* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 266
I alt: 266

Forfatter Emne: Faserne L1, L2 og L3  (Læst 44581 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Faserne L1, L2 og L3
« Dato: 24, Maj 2009 - 22:14 »
Jeg har lige opsat et nyt komfur i mit sommerhus.
Det var en enkel sag, der var blot 5 ledninger, der skulle sluttes rigtigt til, og da både farvekode og mærkning var tydelig, gav det ingen problemer.
Men under arbejdet kom jeg til at spekulere: På komfuret var angivet, hvordan man skulle tilslutte faserne hhv. L1, L2 og L3. Men i kablet havde to af trådene samme farve (sort). Jeg valgte at sætte den brune til L1 og de to sorte til hhv. L2 og L3 (samt naturligvis blå til 0 og gul-grøn til jord); vel vidende, at i et varmelegeme er faseforskydning helt ligegyldig, og den eneste mekaniske del i komfuret - varmluftovnens blæsermotor - er alligevel enfaset.
Men hvad nu hvis jeg skulle have sluttet en trefaset motor til nettet? Skulle jeg så ved tilslutning have tjekket, at den drejede den rigtige vej? Eller er der en kodning jeg har overset? Jeg bemærkede, at i den anden ende af kablet var den ene af de sorte ledninger forbundet til en hvid i den faste installation. Betyder det noget?
Bare rolig, jeg er - som det vil være de faste debattører bekendt - ikke stærkstrømsmand og ville aldrig drømme om at kaste mig ud i noget vanskeligere end komfuret!
Men jeg har min naturlige nysgerrighed i behold.
« Senest Redigeret: 25, Maj 2009 - 08:25 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #1 Dato: 25, Maj 2009 - 00:06 »
Hvis du tilslutter en 3 faset motor skal du tjekke at den kører den rigtige vej. Hvis den ikke gør, skal du bare ombytte 2 faser, så kører den rigtigt.
Der findes mange forskellige farvekodninger i husinstallationer, sikkert bestemt af hvornår installationen er lavet, hvor i landet (eller europa, verden) den er, og sikkert også hvem der har lavet den.
Jeg mener (og lad nu være med at korsfæste mig, jeg er heller ikke stærkstrømmer) at den brune er F1, den sorte tættest på brun er F2, og den sidste sorte (som er tættest på blå) er F3. Blå er nul, og grøn/gul er jord.
« Senest Redigeret: 25, Maj 2009 - 08:26 af Morten Jødal »
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #2 Dato: 25, Maj 2009 - 08:38 »
Tak for svaret, Tomgang.
Allerførst: Jeg har udnyttet min ret som moderator til at rette i ikke blot mit eget, men også dit indlæg. Kun derved kunne jeg nemlig få adgang til at rette en meningsforstyrrende slagfejl i overskriften! Og jeg har holdt mig til den.
Dernæst til emnet:
Betegnelser som L1, L2, L3 -  F1, F2, F3 eller R, S, T kan man jo sætte arbitrært på de tre faser, og det er ikke sikkert placeringen i kontakten siger noget. Men rækkefølgen angiver alligevel en omdrejningsretning, så der er to principielt forskellige muligheder.
Derfor et tillægsspørgsmål: Findes der en anerkendt standard, der kan benytts af den elektriker, der lægger hovedkablet ind i huset, så faserækkefølgen bliver entydig?
Eller findes en sådan standard til industriinstallationer, hvor ikke kun en enkelt vild hobbymekanikers motor skal sætes til, men måske en hel stribe 3-fasede motorer, der helst alle skal køre den rigtige vej?
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #3 Dato: 25, Maj 2009 - 09:38 »
Det er ret  morsomt. For jeg har også lige købt komfur og bøvler præcis med det samme problemer som Morten.
Farvekoden er ikke entydig for L1. er hvid hos mig. L2. er brun og L3. er sort. Blå er 0 og gulgrøn jord.

Min blæser snurrer fint, og alle andre indstillinger virker fint, men på indstillingen, hvor man skulle kunne få blæservarme til luftovnsfunktionen, sker der ingen varme udvikling og jeg har nu gjort vrøvl til leverandøren der sender en tekniker.

Der er fire varmelegemer. To over og et under samt et til luftovnen.
Når jeg foretager en måling af varmelegemerne er der ingen reaktion
på netop luftovnselemetet .

Min blæser er enfaset skyggepolsmotor der altid vil løbe samme vej.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #4 Dato: 25, Maj 2009 - 12:06 »
Man kan og må ikke stole på installationens brug af de tre faser. Men nyere installationer burde følge reglen om at Brun= L1, Sort = L2, Grå = L3. På HPFI relæet sidder L3 nærmest N klemmen.
Men altså selv i Industrihaller med masser af stærksstrømsbrugere, hvor man tror der er styr over tingene kan man blive ganske overrasket.
I praksis bruger man et lille instrument der viser hvad vej motoren bør køre ved en given tilslutningen.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #5 Dato: 25, Maj 2009 - 18:44 »
De rigtige professionelle bruger en fasefølgeviser instrument.  Vi andre prøver os frem.

Der er så mange muligheder i det med farverne, at man i praksis ikke må forlede sig på det.

Morten har bare været heldig, og Mønnike mindre heldig, ved at tro på det med farverne. Så når det ene varmlegeme ikke virker, er det nok fordi det ingen spændig får, eller fordi det er brændt af med overspænding.  Vi hører vel om det, når han har haft sit serviceteknikker besøg.


Den eneste lovregel der er :

Hvis der er en gulgrøn, skal den være beskyttelsesleder.


 Men jeg har såmænd oplevet en autoriseret installatør som brugte gulgrøn til faselederne ved installation i sin egen forretning.  Han har nok haft rigelig af det.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #6 Dato: 26, Maj 2009 - 10:48 »
Det er rigtigt at gul/grøn lederen er hellig HELT hellig, den må kun bruges til Jord.

Derimod må man i tilfælde hvor man står med et kabel med flere ens farvede ledere godt bruge en af dem som Jord hvis man mærker den tydeligt op i begge ender med Gul/grøn tape el.lign.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #7 Dato: 26, Maj 2009 - 16:29 »
Nå Kusco

Det er så en bestemmelse, der er kommet siden jeg gad læse reglement.

Kan du sige hvor det står.
Ellers tror jeg ikke på det.
 

Indtil da går jeg ud fra at jordlederen, kan have en vilkårlig farve.Også i nyinstallation.

Jeg har heller aldrig set den markering på luftledninger .
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #8 Dato: 26, Maj 2009 - 17:49 »
Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Der kan læses lidt på ovenstående link under afsnittet "514.3 Identifikation af nulledere og beskyttelsesledere."

Sikkerhedsstyrrelsen skriver at man skal benytte grøn/gul ledning i en af deres vejledninger.
http://www.sik.dk/content/download/2724/33042/file/G%C3%B8r%20det%20selv.pdf

MVH Tommy
« Senest Redigeret: 26, Maj 2009 - 17:57 af nokker »

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #9 Dato: 27, Maj 2009 - 09:02 »
Jeg må give Harbst ret.
Den vejledning som Tommy linker til læser jeg således:
HVIS der er en gul/grøn ledning tilstede, må den KUN bruges til jord.
HVIS der er en gul/grøn ledning tilstede, må den IKKE bruges til fase eller nul.
Hvis ledningerne har andre farver er man frit stillet. At det så er en god ide at markere jordledningen i enderne er en anden sag, men det gælder jo også for fase og nul.

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #10 Dato: 27, Maj 2009 - 09:24 »
Er det ikke således at blå leder altid er nul hvis man skal overholde god håndværksskik?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #11 Dato: 27, Maj 2009 - 10:30 »
Kan man ikke præcisere hvor det er mener jeg har udtrykt mig fejlagtigt ?

Jeg skrev to ting .. Harbst skriver blot at han ikke tror på "det" (?)

Jeg kan ikke linke til noget for jeg får oplysningerne ved at spørge Hardware konstruktørerne i afd. ved siden af hvor jeg sidder som SW konstruktør.
Jeg vil lige sige det er altså Elinstallatører/maskinmestre der har deres udkomme i netop at være ajour med stærkstrømsreglementet og iøvrigt en stak DStandarder og nu også UL.

Omtalte gruppe er så ret ligeglade med hvad Harbst vil tro på, men en spørger dog hvor Harbst har set Jord i luft ledninger ?

Jord trækkes ikke rundt i forsyningsnettet, Jord laves lokalt. Man kan så diskuttere hvad "lokalt" er.

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #12 Dato: 27, Maj 2009 - 10:41 »
Hvad angår maskiner, så kan man i "biblen"
DS/EN 60204-1:2006 "Maskinsikkerhed - Elektrisk udstyr på maskiner - Del 1: Generelle krav", §13.2.2 læse følgende:

"13.2.2 Identifikation af beskyttelseslederen
Beskyttelseslederen skal være let genkendelig ved form, placering, mærkning eller farve. Når identifikation er ved farve alene, skal den to-farvede kombination GRØN/GUL bruges i hele lederens længde. Denne identifikation er reserveret udelukkende til beskyttelseslederen.
(...)
Hvor beskyttelseslederen let kan identificeres ved dens form, placering eller konstruktion (f.eks. en flettet leder eller uisolerede flerkordet leder), eller hvor den isolerede leder ikke er let tilgængelig, er farvekodning i hele dens længde ikke nødvendig, men enderne eller tilgængelige steder skal være identificeret med det grafiske symbol IEC 60417-5019 (DB:2002-10) eller med den to-farvede kombination GRØN/GUL"


Hvad angår nul, så siger §13.2.3 bl.a.:

"13.2.3 Identifikation af neutrallederen
Hvor en kreds indeholder en neutralleder, der alene er identificeret med farve, skal farven, der bruges til denne leder, være BLÅ. For at undgå forveksling med andre ledere anbefales det, at en ikke fuldt pigmenteret blå benyttes, herunder betegnet "lyseblå" (se 3.2.2 i IEC 60446). Hvor den valgte farve er den eneste identifikation af neutrallederen, må farven ikke benyttes til at identificere nogen anden leder, hvor forveksling er mulig.
(...)"


I ovenstående er det mine farvemarkeringer.

Så jeg vil give Kusco helt ret vedr. at bruge andre ledere til jord, blot de så bliver mærket korrekt.
I hvert fald så længe vi taler maskiner...

Jeg kender ikke lige reglerne for bygningsinstallation, men vil tro der er en del lighedspunkter med ovenstående  ;)


Mvh
Jens

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #13 Dato: 29, Maj 2009 - 10:47 »
Tak for de mange anvisninger på hvad der er fornuftigt at gøre.

Men essensen er så vidt jeg kan se , at man ikke nødvendigvis skal følge dem, og at man slet ikke kan regne med som givet, at andre har gjort sådan tidligere.

Hvis i ikke kender jordledninger i luften så prøv at se på indkomne ledninger til en friluftsstation.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #14 Dato: 01, Juni 2009 - 02:14 »
Jeg skal lige love for, at denne tråd har udviklet sig i de dage, jeg har været i sommerhus!

Jeg vil indledningsvis takke Kusco for god og præcis besked i det første indlæg, der svarede præcist på hvad jeg spurgte om.

Til den efterfølgende debat kan jeg ikke føje meget nyt, men vil dog udtrykke som min mening, at når Stærkstrømsbekendtgørelsen (som Tommy linker til), skriver i afsnit 514.3.1:
Ved farvemærkning skal farvekombinationen grøn/gul anvendes.
Farvekombinationen grøn/gul må kun anvendes til beskyttelsesledere.

- så står der både et "skal" og et "må kun", så hvis beskyttelseslederen overhovedet er farvet, SKAL den være grøn/gul, og hvis der er en grøn/gul leder, SKAL det være beskyttelseslederen.
Derimod ser jeg intet forbud mod at fremføre beskyttelseslederen som en rå kobbertråd, hvis den kan identificeres på anden vis.

Den information har jeg stolet på i min installation (og den slog til).
Derimod har jeg ikke "været heldig" med de øvrige. Jeg har naturligvis identificeret de tre faseledninger med en polsøger inden jeg gik i gang og tjekket at "nul" faktisk ikke fik polsøgeren til at lyse.
Mit argument for ikke yderligere at identificere faserne står i det oprindelige indlæg - hvor jeg også henviser til, at det var montageklemmerne på komfuret, der med mærkningen L1, L2 og L3 fik mig til overhovedet at tænke over problemet.
« Senest Redigeret: 01, Juni 2009 - 14:18 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk