* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 368
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 204
I alt: 204

Forfatter Emne: IP adressekonflikt  (Læst 36860 gange)

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #15 Dato: 23, Juli 2009 - 13:01 »
Det er fordi du "lader" TeleGL styre dine IP adresser. Mener man får 4 stk. (dynamiske) når man bestiller ADSL hos TeleGL.


Men er det ægte offentlige adresser? Eller er det bare teleGL som har leveret en bredbåndsrouter som de har forhåndsopsat og begrenset antallet av private adresser til fire hvorefter de forteller kunden at routeren er et bredbåndsmodem?



SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #16 Dato: 23, Juli 2009 - 13:18 »
Jeg mener det er det sidste (ikke ægte offentlige adr.), men det gør jo ikke rigtig nogen forskel.

TeleGL lever et bredbåndsmodeem der er forhåndsopsat.
vh.
Claus

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #17 Dato: 23, Juli 2009 - 14:57 »
Jeg mener det er det sidste (ikke ægte offentlige adr.), men det gør jo ikke rigtig nogen forskel.

TeleGL lever et bredbåndsmodeem der er forhåndsopsat.


Det synes jeg nu at det gør.

Gerda's private netværk sidder altså allerede fra TeleGL side bag en NAT (som TeleGL så kalder et modem) men med en begrensning på 4 (private) adresser så hvis hun vil have flere må hun enten

a) sætte endnu en router op, hvorved hendes private netværk kommer til at sidde bag to NAT routere. En løsning som selvfølgelig vil fungere i de fleste tilfælde, men som er lidt storm-P agtig og vil være vanskeligere at fejlfinde på, når der opstår problemer. Forskellige opsæt af indbyggede firewalls i de to routere kan føre til problemer.

b)hacke1 TeleGL's router og få den sat op til at give mere end 4 private adresser.

I øvrigt falder Morten's forslag om at dankortterminalen skal have en offentlig adresse også bort, men det er forsat muligt at dankortterminalen ikke kan lide at sidde bag to NAT routere.

1) Jeg har selv gjort dette med "modemet" som vi fik leveret fra vores ISP her i Belgien. Man bør jo nok checke TeleGL forretningsbetingelser nøje før man gør det.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #18 Dato: 23, Juli 2009 - 19:15 »
Mit zyxel dsl "modem" har i sig selv routerfunktion med firewall og tildeling af et stort antal lokale adresser . Men der er kun et lan stik, så man er nødt til at sætte switch eller hub bagefter hvis flere computere skal på.  
Jeg kører af specielle grunde med en router plus en switch efter modumrouteren. Det fungerer fint, og påvirker ikke hastigheden mærkbart.

Så der skulle heller ikke være problemer med for Gerda med en router mere. Hun har så heller ikke behov for at lave om på opsætningen i  TGs modem.
Hovedgrunden til at hun skal bruge en router mere er for at vakse kunder ikke skal skaffe sig adgang til hendes private computerfiler.



Gerda skal huske at genstarte sin computer efter at den er kommet i et nyt område bag en router, Dette for at den kan tildeles en adresse i det nye lokale område. Det kulle  Gerda  gøre da hun flyttede flyttede stikket til wlan indgangen.
Man kan også lade computeren søge nyt adresse og internetforbindelse uden at genstarte, men jeg synes det er nemmere at genstarte.
« Senest Redigeret: 23, Juli 2009 - 19:24 af harbst »
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #19 Dato: 24, Juli 2009 - 08:14 »
Mine erfaringer er at det virker ganske fint med en eller flere routere bag et TeleGL modeem, så hvorfor gøre det mere besværligt end det er ? (uanset hvad Peter måtte synes om den sag).

DK-terminalen virker jo som det er nu, så hvorfor skulle den have behov for en "rigtig" public IP-adr. ? - eneste opgave er måske at få en switch mere mellem modeem og router(ere).

Hvis man vil fornye IP-adr. på en kørende windows, åbner man en dos-promt og skriver ipconfig/release - derefter ipconfig/renew  - så kan man samtidig følge med i om computeren får en ny IP-adr. og hvad den er. Alternativt kan man også skrive ipconfig/all for at se alle detaljer om ens netværksforbindelse.





vh.
Claus

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #20 Dato: 24, Juli 2009 - 09:11 »
Hovedgrunden til at hun skal bruge en router mere er for at vakse kunder ikke skal skaffe sig adgang til hendes private computerfiler.

Jeg læste lige tråden igennem igen og kan se at  jeg overså det med at kunder kan låne netforbindelsen.
Jeg vil da faktisk mene at hun så behøver to routere efter TeleGL's "modem", for hun har egentlig to behov:
- sikre sit eget netværk (egne PC'er og evt. dkterm) fra kundesegmentet
- få flere adresser tilgængelige til sine kunder.

problemet med kun een ekstra router er:

Hvis hun pladserer sine egne enheder bag den har hun sikret sig, men de mange adresser er også i dette segment og kunderne må da deles om TeleGl 3 resterende adresser.

Hvis hun pladserer kundenetværket bag den, får hun mange adresser tilgængelig til kunderne men hun har ingen beskyttelse af sit eget netværk mod kunderne - det er faktisk omvendt.

Citat fra: SuperClaus
DK-terminalen virker jo som det er nu, så hvorfor skulle den have behov for en "rigtig" public IP-adr. ?

Hvis du ser igennem tråden vil du se at dette var et forslag Morten kom med, før det var klart at "modemet" fra TeleGL egentlig er en bredbåndsrouter som er begrenset til at give 4 private adresser, men efter at Gerda skriver at DK-terminalen ikke fungerede når den var bag den ekstra router.

Hvis man antager at dk-terminalen i sig selv er godt sikret kan den vel forsat sidde direkte på en TeleGL adresse.
« Senest Redigeret: 24, Juli 2009 - 09:13 af Peter Stig Hansen »

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #21 Dato: 24, Juli 2009 - 09:29 »
Peter: Jeg kan nu ikke finde noget sted hvor Gerda har skrevet at DK-terminalen ikke virker efter en (ekstra) router! - det ville også være underligt, da Gerda endnu ikke har fået sat en router med NAT op. Som det kører nu, virker routeren bare som et switch og DK-terminalen har hele tiden fået en IP-adr. fra TeleGL. 

Trækker mig fra debatten nu, for jeg er stærkt imod at gøre små opgaver mere kompliceret end de er. Håber Gerda selv finder ud af resten ;o)

vh.
Claus

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #22 Dato: 24, Juli 2009 - 10:43 »
Peter: Jeg kan nu ikke finde noget sted hvor Gerda har skrevet at DK-terminalen ikke virker efter en (ekstra) router!


Det har du ret i. Jeg stolte for meget på min hukommelse da jeg skrev det. Det vigtigste i min kommentar var dog at præsisere at Morten kom med dette råd før det var klart at det var private adresser som TeleGL "Modemet" giver ud.

Trækker mig fra debatten nu, for jeg er stærkt imod at gøre små opgaver mere kompliceret end de er. Håber Gerda selv finder ud af resten ;o)


Det kan du jo ha ret i, men det som for Gerda bare er et enkelt problem med for få adresser er også et potentielt sikkerhedsproblem og det er vel OK at de som ser det også gør opmærksom på det og evt. kommer med forslag til løsning?


Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #23 Dato: 24, Juli 2009 - 12:04 »
Gerda, jeg downloadede og så lidt i manualen til den SMC router du selv forslog.
Så vidt jeg kan se er det da det helt rigtige produkt for at administrere ad hoc,  tidbegrænset og betalt adgang. Du kan endda få en lille "bon-printer" som kan udstede adgangsbilletter til kunderne. Jeg troede faktisk at man skulle op i en helt anden prisklasse for at få et sådant udstyr.

Hvis du anskaffer denne så har du jo to routere som jeg har foreslået et par indlæg oppe. Brug den gamle til dit eget netværk og den nye til kunderne.

Det er også muligt at SMC routeren (ud fra min korte gennemgang ser den ud til at have ganske mange avancerede funktioner) kan håndtere og adskille to private netværk.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
IP adressekonflikt
« Svar #24 Dato: 24, Juli 2009 - 14:13 »
Tak for link til manualen for SMC routeren.

Jeg er faktisk klar til at bestille denne.

Nu har jeg fået så meget input, så jeg skal nok få det til at virke.
Mange tak til alle.

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #25 Dato: 25, Juli 2009 - 13:43 »
Hej Gerda
Nu har I i Tasilaq for tiden en meget kompetent og flink ingeniør ved TELE Greenland, så prøv, at tale med Mette Stoltze inden hun returnerer til Nuuk.
I øvrigt fungerer TELEs "ADSL-MODEM" både som modem og router, og tildeler IP adresser i området fra 192.168.254.100 og op, jeg kan ikke huske antallet af mulige DHCP tildelte adresser. Du kan også tilslutte en printer til netværket, og give den 192.168.254.200 som fast IP adresse, og så benytte den som fælles netværksprinter. Det virker i hvert tilfælde i indkvartering i Qaanaaq, med en switch efter ADSL-MODEM/ROUTER.
Held og lykke
Claus Nielsen
Claus Nielsen

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #26 Dato: 30, Juli 2009 - 10:18 »
Især efter clausn's fine slutindlæg har Gerda sikkert forlængst fået løst sine problemer.
Men til mere generel oplysning:
For at kunne bruge en router efter hensigten skal den sættes op ved hjælp af det medfølgende program.

Instruksen til min lyder noget i retning af:
Forbind en LAN-port i routeren til en computer ved hjælp af det medfølgende kabel - sæt CD'en i skuffen og vent på at programmet starter - følg vejledningen på skærmen.
Dertil en specifik advarsel om, at man slet ikke må forbinde noget andet (hverken strømforsyning eller WLAN) til routeren, før instruktionsprogrammet giver besked om det.

Det synes at fremgå af tråden, at Gerdas router ikke har været sat op, men er blevet brugt som blot og bar switch. Det kan ændres, forudsat den medleverede(?) program-CD er intakt og det rette kabel (krydset?) findes.

Ellers har jeg intet at tilføje. Det er helt korrekt, at mine tidligere indlæg er lidt irrelevante efter beskrivelsen af TeleGLs "modem"
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #27 Dato: 30, Juli 2009 - 15:12 »
Jeg har aldrig oplevet andet end at routere umiddelbart kan det man har brug for uden nogen opsætning. Fabriksindstillingen gør det.
Kun hvis der er trådløs forbindelse sammen med den og man ikke bor isoleret, er der behov for at indstille en kryptering og /eller Mac adressebegrænsning.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #28 Dato: 30, Juli 2009 - 18:59 »
Jeg har aldrig oplevet andet end at routere umiddelbart kan det man har brug for uden nogen opsætning. Fabriksindstillingen gør det.

Det har jeg!

Min D-link router skal sættes op uanset hvad, og det vigtigste punkt i opsætningen er at vælge mellem fire forskellige måder at få IP-adresse på: En fast adresse oplyst af udbyderen (som så skal indtastes under installationen), en roaming adresse, som routeren selv beder om, samt to mere specielle muligheder.
Vælger du ikke, hvordan du vil hente IP-adressen, kan du ikke bruge WLAN-porten.

Forøvrigt vil jeg ubetinget ALTID kryptere den trådløse trafik.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: IP adressekonflikt
« Svar #29 Dato: 30, Juli 2009 - 20:04 »
Kryptering af trådløs er kun nødvendig hvis der er muligheder for uvedkommende.. Der er da stadigvæk steder i verden hvor det ikke kan ske.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk