* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 311
I alt: 311

Forfatter Emne: Fryseproblemer  (Læst 29795 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Fryseproblemer
« Dato: 25, April 2012 - 16:52 »
Jeg ved der er kloge mennesker i dette forum. Jeg troede selv jeg var en af dem, men åbenbart ikke nok!

Sagen er den, at vores Electrolux skabsfryser ter sig underligt. Den startede med at bippe "for høj temperatur" og kompressoren kører konstant.
Et termometer blev indkøbt og det viste -35 grader !!
Jeg mistænkte straks termostaten og efter megen arbejde fandt jeg netop den model i England (de er alle næsten ens, men kun næsten).
Den ankom med posten og jeg fik den monteret, men resultatet blev ikke spor bedre. Jeg har så målt temperaturen mere i detaljer og fundet, dels at to termometre viser vidt forskelligt, dels stor forskel fra top til bund.

I dag da jeg kom hjem mærkede jeg straks en ukendt lugt og jeg troede konen havde brugt et eller andet kemikalie, men det nægtede hun.

Så gik tanken i retning af utæt rørsystem. Der er intet usædvanligt at at se nogen steder, men advarselslampen lyser på tilfældige tidspunkter.

Så nu spørger jeg: hvis der er en utæthed, fordamper væsken så umiddelbart så man intet ser og hvordan lugter det? Nogen erfaring med den slags?



John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Fryseproblemer
« Svar #1 Dato: 25, April 2012 - 21:37 »
Det første man tænker på, er vel om du har overfyldt din fryser? Når en fryser er meget fyldt, og måske ikke så tit afrimet, kan luftcirkulationen være så forringet at termostaten måler for høj temperatur. Så kører kompressoren og der bliver ved med at afgives kulde et andet sted i fryserummet; det bliver bare ikke registreret af termostaten fordi frostvarer og evt. isdannelse forhindrer luftcirkulationen!

Lugten? Hm. er der en slags automatisk afrimningssystem, hvor kondensvandet "koges af" på skabets bagside? Hvis ja, er der en gammelt muselig eller noget andet ulækkert der?

Det er vel en rigtig skabsfryser du har? Altså ikke en model, hvor der er én kompressor til både køleskab og fryser?

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fryseproblemer
« Svar #2 Dato: 25, April 2012 - 22:06 »
Det er en ren skabsfryser og den er nærmest halvtom. Den har ikke automatisk afrimning og jeg må indrømme at den trænger til det!
Lidt Googlesøgning viser flere som mener, at manglende afrimning kan øge kompressorens køretid væsentligt.

Jeg har netop målt forbruget til 46W kontinuerligt. Ifølge spec. burde den bruge det halve i snit, d.v.s. den burde køre halvdelen af tiden, men den kører hele tiden.

Jeg må hellere slukke, tømme, afise og aftørre den i morgen.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fryseproblemer
« Svar #3 Dato: 26, April 2012 - 09:39 »
I dag da jeg kom hjem mærkede jeg straks en ukendt lugt og jeg troede konen havde brugt et eller andet kemikalie, men det nægtede hun.

Kølemidlet i en skabsfryser kunne være R600a - også kendt som isobutan eller 2-methylpropan. Det er en gas med et kogepunkt på -12°, så den vil fordampe fuldstændigt, hvis den slipper ud.
Lugten er meget svag og svær at beskrive skriftligt - men tæt på lightergas.

"En ukendt lugt" kan også komme fra smøremidlet i kompressoren, når denne kører alt for meget og derfor bliver for varm.

Tab af kølemiddel er afgjort ikke noget du selv kan rode med og i en fryser af husholdningsstørrelse formentlig ensbetydende med kassation.
Men hvis det var fejlen, burde din fryser ikke kunne blive -35° indvendig!
Jeg har ingen sikre bud på, hvad det så er.
« Senest Redigeret: 26, April 2012 - 11:50 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fryseproblemer
« Svar #4 Dato: 26, April 2012 - 10:16 »
Kompressorer i husholdningskølemaskiner er helt indkapslet lufttæt sammen med kølemiddelet og smøremidlet. Hvis man kan lugte smøremidlet er systemet utæt og man vil også tabe kølemidlet.

Hvis kompressoren bliver usædvanlig varm, kan man måske lugte afdampning fra snavs eller andre materialer i dens nærhed.


Jeg vil tro at problemet er et svigt i en lelektronisk styring af kompressoren. 
I moderne frysere er det jo ikke nødvendigvis blot en simpel kontakt drevet af en bælg på et kapilarrørstermometer.   
Jørgen Harbst

Philip_Pedersen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
Sv: Fryseproblemer
« Svar #5 Dato: 17, Juli 2012 - 13:13 »
Kontakt venligt en forhandler - så skal han nok hjælpe dig uden beregning.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk