* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 339
I alt: 339

Forfatter Emne: Fri priskonkurrence på hvidevarer?  (Læst 24604 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Dato: 15, Oktober 2013 - 19:48 »
Jeg har besluttet at investere i en ny fryser selvom den "gamle" kun er 3 år (dur ikke).

Heldigvis kan man søge på Nettet for at finde den vare man ønsker. Man kan også studere sider som Kelkoo og pricerunner og der få en direkte sammenligning af hvad den samme vare koster i forskellige butikker. Meget praktisk.

Som ventet har de fleste frysere lidt forskellig pris i butikkerne som tegn på den frie konkurrence. Men så er det at jeg studser over, at ét bestemt tysk mærke (som er næsten dobbelt så dyrt som de andre) koster nøjagtigt det samme alle steder!

Lugter det ikke af, at importøren eller fabrikken har påduttet alle butikker en bestemt udsalgspris? Og er det ikke ulovligt?

Det stikker i hvert fald mig meget i øjnene, og er der ikke nogen myndighed der holder øje med den slags - når det er SÅ nemt?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #1 Dato: 15, Oktober 2013 - 21:49 »
Så er det jo fint at du skriver om det.
Du skulle bare nævne mærkets navn, så vi ved hvad vi skal undgå.
Det ville måske også hjælpe på deres moral, hvis budskabet blev spredt.

Med hensyn tiil fryser, har vi altid brugt kummefryser . Størrelsen er begrænset af en plads vi har til den mellem en dør og en vask.

Gennem årene har vi haft flere forskellige . for hver udskiftning er energiforbruget faldet, samtidig med at isoleringstykkelsen er øget. Den sidste er en ekstrem lavenergi fryser. Det er i princippet fint, men der kan ikke være meget iden, og indfrysningskapaciteten er meget lille. Det værste er dog at det viser sig at temperaturen i den øverste fjerdedel er for høj.

Man kan komme så langt ned i energiforbrug, at det ikke mere duer.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #2 Dato: 15, Oktober 2013 - 22:21 »
Indfrysning kan afhjælpes en del ved og have nogle halvtomme vandflasker hvor der er plads. ;)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #3 Dato: 16, Oktober 2013 - 09:23 »
Mig bekendt er der ikke noget der forhindrer en producent i at fastsætte en bestemt udsalgspris.

Bent.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #4 Dato: 16, Oktober 2013 - 11:02 »
I følge http://politikerlede.com/konkurrencelov.htm har konkurrence styrelsen givet en bød til BSH Hvidevarer:

"I maj 2013 fik BSH Hvidevarer en bøde på 1,5 million kr. af Konkurrencestyrelsen for at have aftalt faste priser for hvidevarer med forhandlerne. To chefer blev hver idømt en bøde på 20.000 kr. Firmaet havde desuden forsøgt at forhindre en tysk grossist i at sælge varerne billigere til danske detailhandlere. Ulovlighederne stod på i 2008 og 2009. BSG Hvidevarer forhandler eksempelvis mærker som BOSCH og SIEMENS."
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #5 Dato: 16, Oktober 2013 - 12:37 »
Nå altså, konkurrencestyrelsen har 138 ansatte og alligevel bryder mange leverandører loven ved at påtvinge faste udsalgspriser - iflg ovenstående link.

Nu behøvede man slet ikke så mange ansatte, for et simpelt computerprogram kunne automatisk læse de hjemmesider som allerede har indsamlet oplysningerne, (og tænde en rød lampe) når en vare koster det samme i alle butikker.
Sandsynligheden for at alle skulle beregne sig nøjagtig samme avance er ikke stor, tror jeg.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #6 Dato: 16, Oktober 2013 - 17:05 »
Kunne du oplyse, hvilket fabrikat du henviser til.

Har set lidt på Pricerunner.dk og har ikke fundet ret mange frysere, hvor mindste og højeste pris var ens (bortset fra de frysere, der kun er registreret med én enkelt leverandør).

Jeg troede umiddelbart, at du tænkte på Miehle, men for dem er der da tale om op til 2.000,- prisforskel.

Efry

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #7 Dato: 17, Oktober 2013 - 03:17 »
Jeg tænker på Liebherr.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #8 Dato: 17, Oktober 2013 - 10:44 »
For Liebherr er der ganske vist en række modeller (GNP1913 til GNP3056), hvor priserne er nøjagtigt ens hos alle leverandører, men for de øvrige modeller er der da store prisforskelle (op til næsten 7.000,-) så et generelt udsagn om priskontrol fra leverandørens side synes jeg ikke, der er noget belæg for. For visse af modellerne med ens priser, kunne det jo være Bilka, der indirekte har sat prisniveauet.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #9 Dato: 17, Oktober 2013 - 12:39 »
Husk også, at lige præcis for hvidevarer, er der stadig rig mulighed for prisforhandlinger i butikkerne! Det er kun et spørgsmål om at være "fræk" nok. Besparelser på over 25% i forhold til den "normale" pris bør ikke være svære at opnå.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #10 Dato: 17, Oktober 2013 - 14:42 »
Husk også, at lige præcis for hvidevarer, er der stadig rig mulighed for prisforhandlinger i butikkerne! Det er kun et spørgsmål om at være "fræk" nok. Besparelser på over 25% i forhold til den "normale" pris bør ikke være svære at opnå.

Nu er det mit indtryk, at netop hvidevarer handles mest gennem netbutikker. Når man søger en bestemt (hvide)vare og finder den f.eks. gennem Google så linkes man næsten altid til netbutikker, også selv om nogle af de kendte butikker også er fysiske. Der kan man vel ikke prisforhandle - eller hvad? Har nogen lykkedes med det?

Og Efry - din bemærkning er taget til efterretning, måske har du ret!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #11 Dato: 19, Oktober 2013 - 12:22 »
Nu er det mit indtryk, at netop hvidevarer handles mest gennem netbutikker. [...] Der kan man vel ikke prisforhandle - eller hvad? Har nogen lykkedes med det?

Jeg har prøvet noget der ligner: nemlig ved et samlet indkøb af hvidevarer til mit nye hus først at finde modeller og priser på nettet og dernæst gå i en fysisk butik med min liste i hånden. Det gav mig en samlet billigere pris end jeg havde fået på listen, plus vejledning og for køleskabets vedkommende en noget bedre model end jeg selv havde fundet.
Den erfaring er fra 2007.

Noget andet er, at jeg til mit sommerhus tre gange har handlet hvidevarer hos det rene netfirma http://www.lavpriskoekken.dk/ - og det kan anbefales. Skarpe priser, mulighed for vejledning pr. telefon eller chat og god leveringsservice.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #12 Dato: 19, Oktober 2013 - 22:59 »
OK, Morten.
Jeg giver nu ikke meget for tilfældige sælgers "vejledning" - jeg stoler mere på de tekniske data!

Men nu har jeg faktisk netop bestilt min nye fryser hos lavpriskoekken til levering tirsdag.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #13 Dato: 20, Oktober 2013 - 21:19 »
Jeg giver nu ikke meget for tilfældige sælgers "vejledning" - jeg stoler mere på de tekniske data!

"Tilfældige" sælgere hos et specialfirma ved ofte noget om det de sælger!
I det konkrete tilfælde drejede det sig om, at jeg i mange år ikke havde købt et kombineret køle/fryseskab og derfor ikke havde præsent, at 1 eller 2 kompressorer er en afgørende kvalitetsforskel. Sælgeren anbefalede mig et kombiskab med 2 kompressorer af anerkendt mærke (Electrolux), som ikke var dyrere end det "no name" produkt jeg selv havde fundet - med 1 kompressor.
Jeg læser ellers konsekvent tekniske data inden køb, men der kan forekomme ord jeg simpelthen ikke forstår! Eller - som i dette tilfælde - problemstillinger, jeg ikke har tænkt over.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fri priskonkurrence på hvidevarer?
« Svar #14 Dato: 20, Oktober 2013 - 22:05 »
Javel, det var så en særlig situation.

Min bemærkning om sælgere skyldes blot at jeg har dem generelt mistænkt for, først og fremmest at ville sælge den vare de personligt tjener mest på, hvilket ikke nødvendigvis er den vare jeg har behov for!
Desuden kan jeg ikke klare at høre en sælger fortælle om noget ingeniørmæssigt f.eks., som jeg mener er noget sludder.

Min "gamle" fryser, som var noget billigt l*rt (siger min kone), begyndte efter et par år at bippe temperaturfejl. Jeg skiftede termostaten men det blev det ikke bedre af. Temperaturforskellen fra top til bund er enorm - nå, der var jeg vel bare uheldig.
Den hedder forresten Electrolux.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk