ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Friløb
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 345
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 106
I alt: 107
Paw Olsen
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Friløb (Læst 14682 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Friløb
«
Dato:
10, September 2013 - 12:49 »
Jeg har bemærket at firhjulstrukne biler ofte har friløb på forhjulene. På nogle er der en lille vrider på navet i hvert forhjul, hvormed man kan til- eller frakoble friløbet. På min bil, en Mitsubishi van, er navene lukkede med et låg som har påskriftern automatic free.
jeg har spekuleret på hvorfor man har friløb på forhjulene, men nu tror jeg at årsagen er at når man drejer vil forhjulene køre i en større kurve end baghjulene og dermed køre lidt hurtigere. For at undgå at nogle af hjulene slæbes over underlaget åbner friløbet under drejningen.
Til gengæld er det kun baghjulene der trækker når man bakker.
PS: Her i Tasiilaq er alle biler firhjulstrukne idet vi har mange meget stejle bakker.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Bent Andersen
Gæst
Sv: Friløb
«
Svar #1 Dato:
10, September 2013 - 13:21 »
Det er et spørgsmål om at mindske slid på transmissionen. Som du selv skriver løber forhjulene i en større radius end baghjulene når man drejer. Det betyder at for/bag differentialet som for det meste også har spærrefunktion bliver belastet. Ved at frikoble forhjulene undgår man dette.
Derudover sparer man nok også brændstof.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Friløb
«
Svar #2 Dato:
10, September 2013 - 13:43 »
Har selv levet i Grønland og kørt Hilux med samme funktion. Ud over slid + brændstofforbrug, så bemærkede jeg også markant ændrede styreegenskaber når 4WD var tilsluttet. Det var betydeligt lettere og mere behageligt at dreje på rattet når man kørte med friløb. Om vinteren når der var is og sne gjorde det ikke den store forskel, men om sommeren kørte jeg helst kun med 2WD.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Friløb
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Parlamentsformand 'forfærdet' over angreb på tysk socialdemokrat
Tidsstraf koster for Magnussen igen, igen
Israel deltager ikke i Eurovision-åbningsceremoni
Pogacar viser tænder, men må nøjes med tredjeplads på 1. etape af Giro d'Italia
Londons borgmester vinder valg og får en tredje periode
Andreas Mogensen er kommet på kunstmuseum
Cyklon-fare ændrer rejsevejledning for Kenya
Tysk spidskandidat til Europa-Parlamentet overfaldet på gaden
Borgere hoppede i vandet for at redde amerikansk turist
Et spor genåbnet efter brændende bus spærrede E47
89 værelser på kollegie evakueret: Brandaltaner kan kollapse
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam på én måned
Italien forbyder hvalpe-yoga
Studerende åbner dørene til lukningstruet seminarium
56 døde i oversvømmelser i Brasilien
Hamas tager til våbenhvileforhandlinger med en positiv indstilling
Droneangreb i Kharkiv: Tre såret af vragrester
WHO er bekymret for muligt blodbad i Rafah
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-leder i Canada
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korruption
Nyt fra ing.dk
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav