ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bly!
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 106
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 89
I alt: 89
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bly! (Læst 7282 gange)
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Bly!
«
Dato:
23, December 2016 - 15:08 »
Som en direkte følge af Mortens seneste indlæg i debatten om autogyro, hvor han skriver:
"vil jeg nødigere have bly i naturen end U-238".
Starter jeg en ny tråd.
Lad mig straks sige, at miljøforskellen mellem bly og uran ved jeg ikke noget om, men det gør Morten utvivlsomt. Men vi ved alle, at der gerne er stor modstand mod uran når det nævnes i medierne at det anvendes i nogle ammunitionstyper. Det er så her jeg studser da stort set al ammunition indeholder bly og har gjort det til alle tider - uden den helt store ballade.
Min pointe her er blyet (i naturen). Vi bor jo alle i naturen så her er al blyet på sin vis. Jeg har selv støbt revolverkugler af bly i 30 år (med polititilladelse) vistnok uden at have taget skade, og de er alle endt steder hvor de ultimativt kunne opsamles og måske genbruges.
Men min egentlige historie er andetsteds. Jeg arbejder i elektronikbranchen hvor jeg hele mit liv har loddet med tin/bly legeringer (startede i 12 års alderen). Nu er den slags forbudt af hensyn til miljøet, OK. Men der er så mange undtagelser fra den regel at det synes lidt tåbeligt, ret mig gerne!
Elektronikapparater indeholder vel kun bly i gram-størrelser, men tunge blybatterier sidder i alle biler verden over. Desuden er undtaget udstyr til offentlig anvendelse, militær, medicinsk brug, rumfart og mange andre undtagelser.
Det kunne være interessant at se fordelingen af bly på anvendelser på verdensplan. Hvis formålet er vigtigt nok (biler) så er der jo ingen hindring.
Gavner det overhovedet? Skulle vi hellere bruge uran? (jeg ved godt det ikke er en erstatning, men for lige at tage Mortens udtalelse på ordet)
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Bly!
«
Svar #1 Dato:
23, December 2016 - 15:29 »
Idet jeg også henviser til mit svar i den anden tråd:
Bly er det tungmetal, der i verdenshistorien har forvoldt flest skader på mennesker, og det er som bekendt også nu om dage forbudt til jagtammunition.
Guld ville være et fuldgyldigt alternativ til blyhagl - endda bedre. Men jægere har økonomiske grunde til ikke at foretrække dette alternativ.
Kviksølv er et enestående og fantastisk metal, men miljøfarligt.
Fuldgyldige alternativer findes ikke, men der er fundet så mange til stoffets forskellige formål, at det nu udfases. Som nogle af Ingeniørdebats ældre læsere måske vil huske, har jeg engang ønsket mig et kviksølvbarometer - og fik det! Det gør nu daglig nytte, og så længe jeg ikke smadrer det, ingen skade.
Der har været forsket i alternativer til blybatterier i et halvt århundrede, men de er ikke fundet. Derfor er disse fortsat tilladt, men der er sat regler op for, hvordan de skal håndteres.
Jeg kan heller ikke tilslutte mig de uvidende miljøfreaks slagord: "Alle kemikalier burde forbydes!" Men det forhindrer jo ikke, at man begrænser brugen af farlige stoffer, hvor der findes brugbare alternativer. Kan spredningen af et farligt stof i naturen mindskes med 90%, er det ubetinget bedre end ikke at gøre noget!
Logget
Mvh. Morten Jødal
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Bly!
«
Svar #2 Dato:
23, December 2016 - 16:55 »
Det lykkedes at finde lidt om anvendelsen af bly, som bekræfter min formodning (godt nok fra 2012):
http://www.ila-lead.org/lead-facts/lead-uses--statistics
Et hurtigt overblik over verdens forbrug:
Batterier: 85%
Ammunition: 1,4%
Legeringer (loddetin): 1,3%
Man altså forbudt de 1,3%, men tilladt de 85% - så indtil vi alle bruger andre bilbatterier sker der vel ikke meget!
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Bly!
«
Svar #3 Dato:
23, December 2016 - 18:22 »
Hej Sophiante.
Jeg er godt klar over, at du med dit arbejde er irriteret over forbuddet mod bly i loddetin, og jeg har da også stadig selv lidt tilbage af en rulle af den gode gamle 60/40; for mit vedkommende fordi jeg i de senere år ikke har loddet meget, og det har hele tiden kun været på amatørbasis.
Jeg synes dog din fremstilling er lidt skæv, så jeg vil gerne opliste en række anvendelser, hvor man før brugte bly, men nu er holdt op (for enkelte af områderne kun næsten):
Afløbsrør og vandlåse
Beklædning af elkabler
Typemetal
Benzin
Glasur til keramik
Pigment i maling
Legetøj
Vægtlodder (herunder synk til fiskeri)
Sikkerhedsplomber
Jagthagl
Bly i benzin var en af de helt store miljøsyndere, og det kunne direkte påvises, at børn der boede tæt ved trafikerede veje fik mere bly i kroppen og havde ringere vækst samt lavere intelligens end andre børn. Det sidste resultat er dog usikkert, da resursestærke familier naturligvis ikke bosætter sig et sådant ubehageligt sted - de har andre muligheder.
Lystfiskere hører også til dem der vånder sig over forbuddet og har svært ved at rette ind. Men jeg morede mig over følgende annonce fra en netbutik:
Stort udvalg i bly og lodder til fiskeri, herunder sildelodder, slaskebly, lod sortimenter, splithagl -
Alle lodder er blyfri
Min pointe er dog egentlig ikke de sure smågrupper, men at når en række anvendelser bortfalder, så kommer den ene produktion, der ikke kan udfases, til at fylde procentvis mere. Hvortil så kommer, at netop blyakkumulatorer indsamles og genbruges i meget stor omfang
(96%)
. Trods stigende produktion af biler er den primære blyproduktion derfor IKKE steget i de senere år. Der er endda tendens til et fald - måtte det fortsætte!
Se også
Miljøstyrelsens faktaark om bly
og
blybekendtgørelsen
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bly!
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Tesla sagsøger Tesla
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjerner og influencere, men vi er for dårlige til at hylde vores soldater'
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud for Gazas kyst
Korrespondent efter lokalvalg: Labour kan ånde lettet op
Tusindvis af israelere i ny protest mod deres regering
Parlamentsformand 'forfærdet' over angreb på tysk socialdemokrat
Tidsstraf koster for Magnussen igen, igen
Israel deltager ikke i Eurovision-åbningsceremoni
Pogacar viser tænder, men må nøjes med tredjeplads på 1. etape af Giro d'Italia
Londons borgmester vinder valg og får en tredje periode
Andreas Mogensen er kommet på kunstmuseum
Cyklon-fare ændrer rejsevejledning for Kenya
Tysk spidskandidat til Europa-Parlamentet overfaldet på gaden
Borgere hoppede i vandet for at redde amerikansk turist
Et spor genåbnet efter brændende bus spærrede E47
89 værelser på kollegie evakueret: Brandaltaner kan kollapse
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam på én måned
Italien forbyder hvalpe-yoga
Studerende åbner dørene til lukningstruet seminarium
56 døde i oversvømmelser i Brasilien
Nyt fra ing.dk
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav