* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 285
I alt: 285

Forfatter Emne: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..  (Læst 46062 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Dato: 29, Maj 2012 - 21:35 »
Det er ikke alt her i verden der forbedres! Nu har jeg prøvet at lappe et punkteret cykelhjul (naturligvis er der baghjulet!) 6-7 gange, men hver gang hvor jeg har pumpet den op på de 4 atø, som jeg synes at den skal have, revner lapningen! Først troede jeg at det var fordi jeg brugte de nyere selvklæbende lapper, så jeg fik fat i et gammeldags sæt med "rubber cement" og "tørre" lapper, men sørme om det hjalp! I rigtig gamle dage var der i lappegrejet en tube "solution"; er "rubber cement" noget andet?

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #1 Dato: 29, Maj 2012 - 22:34 »
Hej John.

Jeg bruger lappegrejet fra Harald Nyborg, varenr: 8882 med lapper og solution. Pris 14,95.
Jeg pumper slangen op så den har nogenlunde samme tykkelse som i dækket, og kommer derefter solution på slangen. Solutionen skal tørre til den ikke hænger fast i fingrene ved berøring, under tørring holder jeg slangen oppumpet. Lappen sættes på også med oppumpet slange, så lappen/slangen svarer nogenlunde til dæktykkelsen.
Det har virket hos undertegnede i rigtig mange år, er der noget du gør anderledes?

//Jørgen. 

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #2 Dato: 29, Maj 2012 - 22:41 »
Det lyder meget rigtig! Jeg må indrømme at jeg ikke "kontaktlimer" så pertentlig som du. Hullet her er dog så stort at slangen slet ikke kan være oppumpet; det fiser ud med det samme!

Det er "dit" HN-grej jeg har købt!

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #3 Dato: 29, Maj 2012 - 22:46 »
Jeg har i årevis kæmpet med flade cykeldæk flere gange om måneden. Hvorfor? min bil og mine scootere kan holde på den samme luft i årevis.

Jeg endte med at investere i de bedste dæk: Schwalbes (et eller andet) Plus - de er dyre, men siden da har jeg aldrig flere cykelproblemer.
Det kan anbefales.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #4 Dato: 30, Maj 2012 - 11:01 »
Jeg har faktisk været meget tilfreds med mine dæk. Det er nogle brede dæk, 1,75". Jeg har kørt ret meget på dem i fire år, også temmelig meget på skovstier, uden en eneste punktering. De hedder Trax Puncture Shield og var fabriksmonteret på en tysk citybike fra ALDI.

Hvis man har meget smalle dæk (hårdt pumpede, 8-9 atø), er det svært at undgå punkteringer i DK, hvor der jo er flintegrus alle vegne. Problemerne tiltager med slitagen af slidbanen. En anden irriterende ting er at knuste flasker kan blive liggende ufatteligt længe i DK, navnlig på cyklestierne!
« Senest Redigeret: 30, Maj 2012 - 11:41 af John Larsson »

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #5 Dato: 30, Maj 2012 - 14:27 »
Jeg har omvendte erfaringer mht. smalle og tykke dæk - men jeg kører også med kevlar/punkterfri dæk.

Første cykel har alm. bredde cykeldæk - her er slidbanerne så store at sten kan sætte sig fast og arbejde sig igennem dækket med punktering til følge. Fænomenet bliver værre jo ældre og mere mørt dækket bliver (baseret på 5 års erfaring). Har punkteret ca. for hver 2.000km på denne cykel.

Nyeste cykel er lidt over et år gammel og har nu cyklet næsten 4.000km. Her er der smalle dæk, pumpet med 8 bar. Har ikke haft en eneste punktering og er ret sikker på at det skyldes at slidbanen er fri for fastklemte sten. 

Kører i byen og på grusveje/skovstier - har aldrig oplevet at glasskår fra knuste flasker er et problem, hverken på den ene eller anden cykel.
vh.
Claus

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #6 Dato: 16, Juni 2012 - 14:30 »
Jeg er nu ret overbevist om at man tidligere havde en langt bedre "solution" til at lappe cykelslanger med. Jeg har haft racercykler som ung, og der


lappe de vi en punktering på mindre end 5 minutter, pumpede straks dækket op til ca. 8 atø; det kan man altså ikke i dag!

Jeg kiggede så efter nogen omtale om den gamle solution. Det der står http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-779229.html er præcis hvad jeg husker!

John

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #7 Dato: 16, Juni 2012 - 16:16 »
Fra Miljøstyrelen:

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Kemikalier/regulering_og_regler/faktaark_kemikaliereglerne/Toluen.htm

Det er forbudt at producere, importere eller sælge lim og sprøjtemaling til private, hvis det indeholder 0,1 vægtprocent toluen eller mere.
Reglen gælder alle former for lim, både fast og flydende. Ved sprøjtemaling forstås maling i spraydåser og maling, hvor det af emballagen fremgår, at det er til sprøjtepistol.
Reglerne gælder ikke for produktion, import og salg til erhverv.


Såååååh.......- Mon ikke cykelsmeden alligevel har det i værkstedet (erhverv). -Man kunne jo prøve at tale med ham om det.

Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
« Senest Redigeret: 16, Juni 2012 - 18:10 af JMA »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #9 Dato: 16, Juni 2012 - 18:31 »
Kan man bruge det her?
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/lappegrej/schwalbe-doc-blue-punkteringsbeskyttelse-500ml
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/lappegrej/zero-flats-effektiv-lappevaeske


Ok, jo! ;-)

Er det ikke en tussegammel annonce du har gravet frem? De dåser har man jo kunnet købe i årtier! Nu er det jo efterhånden mange år siden at det blev muligt at typebesigtige biler uden reservehjul, blot man have vedlagt sådan en dåse i bagagerummet! Det er vel bare en logisk konsekvens af at langt de fleste kørekortsindehavere alligevel ikke kan bruge et reservehjul til noget, fordi man ikke er i stand til at skifte hjul!

Jo, de kan også bruges til meget små huller i cykelslanger, hvor man kun skal pumpe en gang i timen, eller så. Cykeldæk deformeres alt andet lige langt mere under kørslen end bildæk, og hvis hullet har en vis størrelse, sidder "proppen" som dannes af lappeskummet, simpelthen for usikkert! Mit problemhul var ca 1,5 mm, hvor slangen var helt tom.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #10 Dato: 17, Juni 2012 - 09:41 »
Når du så nævner reservehjul til biler John, så er der sket en lovændring de færreste er opmærksomme på.
 
Moderne dæk skal monteres så deres omløbsretning, der er vist med en pil på dæksiden, er den der fremkommer ved kørsel forlæns.......det medfører at man ikke mere må krydskifte sine dæk uden at vende dem på fælgen.....og hvad er mere morsomt at reservehjulet kun kan anvendes til erstatning...lovligt...til den ene sides hjulskift ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #11 Dato: 17, Juni 2012 - 10:22 »
Af den grund har min bil et specielt reservehjul som kan bruges i begge sider. Det må dog kun køre max 80 km/t.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #12 Dato: 18, Juni 2012 - 09:51 »
Bjarke, dit udsagn er lidt for bombastisk :-)

Det er rigtigt, at hvis dækfabrikanten angiver en omløbsretning, så skal den naturligvis overholdes.
Men det er langt fra alle dæk der er lavet sådan.
På mine, f.eks., er der ikke angivet en omløbsretning. Men de er assymetriske, så de skal monteres så yderside og inderside er korrekte.

MvH,

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #13 Dato: 18, Juni 2012 - 17:49 »
Bjarke, dit udsagn er lidt for bombastisk :-)

Det er rigtigt, at hvis dækfabrikanten angiver en omløbsretning, så skal den naturligvis overholdes.
Men det er langt fra alle dæk der er lavet sådan.
På mine, f.eks., er der ikke angivet en omløbsretning. Men de er assymetriske, så de skal monteres så yderside og inderside er korrekte.

MvH,

Bent.


Her er vist et område, hvor jeg trænger til at blive lidt klogere! Jeg har godt nok begået lidt dækopfindelser (de er dog aldrig blevet til noget, men jeg har dog forhandlet med store dækproducenter, som ikke altid har vist at de har haft den helt relevante videnskabelige viden om hvordan et dæk opfører sig på en vej!), men det er nu snart 30 år siden!   ;-)

Hvad betyder "assymetrisk" her Bent? I gamle dage, hvor man krydsskiftede og reservehjulet var med i skiftningen, var dækkene oftest diagonaldæk og med en "gammeldags" cord af naturfiber. Allerede i 60'erne (som jeg husker det!) opgav man krydsskiftningen; nu skulle dækket bare beholde sin rulleretning. Det kunne sidde både på venstre og højre side, hvilket ikke var noget problem den gang, hvor de fleste ikke havde vinterhjul, men bare skiftede dæk på de samme fælge. Den forklaring jeg fik af dækfølk (fabrikanter) i 70'erne var at dækkenes cord blev uhensigtsmæssigt "maltrakteret", hvis man skiftede rulleretning, hvilket fx. kunne forårsage løsnet slidbane!

Så kom der dæk med markeret rulleretning. Dette skyldes kun at dækmønstrene efterhånden alle var "assymetriske" i den forstand at man bedst undgår akvaplaning, når rulleretningen er den beregnede. Hvad er det for en assymetri du taler om, Bent?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Moderne lappegrej til cykler - GRRR..
« Svar #14 Dato: 18, Juni 2012 - 21:32 »
Som bekendt er der flere mulige symmetribrud på et bildæk.
"Rulleretning" repræsenterer den ene, og en del dæk er designet, så "frem" og "tilbage" er markant forskellige. Men "ud" og "ind" er en principielt anden forskel.
Det er ikke ligegyldigt, om overskydende vand opsamles under bilen eller smides ud til siderne!
Jeg vil på ingen måde benægte, at der kan være designkriterier, der gør det rimeligt at tilgodese begge akser - men jeg kan bekræfte, at der fiindes dækfabrikater, der kun ser på den ene af de to.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk