Ingeniørdebat > Konstruktioner

Sving - glide - Dør

(1/6) > >>

Mikael Boldt:
Jeg skal finde løsning til et smalt dørhul uden plads til hverken almindelig eller skyde-dør.

Indtil nu har der været en folde-dør, men da dørhullet kun er 60 cm tager den nuværende dør for meget plads, så der kun er 40 cm tilbage og det er for lidt til mine skuldre.

Jeg har tænkt på at dele døren i 2 og sætte saloon-beslag, men det bliver hurtigt en dyr fornøjelse Svalk Svingdørshængsel (der skal jo bruges 4 stk), eller også kan de ikke bære noget Svalk Saloondørshængsel.

Så kom jeg i tanke om at jeg engang så en en dør der var ophængt i top og bund, så den kunne både åbne og skubbes til side.
Jeg har prøvet at skitsere hvordan (set fra oven)

Rød = lukket. Blå = helt åben

Men, hvordan?
hvilket beslag?
Andre løsninger?

God Påske
Mikael

Uffe Kaagaard:
Med stalddørshængsler kan du undlade karmen.
Hvis murene ikke er helt plane, skal du nok affinde dig med at døren ikke slutter tæt til, uden en form for tætningslister.

chrismark:
Tænker på sidedør i en varevogn. I min er venstre side ophængt i kuglelejer for oven og neden som følger en skinne.

Dvs. den blå er en U-skine som venstre side rød/grøn kan løbe i, fra midten af venstre væg og op på tegningen.

Ved lukning skal venstre grøn trækkes ned .

Mads Aggerholm:

--- Citat fra: Mikael Boldt efter 14, April 2022 - 14:26 ---Jeg skal finde løsning til et smalt dørhul uden plads til hverken almindelig eller skyde-dør.

--- Afslutning på citat ---

Jeg er ikke helt med - Mener du at der ikke er plads til at en almindelig dør kan åbnes, fordi den vil ramme noget? I givet fald hvad?

For at kunne komme med en optimal løsning ville det være godt med en mere detaljeret skitse indeholdende omgivelserne, så man kan se hvad der er muligt - og hvad der ikke er.

For eksempel, hvis døren vil fylde for meget i åben tilstand, så kunne jeg overveje en dør som var hængslet på midten lodret, så den godt nok fylder for to døre når den er åben, men til gengæld kun rager halvt så langt ud:

___          ___        ___           ___
___]------[___  og  ___]\/      [___

Mikael Boldt:
Det er i en gammel lejlighed i København fra 1936 med toiletrum. Jeg har desværre ikke mulig for at tage billede for at vise hvordan. løs håndskitse:


Oprindeligt sad der en almindelig dør som åbnede ind i toiletrummet.
Dørhullet er smalt, den oprindelige dør var 60 cm bred.

Den tidligere ejer satte en foldedør i hullet. Problemet er blot at den med sin egen ramme stjæler 6 cm til egen karm og mere end 10 cm til foldedør og låsetøj når den er åben. Den oprindelige dørkarm sidder stadigvæk i og skal ikke fjernes.

En almindelig dør kan ikke åbne ind i toiletrummet, da man så på det nærmeste skal stå oven på wc-et for at kunne lukke den.
Døren kan ikke vendes, da den så vil åbne ud i entreen og komme i karambolage med hoveddøren til den ene side eller garderoben til den anden.

Der kan heller ikke laves til en skydedør bag garderoben, da den ikke er dyb nok inden bagmuren.

Væggen mellem toiletrum og entre er 15 cm.

Jeg havde håbet at jeg kunne lave en løsning med en dobbelt-dør i næsten fuld højde og saloondørs-hængsler, men beslagene kan kun bære 3 kg (4 mm krydsfiner 30x180 cm vejr 5 kg, men jeg vil gerne have en tykkere plade)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version