* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 279
I alt: 279

Forfatter Emne: Smøring af hængsler.  (Læst 30164 gange)

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Smøring af hængsler.
« Dato: 02, Oktober 2012 - 17:04 »
Hej alvidende forum.

Naboens klædeskabshængsler går rigtig "træls" ved åbning/lukning. Hængslerne er af den type, der bruges til låger, der er placeret uden på skabsrammen.
Naboen har pudset mig på opgaven, og tilsyneladende er smøringen tørret ind. Hængslerne er af metal, og lukke-fjederfunktionen er en mindre nylon lignende klods inde midt i hængslet. 
Hvad smører man nylonklodsen med? Gerne noget fra den almindelige husholdning. Jeg har ofte brugt vaseline med held, men vil vaselinen på langt sigt ødelægge nylonen?
Smøring af nylon har vist været oppe før, jeg har desværre glemt svaret på problemet.

//Jørgen.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #1 Dato: 02, Oktober 2012 - 22:01 »
Nylon smøres med siliconefedt - evt. tilsat teflon.
Ganske afgjort IKKE med almindelig smøreolie - men det ved du vist godt.
Jeg ville selv også være betænkelig ved vaseline, som ganske vist hovedsagelig er et højmolekylært produkt, men der er alligevel et vist indhold af lette kulbrinter, og det har nylon ikke godt af.
Jeg prøvede lige at google smøring af nylon, og de fire først hits var til specifikke produkter
Et alternativ er grafit, som er særligt godt hvor der er høj belastning - og det er jo bl.a. tilfældet i hængsler.
Mvh. Morten Jødal

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #2 Dato: 03, Oktober 2012 - 18:28 »
Tak for svaret.

Jeg havde selv Googlet, og ikke rigtig fundet noget "gratis" og brugbart. Grafit er måske svaret, det er dog ikke godt i garderobeskabe (vil formentlig svine noget).

Grundet til at jeg spurgte til noget fra husholdningen, skyldes denne lille hændelse:

Jeg havde periodisk høreproblemer pga ørevoks. Ved bestilling af tid hos lægen, fik jeg følgende råd: Dryp øret med noget opløsende fra apoteket 2 gange dagligt, til lægen havde tid 4 dage senere. Som slutbemærkning sagde klinikassistenten, at det dyrekøbte fra apoteket stort set kun var almindelig olivenolie (så brug det). Jeg forespurgte datteren (hun er sygeplejeske), og hun sagde god for olivenolien.  Øreskylningen gik meget nemmere pga olivenolien, så det virker.

Jeg vil spørge, om naboen vil investere i noget rigtigt smøremiddel.  Tak for hjælpen.

//Jørgen.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #3 Dato: 03, Oktober 2012 - 20:09 »
Jeg ville netop bruge grafit fordi det ikke sviner så meget, hvis man altså påfører det rigtig, punktvis, der hvor gnidningen sker!

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #4 Dato: 06, Oktober 2012 - 21:40 »
Jeg var i dag i det lokale byggemarked/trælast. En meget stor forretning, med rigtig meget VVS og el (hvor siliconen bruges). De havde ikke antydning af vandhanefedt, hanefedt eller siliconefedt.
På hylden med bilplejemidler, fandt jeg en tube kaldet "Silicone Stift". Indholdet ligner gyldent olie, og har en lidt tyktflydende konsistens. Der står desværre ikke på tuben, hvad indholdet er sammensat af. Siliconestiften er beregnet til smøring af gummilister på køretøjer, skulle modvirke udtørring og fastfrysning. Der er en www adresse på tuben, men den giver ikke yderlig oplysninger om produktet.

Er det en god ide at smøre nylonen med dette?

Prisen var i øvrigt meget fornuftig, 23 kr for 50 ml.
//Jørgen.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #5 Dato: 07, Oktober 2012 - 14:54 »
Jeg ville godt have set linket - men jeg har selv prøvet at google "siliconestift" uden at blive ret meget klogere, så det er sikkert ligegyldigt.
Dog fandt jeg "Basta siliconestift" anført under gruppen "smøremidler", hvilket tyder på at indholdet er det rette.
Jeg fandt også et sikkerhedsdatablad for siliconespray - som så faretruende ud med indhold af lette kulbrinter. Men ved nærmere eftersyn var det drivgassen.

Så min konklusion må være, at en stift uden opløsningsmidler er OK, men en spray ikke.

Grafit er fortsat et 100% sikkert alternativ.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #6 Dato: 08, Oktober 2012 - 09:03 »
Du kan jo afprøve grafit-metoden ved at tegne på hængslet med en blyant. Det er ret billigt og harmløst.
vh.
Claus

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #7 Dato: 08, Oktober 2012 - 11:43 »
Jeg må have kløjs i det, da jeg tidligere søgte på siliconefedt hos T-Hansen. En ny søgning viser et produkt, der hedder Loctite 8104.
Der er lidt forklaring på denne side:
http://tds.loctite.com/tds5/docs/8104-DA.PDF

T-Hansen har 2 produktnumre på Loctite 8104: 990000003080 og 990000004433. Eneste forskel er vist tubespidsen og så prisen. Kunne kun få den "dyre" til 129, 00 kr.

Jeg har smurt hængslet med lidt Loctite (jeg har kun et hængsel med inde på arbejdsbordet), og det ser ud til at virke. Desværre så jeg først svaret med blyantsmetoden, efter brugen af Loctite.

Så jeg skal vist i gang med at udtage alle hængsler, for at rense og smøre. Det er ikke muligt at nå nylon klodsen med påsat skabslåge.

Den tidligere købte "Silicone Stift" ser nu ellers fornuftig ud. Jeg er ved at overveje, om jeg skulle prøve at smøre et mekanisk tænd/sluk ur med dette.
Så kunne jeg om et halvt år se, om de små plastictandhjul stadig er ok. Belastningen er selvfølgelig ikke stor i tænd/sluk uret, men det er vel også mest den opløsende virkning der er problemet. Tænd/sluk uret er så billigt, at der ikke sker noget ved, at det går til under testen. Hvis jeg ellers tager mig sammen og tester, skal jeg nok skrive resultatet her.
Silicone Stiften er et Italiensk produkt, hjemmeside www.super-help.com (det burde jeg have skrevet tidligere). Man skal ned under afsnittet "Winter" og derefter klikke på "Silicon Stick". Der er nu kun lidt forklaring og et billede af tuben. Er i øvrigt købt hos Bauhaus.

//Jørgen

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #8 Dato: 08, Oktober 2012 - 14:29 »
Jeg overvejede faktisk, om jeg skulle anbefale en blyant, men opgav fordi minen i blyanten ikke er ren grafit - den indeholder større eller mindre mængder ler også, og det må slide på nylondelene. Ren grafit har vi tidligere haft oppe at vende i en anden tråd. Det fås, men er ikke så let at købe som tidligere.
Hvis nogen vil forsøge sig med en blyant, skal det være den allerblødeste kunstnerblyant. Det hævdes, at der findes en 9B, men selv har jeg ikke kunne finde blødere end 8B. Den skulle efter sigende indeholde kun 10% ler, resten grafit.

Held og lykke med siliconefedtet - jeg tror faktisk også den billige stift vil virke og hører gerne om resultatet.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #9 Dato: 08, Oktober 2012 - 16:56 »
I 2008 havde jeg et spørgsmål om bl.a. smørring af plast/nylonhjul på stålaksler ( http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=1729.msg16057#msg16057 ). Jeg tog chancen og smurte dem med Lithiumfedt.
På baggrund af denne debat, har jeg idag, af nysgerrighed, taget dækslet af maskinen og kan konstatere at alt ser pænt ud, uden slidtage eller skader på trods af rigtig meget brug.

Jeg håber at det virker. -Har uploaded billeder til Google+
https://plus.google.com/photos/107249466462073389459/albums/5796950873211676737?authkey=CJ_8v_Dvxuy6vwE

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #10 Dato: 14, April 2013 - 11:18 »
Opdatering:

Så er der gået ca et halvt år med test af tænd/sluk uret. Urets tandhjul blev smurt med silicone olie/fedt fra den beskrevne "Silicone Stift" (bilplejeprodukt).
Plastictandhjulene ser stadig ud som nye, uden synlige slitagemærker. Tandhjulene er selvfølgelig delvis snasket ind i siliconen, som har samme farve som for et halvt år siden.

Til mit behov, tror jeg at den billige "Silicone Stift" vil række lang hen af vejen.
//Jørgen.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Smøring af hængsler.
« Svar #11 Dato: 14, April 2013 - 16:16 »
Det meste silikone til bilpleje er opløst i /blandet med mineralst terpentin eller lignende. Så det kan ikke anbefales til hængslerne. 
Såkaldt vandhanefedt fås i en lille dyr tube i visse byggemarkeder. Det er ren silikone, og godt.
Til gummhylser som dne ene caliberdel glider i i visse bilers brenser fås special smørelse i dyre domme i reprationssæt. Det er også godt,hvis man nu tilfældigvis har et lille overskud.

Ved brandforsøg med ren siliconeolie til varmetransmision , fik jeg engan tilfældigvis fremstillet et fedtagtigt produkt. Metoden er ikke at anbefale idet dennne olie normalt kun sælges i store portioner til en skyhøj literpris. 


Der er dog en absolut rimelig leverandør af silikonefedt:
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Ovrigt-smoremidler/Silikonefedt-36592/


Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk