* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 329
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 304
I alt: 304

Forfatter Emne: The Mighty Corydon  (Læst 14428 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
The Mighty Corydon
« Dato: 26, Januar 2014 - 11:44 »
Citat fra: Bob Dylan's 'The Mighty Quinn' modifiseret
Oh come all without, come all within
You'll not see nothing like the mighty Corydon
Come all without, come all within
You'll not see nothing like the mighty Corydon.

3 spørgsmål:
1. Vil det lykkes Corydon at sælge en del af Dong til Goldman Sachs?
   Eller vil de mange protester tvinge ham til at skifte mening?

2. -Vil salget medføre store prisstigninger på energi?

3. Hvormange tvangskunder har Dong og hvormange har mulighed for at skifte til billigere leverandør?

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #1 Dato: 26, Januar 2014 - 12:44 »
Såvidt jeg har forstået det, så er der flertal for salget i folketingent, hvor kun LA, DF og enhedslisten skulle være imod det.

Men det er et underligt skue, at konstatere, at en regering der har erklæret, at den vil bringe skattely´s foretagener i retten, anvender et sådant firma til partner til ejerskabet af vor infrastruktur og ovenikøbet giver dette firma en vetoret der ikke svarer til ejerandelen.
Hvad hvis DONG sælges til russerne ?????
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #2 Dato: 26, Januar 2014 - 13:17 »
En tanke: Er Bjarne Corydon blevet lovet en økonomisk bonus i form af aktier?.........................................................Skjult på Cayman Island?

På Skrivundernet er det pt. 115.000 underskrifter mod denne handel: http://www.skrivunder.net/nej_tak_til_statens_salg_af_dong_til_goldman_sachs
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #3 Dato: 26, Januar 2014 - 18:12 »
Citat fra: Uffe Kaagaard
En tanke: Er Bjarne Corydon blevet lovet en økonomisk bonus i form af aktier?.........................................................Skjult på Cayman Island?
Udmærket teori :)
Min favorit konspirationsteori går ud på:
1. -at Corydon nok får en' betyrelsespost (ben, sine cura/sinecure job) i Dong, hvis han falder ud ved næste valg?
2. -at Statsministeren siger: "DER KOMMER EN GOD LØSNING -IMORGEN! -Kan I vente til imorgen?"
    (inspireret af DR's satire-prg SELVSVING)

Citat fra: B Mønnike
Hvad hvis DONG sælges til russerne ??
Er det valget mellem 2 onde? -Gazprom eller Goldman Sachs?
OK! måske bør jeg allerede nu købe en smartphone der kan modtage signaler fra russernes-GPS?
USA har vist ikke længere råd til at vedligeholde deres sattelitter?

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #4 Dato: 26, Januar 2014 - 21:28 »
Russernes GPS hedder Glonas ( global assistance).

Det er ikke Coryfæet der for en betragtetelig bonus ved salget, det er diretionen og bestyrelsen der skunmmer fløden ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #5 Dato: 28, Januar 2014 - 18:14 »
Sidste del af "The Dong Game" vises i FolketingsTeateret på torsdag, såvidt jeg kan forstå?
Flertallet vil antagelig stemmer for forslaget fordi:
Citat fra: The Borg
Resistance is futile


DF vil antagelig også stemme for, da de formodentlig gerne vil være stuerene, så de kan komme med i en regering efter næste valg?
Poul Nyrup Stuerene bliver i aldrig
Poul Nyrup Stuerene bliver i aldrig


Kunne Goldman Sachs ikke bare veto nye installationer af flere vindmøller?
Så var Dong måske nødt til at koble på det rusiske gasnet via tyskland?
Eller etabler flere kulkraftværker?

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #6 Dato: 29, Januar 2014 - 15:15 »
Alle partier undtagen enhedslisten var enige om at DONG skulle privatiseres.

For at finde en køber/investor har man lavet en budrunde der har varet mere end et år ,med inviterede mulige partnere, herunder Goldmann-Sachs..

En efter en er  investorerne stået af, herunder pensionsselskaberne og ATP og tilbage var så kun Goldmann-Sachs. Det har ikke være gratis for nogen af de indbudte til salgsrunden.

Problemet for regeringen idag er at den ikke stoppede budrunden da det blev klart at pensionsselskaberne ikke ville være med så kun Goldmann-Sachs stod tilbage som  mulig vinder af budrunden.


Regeringen fortsatte derimod forhandlingerne med Goldmann-Sachs som var vinder af budrunden

Det gjorde den, fordi omvendt, ville en sådan handlig  sætte enhver dansk regering i "bad standing" hos investorer, der ville medføre størrre sikkerhed og større renter for fremtidige lån til investeringer

Regeringen overså bare at de selv havde en kampagne mod skattelysselskaber og det sprængfarlige i at blive uvenner med dens politiske bagland......netop fordi at Goldmann-Sachs havde forhandlet sig til aftale der var uspiselig for de fleste venstreorienteredesom, den er blevet præsenteret.

DF ser en politisk fordel i at genere Socialdemokraterne ved dere ønske om at springe fra aftalen, hvor "hans hellighed" forhenværende statsminister Poul Nyrop(gud være lovet forhenværende) tro,r at man har glemt hvorledes han solgte TDC og skaffede os IC4 på halsen, må antages at have et ønske om at hjælpe DF ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #7 Dato: 29, Januar 2014 - 15:43 »
Det er nu for nylig er kommet frem, at de danske pensionsselskaber oprindelig blev bedt om at byde på DONG ét for et, men udtrykkeligt fik at vide, at de ikke måtte danne et konsortium - hvilket er, hvad de nu i 11. time forsøger for at kunne løfte opgaven uden at udsætte deres pensionsopsparere for en urimelig risiko.
Med den taktik har man (finansudvalget) fra starten styret ret målbevidst mod en udenlandsk investor. Det kan diskuteres, om det var klogt
Denne information - som først er blevet offentligt tilgængelig for ganske nylig - hører med til at forstå det underlige spil der er foregået.

Hvem der er den egentlige skurk skal jeg lade være usagt - men som det er gået, har ihvertfald Bjarne Corydon malet sig op i et hjørne og vil få voldsom kritik uanset hvilken vej han vælger.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #8 Dato: 29, Januar 2014 - 21:50 »
Citat fra: Morten Jødal
Hvem der er den egentlige skurk skal jeg lade være usagt - men som det er gået, har ihvertfald Bjarne Corydon malet sig op i et hjørne og vil få voldsom kritik uanset hvilken vej han vælger.

Det lugte lidt af pengePolitik.
Regeringen foretrækker måske $ istedet for DK :)

Går det godt får Corydon æren :)
Går det skidt er det vælgernes skyld :(
Vælgerne kan bruges som syndebuk når noget går galt :(

Hvodan vil Goldman Sachs øge Dong's værdi i en fart?
1. -Vil de bruge Enron's metode med fingeret generatorNedbrud for at hæve forbrugerPriserne på energi?
2. -Eller vil de bare hæve energipriserne rent administrativt?
3. -En anden metode går ud på at øge antallet af Dong's fiaskoer så værdien falder så dratisk at alle aktier kan købes billigt?

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #9 Dato: 02, Februar 2014 - 21:40 »
man kan også gå på dette link
og blive klogere.

http://da.wikipedia.org/wiki/DONG_Energy

Af det jeg kan læse her kommer jeg til den konklusion at DONG har en række lig i lasten iform af kulkraftværker(Greifswald) og vindmølleparker der ikke leverer det forventede overskud.

DONG har gået fra en forventet værdi i 2004 på ca. 65 milliarder til en nutidig i 2013 på ca. 35 milliarderpå 9 år. Jeg ved ikke ,men antager at den værdiforringelse dækker over udgifter til renter og netop investeringer til ting der ikke har levet op til , som nævntfør, det forventede afkast.

Sidste år var underskuddet 4 milliarder  som skal betales af staten det vil sige os alle. Jeg har fårståelse for at en tilbagevendende udgiftspost af denne størrelse ønsker enhver finansminister at blive af med. Og jeg har ligeså stor forståelse for at en investor vil kræve ret stor sikkerhed for sin långivning, for ikke at  kaste pengene i et stort sort hul.

Og det jeg så læser ud afalt dette...efterhånden.....er at man ikke ville risikere pensionsmidler af den størrelse blev anvendt til at redde DONG.

For selv om man dannede et konsortium af danske pensionskasser, så skønner jeg, at det står så galt til i DONG, at de midler ville være tabt med den nuværende ledelse, til skade for danskeres fremtidige pensioner.......og derfor valgte man Goldmann-Sachs og gav dem de beføjelser som der er sket......og så er det op til danskerne at håbepå at G-S kan få reddet  nogle af stumperne.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: The Mighty Corydon
« Svar #10 Dato: 03, Februar 2014 - 18:07 »
Her findes flere synspunkter, forudsigelse osv.

Derfor er Goldman Sachs-papirer vigtige
http://www.business.dk/debat/derfor-er-goldman-sachs-papirer-vigtige

Her er Goldmans plan for DONG
http://www.business.dk/green/her-er-goldmans-plan-for-dong

Goldman venter stort afkast fra DONG-investering
http://www.business.dk/green/goldman-venter-stort-afkast-fra-dong-investering

Nu er beslutningen taget og jeg frygter det værste :(
Så bliver jeg ikke skuffet, hvis det går som forventet :)
Går det bedre end forventet, vil jeg blive glædelig overrasket :)

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk