* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Forbrug på hvidevarer.  (Læst 6965 gange)

Flyrider

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Forbrug på hvidevarer.
« Dato: 14, Januar 2023 - 16:20 »
Er der nogen der kan hjælpe mig til forstå dette:
Jeg har lige købt vaskemaskine og tørretumbler fra Samsung.
Begge maskiner samt en opvaskemaskine kører på samme gruppe på hver sin fase. Der er ikke tilsluttet andet på denne gruppe.
Der er installeret en SmaPee monitor med måletrafoer på hver fase.
Når jeg sætter stikket i fra hver maskine, der er slukket, viser monitoren et forbrug på 36 watt. Ved at fjerne opvaskeren falder det til 30 watt.
Det undrede mig, da fabrikken oplyser 0,5watt./ apparat
Så lavede jeg en tilslutning hvor det ene apparat blev tilsluttet en SPAR elmåler. Den viste nu 235V, 1,1watt og 0,073 amp.
En måling med amperemeter viste 73mamp, altså 0,073 amp.
235x0,073 = 17,15 watt, passende med monitorvisningen. Hvordan hænger det sammen med samme meter viser 1,1watt? Er det noget med Cos fi der spiller ind, og hvad er det rigtige forbrug jeg bliver afregnet efter?
« Senest Redigeret: 15, Januar 2023 - 10:29 af Flyrider »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Forbrug på hvidevarer.
« Svar #1 Dato: 30, Januar 2023 - 11:24 »
De moderne apparater har en -eller flere- switch mode strømforsyning med en høj virkningsgrad . Derfor er strømmen til dem ikke sinusformet o g formler med cos (phi) vil ikke give rigtigt resultat.
Din SmaPee måler forkert, den kan nok ikke klare den strømmens kurveform. Det at måle strøm  og spænding hver for sig og gange dem er meget forkert.

Den strøm du har målt kan være effektiv værdi eller nok snarere ensrettet middelværdi. Men der er nærmest ligegyldigt for der er ingen nemme formler og beregning vil kræve strømkurven målt detaljeret og sammen med spændingskurven.
Din SmaPee kan du bruge sammen med elreadiatorer og tilnærmelsesvis med gammeldags glødelamper. Til Fjernsyn elkomfurer mv duer den ikke.
Jørgen Harbst

Flyrider

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Forbrug på hvidevarer.
« Svar #2 Dato: 19, Februar 2023 - 11:14 »
Tak for svar. Men for mig er det korte og lange at når alt strøm er afbudt viser min elmåler til værket, 0. Når jeg tænder for den gruppe der kun indeholder tørretumbler og vaskemaskine viser måleren 9 watt, og det samme viser Smaappe. Og 9 watt er det jeg bliver afregnet for. Men begge maskiner er opgivet til 0,5 watt. Bagateller ? måske, men for mig koster det ca. 480 kr om året.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Forbrug på hvidevarer.
« Svar #3 Dato: 25, Februar 2023 - 12:34 »
Det burde ikke kunne ske, at el-måleren fra værket måler så meget forkert. Er du helt sikker på, at der ikke er tilsluttet andet til den gruppe?

Prøv at afbryde forbindelsen til alle apparaterne og derefter tilslutte dem enkeltvis for at se hvilken af enhederne, der bruger strømmen.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Forbrug på hvidevarer.
« Svar #4 Dato: 02, Marts 2023 - 16:03 »
Nu er dette en ingeniørdebat, så vi bør undgå de sædvanlige populære og forkerte betegnelser. Det er ikke strømmen som betyder noget for forbruget.
Det er den reelle effekt du  skal  interessere dig for.
Spørgsmålet er om de moderne elektroniske målere kan vise rigtigt ,når strømkiunven er  usædvantlig.
Men da du betaler efter dennes visning,er den denne værdi du skal interssere dig for, rigtig eller ej. Da du betaler efter målerens visning, er det.

Det kan jovære at din vaskemaskine i fuldstændig tomgang kun optager 0,5 w. Men hvis du ikke slukker helt men lader den stå med bare en kontrollampe tændt, kan det hurtigt blive til mere. 
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk