* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 131
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 113
I alt: 113

Forfatter Emne: Rumvarme  (Læst 79633 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #30 Dato: 13, Januar 2011 - 20:38 »
Citér
kan sætte fremføringstemperaturen op eller ned FØR man ellers ville mærke konsekvenserne af den skiftende afkølingseffekt!


Det er netop det der er galt

Med velfungerende termostater (og ikke nogle dimser der sikrer konstant flow!) fungerer det jo perfekt!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #31 Dato: 13, Januar 2011 - 21:55 »
Under forudsætning at målgruppen er "non-dedicated-personnel", der ikke selv skal ændre på fremøbstemperaturen afhængig af vind og vejr ser jeg sådan på det:

Har man en kedel der ikke må kondensere er der intet problem i at gøre som Harbst foreslår og altid køre med rigelig høj fremløbstemperatur.

Har man derimod en kondenserende kedel, retfærdig* afregnet fjernvarme, eller i endnu højere grad en varmepumpe, ønsker man til en hver tid den laveste fremløbstemperatur som er tilstrækkelig til opretholde temperaturen i huset.

Sædvanligvis vil der være ét rum som er repræsentativt for husets højeste varmekrav, og dette rum afgører den nødvendige fremløbstemperatur, hvorefter termostaterne i de øvrige rum regulerer ned i nødvendigt omgang for at undgå for høj temperatur i disse rum.

For at undgå situationer som Harbst's kontorer må man opdele i zoner efter verdenshørner etc.

En anden tilgang til problematikken er konstant at overvåge hver enkelt rums behov via CTS. Hvis der ikke er varmt nok hæves fremløbstemperaturen og vice versa. Man kan give hvert enkelt rum forskellig stemmevægt, hvis man vil ignorere kværulanter uden magt, eller vice versa.




*Retfærdig afregning vil sige at den belønner stor afkøling og straffer lav afkøling.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #32 Dato: 13, Januar 2011 - 21:57 »
 ;D
Nogle år siden havde jeg;
Lille solfanger, brændefyr, oliefyr.

Klokken 9-15 havde solfangerneren lov til og køre via differential termostat.
Klokken 15.01 blev oliefyret aktiveret i ca. 10 min. for at sætte ild i det brænde jeg smed  i fyret.
Klokken 16.01 tændte oliefyret .

Når jeg kom hjem, var der altid varme, uanset om solen var der, eller om jeg kom brænde i fyret.

Livet bør ikke altid værre kompliceret.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #33 Dato: 14, Januar 2011 - 11:16 »
Tranberg mangler så at forklare hvordan han kan få en rumtermostat til at virke med varierende fremløbstemperatur.
Mener Du en on off styring , eller en rigyig regulering. Der skal i så fald et elektronisk kresløb til for at tilpasse lukket kreds forstærkningen til de ændrede forhold.

Ellers bliver det enten en upræcis regulering, som med debekendte termostatventiler, eller et oscillerende system.

Det "retfærdige" fjernvarmesystem jeg kender til, præmierer ikke for maksimal bedkøling, men straffer kun , hvis nedkølingen i gennemsnit over året kommer under en vis værdi.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #34 Dato: 14, Januar 2011 - 13:43 »
Fravær af straf er også en form for belønning, men bl.a. Københavns Energi belønner bedre afkøling end den normerede.

Jeg kender reguleringssystemer hvor man tilstræber at holde reguleringsventilerne i rummet 70% åbne som et kompromis mellem lavt tryktab og reguleringsreserve.

Afvigelsen fra den ønskede åbningsgrad benyttes som indgangssignal til den ydre reguleringssløjfe.

Ønskes "flertalsafgørelse" kan man nøjes med at måle på totalflowet, med "vetoret" må signalet fra den pågældende zone tilføres den overordnede regulering.

I et sådant system ville udeføleren kunne indgå i parallel, men med en lav forstærkning.

Det gælder om ikke at varme vandet højere op end højst nødvendigt og om ikke at flytte vand der ikke afgiver energi.


Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Rumvarme
« Svar #35 Dato: 14, Januar 2011 - 13:55 »
...Det "retfærdige" fjernvarmesystem jeg kender til, præmierer ikke for maksimal nedkøling, men straffer kun , hvis nedkølingen i gennemsnit over året kommer under en vis værdi.

Her på Bornholm belønnes jeg af mit fjernvarmeselskab for at forbedre min afkøling: ½% rabat per grad C over 30C på varmeregningen.

Jeg har vejrkompensering på mit varmesystem, hvilket sørger for at jeg i det hele taget er med i kapløbet om at få ordentlig afkøling. Kapløbet er med fjernvarmeselskabet som også regulerer efter de klimatiske forhold - og de er blevet bedre til det.

I 2010 har jeg fået gulv-varme i stuen og krybekælderen fyldt op med isolering.

Summa-summarum: ifølge DMI's graddøgns-beregning har december 2010 været 26% koldere end december 2009, men jeg har kun brugt 8% mere, men jeg har forbedret afkølingen af fjernvarmevandet med 6C.

God debat

Mikael
« Senest Redigeret: 14, Januar 2011 - 14:05 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #36 Dato: 14, Januar 2011 - 14:07 »
Har du i bogstaveligste forstand fyldt krybekælderen op med isolering?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Rumvarme
« Svar #37 Dato: 14, Januar 2011 - 14:29 »
ja. og det er certificeret arbejde - af hensyn til forsikringen.

Det ligner polystyrenkugler. De er blevet blæst ind med en "omvendt søvsuger".

Det tog 3 dage.

De første dage lå der en mand inde i krybekælderen og fyldte op med isolering mellem støttemurerne.

Derefter blev der boret huller flere huller i fundamentet hele vejen rundt og så blev resten af krybekælderen fyldt op.

Tilsidst blev de borede huller og ventilationshuller muret til, så nu skal jeg bare male fundamentet.

Og det kan mærkes!
øget komfort! dejligt gulv som ikke trækker varmen ud af fødderne på en.

(Det er ikke det samme gulv som har fået gulv-varme - det var et terrændæk som fik ny under-konstruktion og mere isolering.)
« Senest Redigeret: 14, Januar 2011 - 14:34 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #38 Dato: 20, Januar 2011 - 23:03 »
Af en eller anden grund falder indendørstemperaturen midt om dagen med ca. 3 grader i forhold til morgen og aften. Jeg har for at checke slået natsænkning fra. Der er tale om et 4 år gammel Vaillant gasfyr med udeføler. Hvad skal jeg lede efter? Eller skal jeg få installeret en måler til rumtemperaturen, som jeg også mener må være det rigtige at måle.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #39 Dato: 21, Januar 2011 - 00:28 »
du skal bare af med forbindelsen til den udeføler. Den skruer op for fremløbstemperaturen , når det bliver koldt ude om aftenen, og så stiger temperaturen inde fordi der mangler en fungerende præcis regulering efter indetemperaturen.

Radiatortermostater alene giver  en halvdårlig og upræcis  regulering. Den kan slet ikke virke ved skiftende fremløbstemperatur.

Hvis man en gang får  dem alle justeret til korrekt temperatur i rummet, ville de kunne kompensere delvis for  ændringer på grund af  for eksempel solindfald eller lavere udetemperatur. Men ved så makant ændring i systemet, som variation af fremløbstemperatur vil de ikke kunne fungere hensigtsmæssigt.

Det handler om reguleringsteknik for begyndere. 
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #40 Dato: 21, Januar 2011 - 11:51 »
Som starter af denne tråd vil jeg komme med en status på mit nye Milton gasfyr med udeføler (de kalder det klimastyring).

Der er nu gået over en uge og jeg har selvfølgelig studeret brugsanvisningen.
Mit fyr har en computerstyret temperaturkontrol. Man kan programmere en masse forskellige ting og jeg har prøvet det hele. Man kan vælge mellem klimastyring (som tror den kan styre min stuetemperatur ud fra udetemperaturen), og så rumstyring, hvilket vil sige en termostat anbragt i husets stue eller referencerum.
Klimastyring er STANDARD - her sidder computeren (med indeføler) på selve fyret, det er jo også det nemmeste for så skal der ikke trækkes ledninger rund i huset. Angiveligt skulle denne form for styring være mere økonomisk.
Da mit fyr sidder i et skab måles en temperatur på typisk 34 grader, kan ikke bruges til noget.

Det virker overhovedet ikke (i mit hus).

Om dagen ønsker jeg ca 22 grader, det er der også. Om natten ønsker jeg en lavere temperatur, men flere timer efter at jeg har skruet ned til 18 grader kører brænderen stadig (spild af gas)!

I går skinnede solen og min stuetemperatur kom op på 24 grader, med fuld drøn på radiatorerne (spild af gas)!

Nu har jeg vænnet mig til helt at slukke for kedlen om natten (manuelt) samt når solen skinner. Men det kunne jeg lige så godt gøre uden software.

Min konklusion er god gammeldags termostatstyring (til h...... med udetemperaturen), det får jeg også når styringen med indbygget føler på mandag bliver flyttet ind i stuen. Jeg ser frem til, at brænderen slukker straks min elskede sol har opvarmet min stue!

PS: jeg understreger, at jeg kun kan beskrive situationen i mit hus, måske er det anderledes andre steder.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Rumvarme
« Svar #41 Dato: 21, Januar 2011 - 19:09 »
Flere indlæg i denne tråd anfører at for at undgå at kedlen kondenserer, kan man være nødt til at køre med en høj fremløbstemperatur.

Jamen har I da ingen shuntventil? Meningen med shuntventilen er jo at man kan holde en høj kedeltemperatur samtidig med at man har en lav fremløbstemperatur.

En stor del af tiden skruer jeg ned for shuntventilen  så radiatorerne kun er lunkne, samtidig med at kedlen holder en temperatur over 60 grader.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #42 Dato: 21, Januar 2011 - 19:51 »
Der er noget du har misforstået Gerda. Med gasfyrede kedler ønsker man mest mulig kondens. Det giver et højere udbytte.
Gasforbrændingen er så ren at kondensen ikke er værre, end at man kan lave kedel og aftræk af materialer, som tåler det. Normalt bruges rustfrit stål.
Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #43 Dato: 11, August 2011 - 17:03 »
Nu skal vi jo snart have varme på igen, desværre >:( Derfor kommer jeg med et indlæg med mine erfaringer fra de sidste 25 år). Jeg installerede først et anlæg med udeføler der regulerede shunten (fremløbstemperaturen) i forhold til udetemperaturen, det virker slet ikke, det tager ikke højde for vind, sol, osv. Derefter monterede jeg en elektronisk rumtermostat (pid-reg) der styrede shunten, det var meget bedre, men jeg brød mig ikke om at når det var mildt i vejret startede den op om morgenen med at smide 70 grader varmt vand rundt i radiatorerne og inden termostaten nåede at reagerer var der allerede en overtemperatur på 2 grader. I dag har jeg kombineret de 2 styringer sammen med en plc-styring. Udetemperaturen bestemmer ca. 25% og min nye rumtermostat (PI-styring) bestemmer så de sidste 75%. Mit sidste nye tiltag er så at jeg har monteret en gammel bi-metal termostat 1 meter over røret fra vores brændeovn. Når den mærker varmen skruer den så ned for fremløbet med ca. 5 grader, vores rumtermostat sidder nemlig ca. 10 meter fra brænde ovnen, derved oplever jeg aldrig at temperaturen ved rumtermostaten overstiger den indstillede temperatur. Det kører super, jeg betaler 800 kr. md. for olie og bruger så én palle briketter til brændeovnen.Vi har et middel-isoleret hus i 1½ plan på 175m2.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #44 Dato: 11, August 2011 - 21:37 »
Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste som siger udeføler ikke holder den ønskede temperatur i huset. Så er vi da mindst to!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk