jeg beskriver, på et (lille..) hotelværelse. Knækket gjorde at det var muligt at åbne badeværelsesdøren, der ellers ville støde ind i sengen. I praksis virkede det udemærket (Selvom jeg blev lidt overrasket første gang jeg tog i døren, og døren "knækkede")

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk