* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 175
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 98
I alt: 98

Forfatter Emne: Tal i passwords skrives forkert!  (Læst 9305 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Tal i passwords skrives forkert!
« Dato: 14, Juni 2008 - 17:15 »
På min ret nye bærbare PC (Fujitsu Siemens Amilo) med Windows Vista har jeg fået et underligt - og noget generende - problem, der viser sig på min netbank.
Jeg kan godt logge ind.
Adgangskoden skriver jeg på hovedtastaturet, herunder taltasterne.

Når jeg så skal udføre en transaktion, skal jeg taste en underskriftkode. Min kode indeholder bl.a. tal, og her kommer problemet:
Da jeg udelukkende brugte hovedtastaturet, fik jeg en fejl: "Forkert underskriftkode".
Endnu en omhyggelig tastning gav samme fejl - hvorpå jeg naturligvis opgav forsøget ("three strikes an you're out!"); i stedet foretog jeg transaktionen på min gamle stationære med XP ...
Men en dag, da jeg havde mange transaktioner (og den gamle inden for rækkevidde), beluttede jeg mig til at udforske problemet, idet jeg havde fået mistanke (berettiget, viste det sig) til tallene.
Det viser sig så, at når jeg taster et ciffer på det numeriske tastatur, sker der intet - ABSOLUT intet; hvilket jeg kan tjekke, fordi det tastede kommer til at stå som stjerner.
Jeg prøvede så at taste NUM LOCK, og - Oh, mirakel! - nu gik koden glat igennem.
Havde det nu været alt, havde jeg ikke ulejliget dette lærde forum.
Men da jeg efterfølgende - i samme compuersession, i samme opkald til netbanken - skulle udføre endnu en transaktion, virkede det igen  ikke. Et nyt tryk på NUM LOCK bragte mig tilbage til den tilstand, hvor der intet blev skrevet, og næste tryk til, at tallet skrives rigtigt.
Og sådan fortsatte det: Hver ny transaktion forudsætter to tryk på NUM LOCK, før jeg skriver tal, og det er i længden lidt utilfredsstillende.

Jeg har kontaktet netbankens hotline og har fået et svar af typen: "Her ser alt fint ud med din netbank".

Hvilket bringer mig til at tænke på en vittighed, jeg engang fandt på nettet:
En Microsoft-supporter blev indkaldt til militæret og kom på skydebanen. Her skød han 20 forbiere af 20 mulige.
Skydeinstruktøren skældte ud over det dårlige resultat, hvilket fik Microsoft-supporteren til et sætte en finger for enden af løbet og trykke af. Med blodet sprøjtende ud fra en pegefinger, der manglede det yderste led, råbte han hen til skydeinstruktøren: Den går fint nok af her. Fejlen må ligge i din ende!

"Min ende" i det aktuelle tilfælde er altså den bærbares tastatur. Kan nogen komme i tanker om en indstillingsfejl, der kan fremkalde denne reaktion?
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #1 Dato: 14, Juni 2008 - 17:51 »
Har jeg forstået det sådan at du har en laptop med fuld tastatur inklusiv nummertastatur?

Måske det er et problem at Vista'en er til standard laptop (altså uden nummertastatur)?

et driver problem?

Det må jeg hellere undersøge nærmere, jeg har lige købt en 17" slæbbar til erstatning for den gamle kontorkuffert.

God debat

Mikael
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #2 Dato: 14, Juni 2008 - 20:17 »
Har jeg forstået det sådan at du har en laptop med fuld tastatur inklusiv nummertastatur?

Det er korrekt forstået!
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #3 Dato: 14, Juni 2008 - 21:24 »
Som supplement til mit seneste svar kan jeg oplyse, at de fleste (?) laptops idag sælges med Widescreen-skærm, som forøvrigt er et rigtig behageligt skærmformat, som tillader en "sidebar" med diverse gadgets - eller man kan lade sit hovedprogram fylde hele bredden ud.
Det betyder naturligvis som med TV-formater, at man ikke kan regne med de gamle skærmstørrelser i tommer; der skal flere tommer til at give samme billedhøjde.
Men det betyder også, at på den største af de to gængse størrelser er der plads til et fuldt tastatur. Det er sådan en jeg har - og den er ganske rigtigt nærmest "slæbbar", men da transportbehovet er begrænset, er jeg meget glad for den gode skærm i stedet.

Alt dette løser dog ikke mit problem, som (sammen med andre, som jeg har fået løst) er opstået efter at jeg har haft computeren udlånt til et videoredigeringsprojekt. Det gør jeg aldrig mere!
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #4 Dato: 14, Juni 2008 - 21:50 »
Ja det er rart med bredskærm, men det har helt klart også nogle begrænsninger især når man skal præsentere video eller powerpoints.

Jeg var heller ikke klar i talen min ny kontormaskine er 17" bredskærm med fuldt tastatur.

Video redigering?
Har man installeret program eller brugte man det i windows pakken "Movie Maker"?

Har du kikket i kontrolpanel/tastatur/hardware/egenskaber?

Hvis der har været installeret et videoredigeringsprogram kan det godt ha givet prioritet til piltaster som er nummertastaturets alternativ.

Hvis der er skiftet driver kan du under egenskaber komme tilbage til den oprindelige.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #5 Dato: 15, Juni 2008 - 12:47 »
Tak Mikael.

Måske er du på sporet.

1. Låneren (min søn) havde installeret programmet Pinnacle Studio 10 i en let forældet version, som egentlig ikke var beregnet til Vista. Det kan ABSOLUT IKKE ANBEFALES! Programmet kan under Vista ikke afinstalleres på normal vis efter brug og ændrer en del indstillinger.
Retfærdigvis er samme program senere kommet i en ny version, der understøtter Vista. Og det er et ret avanceret videoprogram, som løste sin hovedopgave til 12 (efter den nye karakterskala).
2. Jeg havde været dum nok til ikke at lave et gendannelsespunkt umiddelbart inden jeg overleverede computeren - den fejl gør jeg HELLER ALDRIG mere.

Men nu tilbage til problemet:
Efter at have skiftet til "Klassisk visning" kunne jeg se følgende 4 tastaturdrivere (med Vistas normale startside kunne jeg ikke finde dem):
Standard PS/2 tastatur (valgt)
Taster til Microsoft eHome Remote Control-tastatur
Microsoft eHome MCIR-tastatur
Microsoft eHome MCIR 109-tastatur

Umiddelbart virker Standard PS/2 som et fornuftigt valg, men måske er et af de to MCIR-tastaturer bedre? Hvad er forskellen på dem?

Jeg er dog selv kommet på en anden mulig forklaring:
Jeg kan konstatere, ved at bruge taltastaturet i Word (det er mindre risikabelt end netbanken) at det numeriske tastatur ganske rigtigt er inaktivt, når jeg starter computeren, men virker efter tryk på NumLock. Det må kunne ændres til det modsatte valg? Men jeg har ikke brugt funktionen, siden jeg redigerede opstartfiler under MS-DOS 6.22. Hvordan gør man nu om dage?

Jeg håber på en god tilbagemelding på mindst en af de to muligheder.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Tal i passwords skrives forkert!
« Svar #6 Dato: 15, Juni 2008 - 16:44 »
Hej Morten,

Du kan ændre indstillingerne ved at ændre lidt i registreringsdatabasen.
Se link herunder for forskellige indstilling...
http://www.experts-exchange.com/OS/Microsoft_Operating_Systems/Q_22411052.html

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk