* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 288
I alt: 288

Forfatter Emne: Dreje/vride timer til lys/varme, Hvad hedder sådan en fætter?  (Læst 19329 gange)

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at finde en mekanisk timer, cirka sådan en der sidder på en mini/mikrobølgeovn. Når den drejes slutter den en kontakt i de antal timer jeg drejer den op på.
Jeg har i Sverige set utallige af disse dreje-timere som dog der bruges til at forlænge el-varmen ved evt. overarbejde, men virkningen er præcis den samme. Hvad hedder en sådan en, og hvor finder man den?
På forhånd tak.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Prøv at google på [kontaktur(e)]!

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Hej. Jeg bruger et mekanisk tænd/sluk ur fra Harald Nyborg. Model Sartano varenr: 6011. Desværre er varen ikke tilgængelig for tiden, kun det udendørs tænd sluk ur er på lager. Andre tænd sluk ure kan sikkert bruges, problemet er at adskille og samle uret igen.

Jeg har adskilt uret, og flyttet urmotoren til udgangen på tænd sluk uret. Dvs at uret kun "går", når der er spænding på udgangsklemmerne. Jeg har så stillet rytterne (sådan hedder de vistnok) til at være tændt fra lidt før kl 0000 til kl 1600.
Jeg bruger tænd sluk uret til opladning af NiMH batterier. Ved start drejer jeg manuelt uret frem til kl 0000, og der sluttes spænding til udgangsklemmerne og dermed også til den tilsluttede lader. Urmotoren får også spænding og uret går frem de næste 16 timer. Når uret når til kl 1600, afbrydes spændingen med efterfølgende stop af ur og lader slukker.

Hvis jeg undtagelsesvis kun vil lade f.eks. i 14 timer, drejer jeg ved start uret frem til kl 0200.
 
Er det noget du kan bruge, man skal være lidt forsigtig med ikke at skubbe til rytterne ved start. Så hvis det kun er dig selv der skal bruge systemet, virker dette fortrinligt.

//Jørgen.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
John Larsson: Da jeg så dit svar blev jeg fornærmet, jeg har brugt timer på  dreje timere & vride timere, men intet dukkede frem.
Da jeg så googlede: kontakture var svaret jo lige for næsen af mig, tak for hjælpen. ;D

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
John Larsson: Da jeg så dit svar blev jeg fornærmet, jeg har brugt timer på  dreje timere & vride timere, men intet dukkede frem.
Da jeg så googlede: kontakture var svaret jo lige for næsen af mig, tak for hjælpen. ;D

Vel bekomme, min svigerfar var elinstallatør!  ;-)

Du var bare uheldig; det Jørgen skriver (tænd/sluk) ville nok også give hits, men den officielle betegnelse er nok stadig "kontaktur"!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Biltema - som jo er svensk - har Kaffemaskinetimere præcis til dette formål.

Af mystiske årsager findes den eneste afdeling på Sjælland i Næstved, skønt der tidligere har været en i enten Gentofte eller Høje Taastrup.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Biltema - som jo er svensk - har Kaffemaskinetimere præcis til dette formål.

Af mystiske årsager findes den eneste afdeling på Sjælland i Næstved, skønt der tidligere har været en i enten Gentofte eller Høje Taastrup.

Mange kaffemaskiner har disse kontakture indbygget, men jeg Mikkers behov som det omvendte, at uret skal slå strømmen fra efter en bestemt tid!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Se;
Da jeg var ung tog man sit vækkeur (dem der skulle trækkes op) og monterede en mikrosvits der hvor ringe vingen drejede. I stedet for og ringe tændte uret for kaffen og radioen. He-he; det var tider ;D

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Se;
Da jeg var ung tog man sit vækkeur (dem der skulle trækkes op) og monterede en mikrosvits der hvor ringe vingen drejede. I stedet for og ringe tændte uret for kaffen og radioen. He-he; det var tider ;D


Du har læst for meget om Gustaf Dalén! ;-)  Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Dal%C3%A9n  =>"Biografi"!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Biltema - som jo er svensk - har Kaffemaskinetimere præcis til dette formål.

Af mystiske årsager findes den eneste afdeling på Sjælland i Næstved, skønt der tidligere har været en i enten Gentofte eller Høje Taastrup.

Mange kaffemaskiner har disse kontakture indbygget, men jeg Mikkers behov som det omvendte, at uret skal slå strømmen fra efter en bestemt tid!

Det er præcis dette de er beregnet til - at slukke for kaffemaskinen hvis man selv glemmer det. Det sparer f.eks. en dummebøde til vægterfirmaet.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Biltema - som jo er svensk - har Kaffemaskinetimere præcis til dette formål.

Af mystiske årsager findes den eneste afdeling på Sjælland i Næstved, skønt der tidligere har været en i enten Gentofte eller Høje Taastrup.

Mange kaffemaskiner har disse kontakture indbygget, men jeg Mikkers behov som det omvendte, at uret skal slå strømmen fra efter en bestemt tid!

Det er præcis dette de er beregnet til - at slukke for kaffemaskinen hvis man selv glemmer det. Det sparer f.eks. en dummebøde til vægterfirmaet.

OK, så er jeg med! Har selv været vægter i Stockholm, mens jeg læste jura! ;-)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk