efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg kan godt se fordelene, og det er ikke første gang jeg læser om dem. Jeg har været fristet til at prøve, men lige som Tranberg har jeg et par lidt specielle hardwares som jeg ikke umiddelbart kan finde Linux/Lubuntu/etc. drivere til.
Tranbers USB-Serielkonverter er et eksempel. Der er ikke mange der har brug for sådan én, så hvorfor skulle nogen ulejlige sig med at lave Linux-drivere til den?
alle drivere mv. som nogensinde blev skrevet til Lubuntu er altid tilgængelige og bliver automatisk installeret efter behov.
Alt virkede perfekt, undtagen fingeraftryks-sensoren (hvilket jeg er græsk-katolsk overfor).
Citat fra: Bent Andersen efter 22, Februar 2022 - 01:44alle drivere mv. som nogensinde blev skrevet til Lubuntu er altid tilgængelige og bliver automatisk installeret efter behov.Det lyder jo fint nok. Hvis altså der nogensinde er skrevet en driver:
Det interessante er dog, at sandsynligheden for at finde en passende Driver er højere i Linux end Win. M$ er kun interesseret i millionmarkedet og leverer derfor drivere til alt hvad de store HW-producenter laver.
For en komplet reklamefri interoplevelse anbefaler jeg i øvrigt Brave browser. Er der reklamer på YouTube? Jeg ser aldrig nogen i Brave
Hvad M$ laver af drivere er ikke vigtigt. Sagen er, at når et hardwarefirma producerer en dippedut, så skriver de driverne - og det som udgangspunkt til Windows og Mac. Og hvis de finder Linux og diverse afarter heraf uvæsentlige, så bruger de ikke noget krudt på drivere til disse systemer.
Er det denne dims du har problemer med?Sakset fra:https://manpages.ubuntu.com/manpages/bionic/man4/uplcom.4freebsd.html"The uplcom driver provides support for various serial adapters based on the Prolific PL-2303, PL-2303X and PL-2303HX USB-to-RS232 Bridge chips."
Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.
Nej!Sådan var det måske for 10 år siden. Men alle HW fabrikanter er med på vognen i dag og leverer drivere til Linux, som faktisk er med i Linux-installationspakkerne. Undtagelsen er nVidia, hvor man er nødt til at installere driverne manuelt. Men det fungerer også.
Citat fra: E. Tranberg efter 26, Februar 2022 - 10:20Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.Ikke for at være morsom (jo det er!) men kan man ikke få en 'Windows-emulator' til Linux?
Citat fra: Bent Andersen efter 26, Februar 2022 - 01:15Nej!Sådan var det måske for 10 år siden. Men alle HW fabrikanter er med på vognen i dag og leverer drivere til Linux, som faktisk er med i Linux-installationspakkerne. Undtagelsen er nVidia, hvor man er nødt til at installere driverne manuelt. Men det fungerer også.Det er jo fint nok hvis man har et HW-produkt. Men hvis et lille spjældskraberfirma producerer en dippedut som kun appellerer til et begrænset publikum, så kaster linuxfolkene sig vel ikke over den med det samme og knalder en driver sammen?Og hvis samme firma så kun laver drivere til Windows og Mac, så er man jo lidt på den.Alting til Windows findes jo tydeligvis ikke til Linux:Citat fra: E. Tranberg efter 26, Februar 2022 - 10:20Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.