* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 317
I alt: 317

Forfatter Emne: maskinopvaskemidler  (Læst 42272 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #30 Dato: 13, Juni 2010 - 10:37 »
Jeg skal ikke svare for Morten, men skylning foretages med nyt indtaget rent vand efter det sæbefyldte og dermed snavsede vand, er pumpet ud ud af opvaskeren. Min opvasker ,Siemens, har to skylninger efter vaskevandet er udpumpet.

Når vi nu er ved vaskemidler og deres mulige alternative anvendelser, skal man ikke glemme enzymmidlerne som Biotex.

Som erstatning for to kindtænder har jeg en protese, hvor tandlægen, som privat også er en god bekendt, anbefalede mig at anvende Blå Biotex en gang om ugen natten over istedet for de sindsygt dyre apotekervarer til samme formål.

Jeg har brugt 1.5 pakke på 7 år.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #31 Dato: 13, Juni 2010 - 12:31 »
Forløbet af en maskinopvask er typisk:

1. Forskyl med koldt vand

2. Tømning af maskinen for vand

3. Opvask med vand ved høj temperatur - som i forening med de tilsatte kemikalier (som frigives på dette punkt af processen) løsner fedt og snavs fra servicet, så det i stedet er opløst i vandet.

4. Tømning af maskinen for vand.

5. Skylning med rent vand - som fjerner de rester af snavset opvaskevand, der hænger ved servicet.
Typisk tilsættes i dette trin et afspændingsmiddel, som minimerer de vandrester, der alligevel hænger fast i servicet.

6. Tømning af maskinen for vand.

7. Tørring med varm damp.

8. Udpumpning af vandrester.

Det afgørende er trin 3 - selve opvasken - som fylder maskinen med en "suppe", som bakterier trives fint i, hvis temperaturen ikke er for høj og vandet ikke for basisk.
I gamle dage var opvaskemidler tilsat stoffer, der frigav chlor til vandet, men de er nu forsvundet og erstattet af perborater, der frigiver ilt. De er til en vis grad også bakteriedræbende, men ikke så kraftige som fri chlor.
Når Gerda anvender blide midler for at skåne sine aluminiumgenstande, bliver "suppen" mere bakterievenlig, og det gælder da om at vaske op ved så høj temperatur, at de ubehagelige bakterier dræbes eller i det mindste ikke kan formere sig under selve opvaskeprocessen - for derefter at smide dem ud med opvaske- og skyllevandet.
Det er klart, at rensningen bliver mere effektiv, hvis maskinen har to skylninger i stedet for én. Men alle processer, der ligger inden det beskidte vand er pumpet ud, medvirker ikke til at fjerne sygdomsfremkaldende bakterier ved udskylning.
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
maskinopvaskemidler
« Svar #32 Dato: 15, Juni 2010 - 05:05 »
Opvasken i maskinen sker ved en temperatur af 65 grader, og der er efterfølgende to skylninger med lige så varmt vand.
Alternativet ville være at alle aluminiumsting skulle vaskes i hånden, hvor temperaturen i "suppen" kun er 30 grader, og opvaskemidlet er "håndmildt" og ikke specielt bakteriedræbende.

Bjarke Mønnike skrev:
Når vi nu er ved vaskemidler og deres mulige alternative anvendelser, skal man ikke glemme enzymmidlerne som Biotex.

Det kan være at jeg skal prøve dette. Der findes vist en Biotex til maskinvask. Kan det passe at pakken er grøn i modsætning til håndvaskemidlet der er i en blå pakke?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #33 Dato: 15, Juni 2010 - 08:24 »
Blå Biotex er til "håndvask"
Grøn er til kulørt tøj
White er hvidttøj

Se her Gerda
http://www.biotex.dk/produkter
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: maskinopvaskemidler
« Svar #34 Dato: 15, Juni 2010 - 11:49 »
Opvasken i maskinen sker ved en temperatur af 65 grader, og der er efterfølgende to skylninger med lige så varmt vand.

Det lyder betryggende!
Jeg skal nok huske at købe en is hos dig næste gang jeg kommer til Tasiilaq - men det kan godt vare lidt, jeg har endnu til gode at besøge Grønland.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk