Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Alkylatbenzin

(1/6) > >>

Uffe Kaagaard:
Hvilke erfaringer har du?

Jeg har i flere år brugt Alkylatbenzin til mine små forbrændingsmotorer som plæneklipper, havefræser, motorsav, samt to påhængsmotorer.
Jeg har konsekvent brugt ét af de nedenfor nævnte fabrikater og mine motorer har altid startet, selv efter lang tids henstand.

Da det er svært at finde oplysninger om de forskellige produkter er mit spørgsmål:
Der er stor forskel på prisen. – men, er der også forskel på kvaliteten (lang-tids-effekt på motoren)?

Der findes sikkert flere end de nedenfor, hurtigt, søgte produkter:
1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)

knudr:
Alkylatbenziner er vel osse blandt de, som kaldes kulbrinter, altså  brændstoffer, som består af kul og brint.
Brint siges at være et rent brændstof, som ved afbrænding efterlader vand. Kul som afbrændes efterlader alverdens farlige stoffer.
For at et benzinbrændstof/kulbrinte skal være "renere", må det vel skulle indeholde mest muligt brint og mindst muligt kul, -formoder jeg.
Er det sådan alkylatbenzin er konstrueret, -med mest mulig brint og mindst mulig kul og så få tilsætningsstoffer som muligt?

Uffe Kaagaard:
Aspen, som i sin tid startede produktionen af alkylatbenzin giver her sin forklaring på fremstillingen af produktetet:
https://www.aspen.dk/viden/vidensbank/hvad-er-alkylatbenzin/

Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter?

1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)

B Mønnike:
Det med at motoren er er renere efter brug af acrylatbenzin skyldes antageligt at der er vand i acrylat benzin  tror jeg. Vandet er formodentligt bundet af en procentdel sprit som en egenskab der kendes ved anvendelsen af karburatorsprit.

Prøv at at hælde en sjat danskvand på karburatorfiltret  på en varm motor og vupti så er de fleste sodaflejringer forsvundet ud af udstødningsrøret.

Når jeg kigger ned i mine motorer der anvender 95E10 er de ret rene hvilket jeg tillægger spritten i bezinens vaddrivning.



Når man kigger ned i en motor hvor en af cylindrene er renere end de andre så er årsagen normalt en læk i toppakningen.

SuperClaus:
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version