* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 175
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 93
I alt: 93

Forfatter Emne: Cartercoptor autogyro  (Læst 8583 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Cartercoptor autogyro
« Dato: 16, Februar 2008 - 05:05 »
På ing.dk er der en interessant artikel om en ny autogyro-konstruktion:

http://ing.dk/artikel/85560?bund

En af de nye ting ved denne konstruktion er at rotorens inerti er forøget ved at der i vingespidserne er indlagt noget udarmet uran som er meget tungt.

Så spørger jeg: hvorfor ikke bly? har udarmet uran større vægtfylde end bly?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cartercoptor autogyro
« Svar #1 Dato: 16, Februar 2008 - 11:21 »
Ja  vægtfylden er omkring 19 for uran mod blys 13.

Jeg synes derimod at Cartercopter er et flop, netop fordi der er placeret 30 kg uran i hver rotortip. Det er svært nok at at lave helikopterrotorer der kan holde. Og rotorer er dyre ....meget dyre.

Så påstanden om at det skulle kunne blive luftens folkevogn er ikke sand. Og dog. Produktene fra VW kalder sig jo folkevogne, men almindelige mennesker har ikke råd til at købe dem da de er alt for dyre. Så set i det lys ,kan man jo godt tillade sig, at kalde et alt for dyrt legetøj for millionærer, for luftens folkevogn. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Cartercoptor autogyro
« Svar #2 Dato: 17, Februar 2008 - 12:29 »
Massefylden af uran er 19,07 g/mL, for bly 11,4 g/mL. Uran er altså 67% tungere end bly.
Jeg er jo ikke materialeekspert - men det forekommer mig, at en stor masse placeret i rotorspidsen også kunne øge rotorens stivhed og derfor måske billiggøre materialevalget til resten af rotorbladene?
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Cartercoptor autogyro
« Svar #3 Dato: 17, Februar 2008 - 19:55 »
ingen tvivl om at lodder i spidserne vil øge enertien og og trækket fra klodserne vi trække gevaldigt i rotorvingerne og hele mekanismen vil  funktionere som beskrevet.......men hvorlænge?

Der er flere  ting der er uafklaret for mig. Holdbarheden af en rotor og prisen på den.
og når man flyver med apparatet med vingene som opdriftsgivere vil rotoren af luftmodstans årsager næppe rotere særligt hurtigt.

 Hvis man så flyver i en lav højde, med vingeopdrift, og og man får problemer med fremdriftsmotoren og erkender at der inden for glideafstand ikke er muligheder for at lande uden rotor hjælp. Hvor stor højde skal man så bruge for at få accellereret den nærmest stillestående rotor med tunge klodser i spidserne til opdriftsomdrejninger?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk