* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 271
I alt: 271

Forfatter Emne: Brunt vandværksvand  (Læst 11337 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Brunt vandværksvand
« Dato: 11, December 2007 - 15:20 »
Nogle venner har store vandproblemer.
Deres vand er meget brunt, formentlig på grund af et stort okkerindhold.
Kommunen har åbenbart ingen planer om snarlig udskiftning af ledningsnettet.
Mine venner filtrerer alt drikkevand i filterkander, men filteret skal udskiftes alt for ofte.
For nogen tid siden fik de rørlæggeren til at montere et filter på vandledningen ind i huset. Det hjalp kun kort: filteret stoppede lynhurtigt til, og de blev nødt til også at få monteret en shunt udenom filteret, så de ikke var helt uden vand, hver gang filteret stoppede til.

Hvad kan man gøre? Er der nogen her på forummet der har ideer til f.eks et større filter, hvor slammet bundfældes og ikke stopper til?
Venlig hilsen

Gerda

PeterK

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 56
    • Vis profil
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #1 Dato: 11, December 2007 - 16:43 »
Har i snakket med dem der leverer vandet, de kunne måske hjælpe?
Peter K

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #2 Dato: 11, December 2007 - 22:08 »
Hej Gerda,

Bruger I grundvand på Grønland? Hvis ikke, er det sandsynligvis rust fra rørene eller slam.

Jeg havde i sin tid egen brønd i nærheden af Svinninge; det var en artesisk brønd, og vandet var fyldt med okker, så meget at drænet af og til stoppede til.
Efter pumpen var der installeret et filter på ca. 50 liter, og det var fyldt med et granulat som virkede iltende, så okkeret udskiltes; så skulle jeg bare skylle filteret i modstrøm en gang om ugen. Jeg kan ikke huske, hvad granulatet hedder, men hvis der ikke er tale om okker men andre urenheder, kan et sandfilter klare sagen; det skal selvfølgelig også kunne skylles den modsatte vej.

Mvh, Christian

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #3 Dato: 12, December 2007 - 03:59 »
Jeg tog fejl når jeg skrev at Kommunen ikke har planer om udskiftning af rørene. Vandforsyningen er ikke kommunal, den ligger hos den  selvstændige institution Nukissiorfiit, der også står for elforsyningen.

Nukissiorfiit er ikke interesseret i at hjælpe. Vandet der forlader vandværket er jo rent. Det er iøvrigt overfladevand med meget lille kalkindhold.

Jeg regner med at slammet stammer fra rustne vandrør - temmelig forbavsende, da det kun er 16 år siden hele kvarteret blev bygget.

Jeg tror at et filter som det HCK beskriver vil kunne klare problemet, men hvor får man sådan et filter?
Venlig hilsen

Gerda

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #4 Dato: 12, December 2007 - 09:07 »

Jeg regner med at slammet stammer fra rustne vandrør - temmelig forbavsende, da det kun er 16 år siden hele kvarteret blev bygget.

Jeg tror at et filter som det HCK beskriver vil kunne klare problemet, men hvor får man sådan et filter?


http://www.kemic.dk/ Havde vi på gården i 30 år. Det er et sandfilter + en kompressor.

Rusten i rørene skyldes at der ingen kalk er til at beskytte dem. Min materialelærer Sedum-Larsen fortalte at den rigtige forklaring på at englænderne, som også har kalkfattigt vand, har rørene uden på husene er at de tærer op på kort tid, og skal være lette at skifte.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #5 Dato: 15, December 2007 - 19:50 »
Om England har specielt kalkfattigt vand ved jeg ikke, men jeg har altid hørt, at forklaringen på de udvendige rør i England var, at de så var meget lettere at optø når de var frosne.

Ken Selmer

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Brunt vandværksvand
« Svar #6 Dato: 15, December 2007 - 23:11 »
Udvendige vandrør i England

Ifølge H.V.Ringsted, som refererer en engelsk blikkenslager, var det fordi man kunne risikere at sætte ild på huset, hvis man skulle bruge en blæselampe indendørs. ::)

Ken

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk