* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 365
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 300
I alt: 300

Forfatter Emne: maskinopvaskemidler  (Læst 42269 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
maskinopvaskemidler
« Dato: 23, November 2009 - 01:51 »
Til opvask både privat og i min forretning bruger jeg opvaskemaskine.
I forretningen bruger vi nogle specielle isskeer til at lave kugler til isvafler. Disse isskeer er lavet af aluminium.
Desværre vil mange maskinopvaskemidler angribe aluminium. Det bliver sort og ru.

Indtil fornylig brugte jeg nogle vasketabletter af fabrikat Nordical. Disse tabletter var rigtig gode. Desværre har fabrikanten nu ændret opskriften, så tabletterne angriber aluminium.

Det samme firma fremstiller flydende maskinopvaskemiddel egnet til aluminium.

Jeg kom så til at tænke på, om det er nødvendigt at købe de opreklamerede maskinopvaskemidler. kan man ikke blot købe kemikalierne og lave sit eget opvaskemiddel.

Jeg downloadede specifikationerne for de nævnte to opvaskemidler og de siger:

Vasketabletterne der angriber alumium:

Natrium percarbonater 5-15%
Natriumcarbonater 15-30%
Natrium disilikater <5%
Nonionisk tensid <5%
Det er ikke angivet hvordan man når op på 100%


Opvaskemiddel egnet til aluminium:

Fosfat 10-15%
Natriummetasilikat pentahydrat 5-10%
Kaliumhydroxid 1-5%
Dispergeringsmiddel 1-5%
vand ad 100%

Nu er mit spørgsmål: hvilken ingrediens er det der angriber aluminium, og hvad er nødvendigt for at give en god opvask, først og fremmest for at opløse fedt (der ryger en del flødeskumsrester med i maskinen.

Iøvrigt undrer der mig at flertallet af de maskinopvaskemidler der er i handelen angriber aluminium - det begrænser brugen.

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #1 Dato: 23, November 2009 - 08:13 »
Er der måske en anden løsning som at få nogle isskeer af et andet materiale ?

Evt. kunne de vel vaskes på gl.dags maner med børste og sulfo. Der må være mere af dit service der heller ikke kan tåle maskinen, så kunne skeerne vel komme med der.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #2 Dato: 23, November 2009 - 13:37 »
Fordelen ved opvaskemaskine er at man kan få vasket i rimelig lang tid med højere temperatur og sktappere midler end man kan holde uf med håndopvask. Det gør det mere hygiejnisk.

Det er den stærke alkali, som angriber aluminium.
Når det flydende kan indeholde kaliumhydroxit og alligevel skulle være egnet til aluminium , må der være noget andet som beskytter.

Kunne det være Natriummetasilikat pentahydrat  ?

Jeg ved det ikke.


Aluminium angribes også af stærke syrer. Men det tåler salpetersyrer, fordi det er iltende og metallet derfor beskyttes af en oxidhinde. 
Måske kan der være en lignende oxidbeskyttelse i dine midler.


Hvis jeg selv skulle fremstille et opvaskemiddel vil jeg prøve uden alkali. Det går jo fint ved håndopvask.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #3 Dato: 23, November 2009 - 14:53 »
Nej, det er ikke kun base (ordet alkali har været ude af fagligt brug et halvt århundrede), der angriber aluminium. Der er base i begge deklarationer, idet både natriumcarbonat og kaliumhydroxid er basisk.
Det er korrekt, at stærk base angriber aluminium, og alle maskinopvaskemidler er basiske - bl.a. netop for at nedbryde fedt, hvilket er absolut nødvendigt (fx fra fløde). Men koncentrationen af base kan godt mindskes så meget, at problemet med ætsning af aluminium begrænses.
I det "hårde" opvaskemiddel er der tillige peroxid, idet natriumpercarbonat dækker over en kombineret forbindelse af natriumcarbonat og natriumperoxid. Natriumperoxid er ikke blot meget stærkt basisk, men også meget stærkt oxiderende, og derfor angribes aluminium mere af det opvaskemiddel, der indeholde dette stof.

Jeg tror ikke det er muligt at fremstille et egnet maskinopvaskemiddel selv, men du skal se efter produkter uden kraftige oxidationsmidler.
Jeg har fx på nettet fundet (men ikke afprøvet!) ATM Engros maskinopvask uden klor, som netop er angivet at være skånsomt mod aluminium (chlor i den form, det tilsættes et maskinopvaskemiddel, er også kraftigt oxiderende).
Derimod er det ikke nødvendigvis de "miljøvenlige" midler, der er mest skånsomme mod aluminium. Fx indeholder Neutral Maskinopvask også natriumpercarbonat. Peroxider regnes normalt for miljøvenlige, da de nedbrydes til vand og ilt (så ser vi bort fra, at produktionen af peroxiderne er så energikrævende, at den er alt andet end klimavenlig).
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
maskinopvaskemidler
« Svar #4 Dato: 23, November 2009 - 14:54 »
Efter at have søgt i årevis efter isskeer af f.eks. rustfrit stål, er det ikke lykkedes mig at finde nogen, de gode professionelle findes åbenbart kun i aluminium.

Hele ideen med at anskaffe en opvaskemaskine var at spare penge:
Når butikken lukker, skal alt isudstyret, flødeskumsskåle kaffekopper etc vaskes op.
Hvis en medarbejder skal gøre det i hånden slipper jeg ikke for at betale mindst en halv timeløn for det.

Når vi har en maskine, har ingen noget imod at bruge et minut til at putte de sidste ting i maskinen og trykke på startknappen.

Derfor er det en dårlig ide at vaske op i hånden sideløbende med maskinvasken.


Harbst skrev:
Citér
Aluminium angribes også af stærke syrer. Men det tåler salpetersyrer, fordi det er iltende og metallet derfor beskyttes af en oxidhinde.
Måske kan der være en lignende oxidbeskyttelse i dine midler.

Jeg husker fra min barndom i min fars mejeri at man ved rengøring brugte skiftevis natriumhydroxid og salpetersyre som blev pumpet gennem rørene i maskineriet.

Jeg forstod dengang ikke hvorfor, men måske var ideen at salpetersyren danner en oxidhinde på aluminiumsdelene så de ikke bliver angrebet af natriumhydroxiden.

Måske skulle jeg prøve at behandle isskeerne med salpetersyre, men hvor får jeg det fra her i en lille grønlandsk by?

Eller måske kan et nitratsalt gøre det?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #5 Dato: 23, November 2009 - 15:08 »
Ja, det er rigtigt, at salpetersyre, som er stærkt oxiderende, danner en oxidhinde, som beskytter aluminium. Men det virker vel at mærke kun ved sur oxidation, ikke ved basisk oxidation.

Det ser ud til, at du og jeg skrev samtidig, så du har nok ikke set linket til et mildt maskinopvaskemiddel i mit forrige indlæg.

Men forøvrigt er det vel ikke svært at købe salpetersyre? Og ellers kan du selv fremstille det ved at blande svovlsyre (batterisyre) og calciumnitrat (norgessalpeter). Blandingen danner calciumsulfat (gips), der er meget tungtopløseligt, så hvis du filtrerer, vil filtratet være så godt som ren salpetersyre (ca. 25%).
Du får ikke mængder med i opskriften, da jeg ikke vil tilråde dig at gøre forsøget - der er lettere veje at gå!
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #6 Dato: 23, November 2009 - 15:15 »
Jeg har lige for sjov søgt på rustfri isskeer. De findes!
HER kan du fx købe et par modeller af "isspartler" i teflonbelagt aluminium og en "isportioneringsske" i rustfrit stål.
Da jeg googlede på "isske" og "rustfri", fik jeg masser af links til skeer, der er beregnet til at spise is med, men ikke til at afmåle is, som vel er det ønskede? Hvis jeg har misforstået dig, kan du blot se højere oppe på samme side i mit link! Der har du de teskelignende isskeer.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #7 Dato: 23, November 2009 - 15:40 »
Jeg svarer nu ikke på jeres debat.....Men..

Jeg kan huske noget fra min barndom i det kommunistiske Polen. Husk at udvalget af ting der kunne købes var bestemt af mange 10-års planer, og derved udvalget meget begrænset.
Til sagen. Der fantes den gang knive som IKKE kunne bruges til og komme smør på brødet med. Der skette nemlig der atdet afskårne smør gled bare af kniven og var praktisk taget umuligt og komme på brødet.

Som jeg husker var det noget med at nogle arter stål vil smøret ikke hænge fast ved. Tænker om noget af det samme evt. med modsat tegn gælder for is?

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #8 Dato: 23, November 2009 - 15:51 »
Her Gerda

Her har de også keramiske isskeer

http://www.hwl.dk/products-isskeer-(0211isskee).aspx
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #9 Dato: 24, November 2009 - 10:57 »
En ekstra kommentar til Mareks lille hjørne af Gerdas problem:

Som jeg husker var det noget med at nogle arter stål vil smøret ikke hænge fast ved. Tænker om noget af det samme evt. med modsat tegn gælder for is?

Flødeis er et mere kompliceret produkt end smør, da isen indeholder både en vand- og en fedtfase og derfor emulgatorer (naturlige eller kunstige) i betydeligt omfang.
Som hovedregel må dette betyde, at isen klæber til flere materialer end smør.

Ved opvask er der to hovedproblemer:
1. at få løsnet fedtfasen fra tallerkener og redskaber
2. at frigøre proteiner fra samme.
Alt andet opløses i varmt vand.

Basen i maskinopvaskemidler tilsættes især af hensyn til fedtet, de kraftige oxidationsmidler især af hensyn til proteiner.
Noget af det vanskeligste at vaske op, er teskeer, der har været brugt til blødkogt æg. Is indeholder også proteiner, men ikke så hårdt bundne, og på grund af emulgatorerne lettere at fjerne.
Et skånsomt opvaskemiddel bør derfor være effektivt til at fjerne is.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #10 Dato: 24, November 2009 - 11:26 »
Jeg husker også et fast regel; Alt der bare var i berøring med frisk mælk æg under tilberedningen skulle vaskes af i KOLDT vand. Nu var det tider hvor opvaskemidler kun fantes i vesten. Mener at man brugte soda(?)  til opvask. Altså; Varm opvask fik de der æggehvidestoffer til og koaguler og kunne derefter kun fjernes med stålsvamp.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #11 Dato: 24, November 2009 - 18:06 »
Vi laver også isvafler hjemme  om sommeren. Engang havde vi en god iskugleske. Den er gået til og nu bruger jeg en stor rustfri ske. Den er ikke så god fordi den dårligt slipper isen i vaflen. Jeg tror det hænger sammen med srustfrit ståls dårlige varmeledningsevne.

Jeg tror det er fordi der med en aluminiumsske nemmere dannes et lille smeltet sliplag mellem ske og isklump. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #12 Dato: 24, November 2009 - 20:11 »
Det var en spændende observation, harbst - men alumiums varmeledningsevne er nu heller ikke noget at prale af.
Hvis din teori er rigtig, burde det hjælpe at bruge en sølvske i stedet - vi glæder os til at få en opfølgning til sommer!  :)
Men vedhæftningsevne mellem forskellige materialer har nu sikkert også noget at sige, og endelig forstår jeg, at det er en spiseske, hvis facon jo er anderledes end iskugleskeens, der givetvis er optimeret til formålet.
Vi har en iskugleske, som vi for en del år siden har købt ved Hjemisbilen. Den er af rustfrit stål og fungerer udmærket.
Hvis Gerda ikke kan finde et aluminiumvenligt maskinopvaskemiddel, var det måske en ide at prøve med den teflonbelagte ske, der kan købes i et af linkene i tråden. Den burde ihvertfald slippe let.

P.S. Marek: Det er sikkert rigtigt, at I har vasket op i soda i Polen for år tilbage. Det er det samme som natriumcarbonat, der også indgår i moderne maskinopvaskemidler, og det er ret godt til fedt, men altså ikke til protein.
Tensider (vaskeaktive stoffer, der virker som sæbe, men almindeligvis ikke er særligt beslægtede med sæbe rent kemisk) forøger dog virkningen ganske meget.
Ved nogen, hvad man vaskede op i i Danmark, før sulfo kom frem omkring 1950?
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #13 Dato: 25, November 2009 - 09:14 »
"men alumiums varmeledningsevne er nu heller ikke noget at prale af."
Helt uenig. Bortset fra sølv og kobber ligger aluminiums varmeledningsevne højt, en af grundene til at man bruger det til f.eks. køleplader i elektronik.

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #14 Dato: 25, November 2009 - 14:55 »
Kaye & Laby  diver altid svaret på den slags spørgsmål

Varmeledning  ved 0° C.  i en enhed der svær at skrive her. Den er baseret på joule, cm, sekund og °C

Aluminium  2,38
sølv          4,18

18/8 stål   0,15

Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk