* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 298
I alt: 298

Forfatter Emne: Faserne L1, L2 og L3  (Læst 44585 gange)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #15 Dato: 27, Juni 2009 - 15:53 »
Først og fremmest: Elektrikere overholder ikke fasefarverne.. der er simpelthen ingen grund til det..
Verden ville dog være en lille smule lettere hvis de gjorde.Jeg er ikke engang sikker på at elselskaberne gør det helt ud til gravstenene.

På visse fabrikker går man meget op i at fasefølgen er ens ved alle tilslutningssteder.

Hos private er det i princippet ligegyldigt, da man mere eller mindre ikke kan købe en slutbruger vare, hvor der anvendes 3 faser til noget der skal dreje rundt, såsom en motor. Man kan dog købe f.eks en kompressor, hvor motoren er så kraftig at faserne skal vendes rigtig. Men så taler vi også om kompressorer som ikke er til hobby brug.

Nogle af de få varer der *har* en genstand der skal køre den rigtige vej, har enten et fasevendingsrelæ, eller blot en lampe der lyser og ikke lader genstanden kunne starte, før fasen er vendt rigtigt.

Hvorfor det ikke betyder så meget med fasefølgen:
Én af grundene er at ikke alle motorfabrikanter overholder fasefølgen, men i de fleste tilfælde vil du kunne udskifte en motor med et andet fabrikat, og forvente at motoren kører den rigtige vej.

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #16 Dato: 28, Juni 2009 - 12:20 »
Nye indstallationer bruger normalt blå til 0. For ældre indstallationer, er det meget normalt at bruge sort.

PeterK

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 56
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #17 Dato: 08, Juli 2009 - 18:29 »
Jeg kan også tilføje til debatten. Jeg arvede en kaffemølle (altså en kæmpe en man ser i kaffebutikkerne) der havde været brugt på et Sømandshjem i Grønland. Jeg fik den sluttet til (farve til farve) og fik hældt kaffe i tragten. Der kom dog ingen kaffe ud af kværnen. Problemet blev løst da jeg fik vendt faserne så motoren og kværnen kom til at køre den rigtige vej.

Modellen kan stærkt anbefales hvis man har god plads i sit køkken, den vejer vel 30-35 kilo.
Peter K

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #18 Dato: 08, Juli 2009 - 22:21 »
Citér
Modellen kan stærkt anbefales hvis man har god plads i sit køkken, den vejer vel 30-35 kilo.
..og vel også et anseeligt kaffeforbrug.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Faserne L1, L2 og L3
« Svar #19 Dato: 10, Juli 2009 - 01:21 »
Jeg havde den samme oplevelse.
I min forretning har jeg en meget fin ældre kaffemølle af fabrikat Gyro.
Da elektrikeren tilsluttede den, konstaterede han blot at den kunne snurre, og så gik han hjem.
Men ak og ve, den kunne ikke trække kaffebønnerne ned i kværnen fordi den kørte baglæns, så jeg byttede selv to faser, og siden har den trofast malet kaffe til mig selv og mine kunder i 14 år.
Vægten 35 kg skal nok passe. Møllen er uhyggeligt tung.

Venlig hilsen

Gerda.
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk