* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 308
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 306
I alt: 306

Forfatter Emne: El flue smækker.  (Læst 45082 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
El flue smækker.
« Dato: 31, August 2008 - 23:54 »
Vi støder vist alle af og til på noget vi undrer os over er lovligt.

Jeg er lige just stødt ind i en af de her nye elektriske fluesmækkere.
Den virker ved at man aktiverer en knap på håndgrebet hvorved trådene i "ketcheren" bliver påtrykt en højspænding, jeg ved ikke hvor stor en spænding men tiltrækkeligt til at riste en flue der berører trådene.
Eftersom det hele er batteri drevet af 2stk AA batterier ligger der givetvis ikke direkte menneskedræbene effekt bagved.

MEN jeg finder det bestemt uheldigt at sælge sådan en indretning som en alm. husholdnings ting.
Den kan meget vel blive misbrugt som et yderst ubehageligt "legetøj".

http://www.bimbambanana.dk/index.php?p=gadgets_fluesm%C3%A6kker&side=visProd&prod_id=25

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #1 Dato: 01, September 2008 - 08:33 »
Der fik jeg sgu lige morgenkaffen galt i halsen!  :o

Ikke over Kuscos mail - men over prisen i hans link! Jeg købte sådan en fætter hos Silvan for et par måneder siden, pris: 30,- kroner, hvilket må siges at være et pænt stykke under 249,-

Den er i øvrigt god, når man sidder på terassen og hvepsene summer om ørerne på en - farligt/ubehageligt legetøj eller ej!
Henrik

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #2 Dato: 01, September 2008 - 13:07 »
Min 3 3/4 årige søn fik fat i vores el-smækker forleden. Inden jeg nåede at vriste den fra ham fik han uddelt et godt smæk over fingrene til undertegnede. (Han indkasserede til gengæld et ordentligt møgfald  >:().

Så jo, misbrug kan være meget ubehageligt. Men det er altså slet intet imod et rigtigt 220V AC stød, hvor man lige skal sætte sig bagefter.

Desuden må man antage at siden strømmen må løbe fra den ene streng i gitteret til det næste, så må strømmen blot løbe i overfladen af huden, hvorend smertefuldt det er. Så en evt. strøm ville ikke komme i nærheden af f.eks. en pacemaker. (med mindre der er afledning er andet sted...???)
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #3 Dato: 01, September 2008 - 16:49 »
Selv om du har afledning til et andet sted, får du stadig kun strømmen til at løbe overfladisk.

Man skal være meget kunstfærdig for at få en finger på kun en streng og en finger fra den anden hånd på en anden streng, så stømmen kan løbe en skadelig vej gennem brystregionen.

Det at effekten kun kommer fra to små elementer gør den ikke ufarlig. Men måden højspændingen genereres på, kan sikre at den maksimale strømstyrke er helt ufarlig for mennesker.

En elektronblitz kan for eksempel drives med tilsvarende elementer. Den er absolut farlig, hvis man kan komme til de spændingsførende dele.


Jeg kan bekræfte at typen er effektiv til gedehamse. Man rammer en eller to og så skræmmes de andre også væk.

Fik en med gratis i forbindelse med forhandlig af prisen på et par træsko på kræmmermarkedet.
« Senest Redigeret: 01, September 2008 - 17:00 af harbst »
Jørgen Harbst

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #4 Dato: 02, September 2008 - 15:10 »
Jeg har observeret at hvepse skal "ristes" væsentlig længere end en alm husflue. Vil det sige at hvepse har højere impedans end fluer ?  ;D
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #5 Dato: 02, September 2008 - 17:15 »
Jeg ved ikke noget med sikkerhed om elsmækkere - min flue/hvepsesmækker er lavet af plast og intet andet. Men det er generelt min erfaring, at hvepse er langt mere sejlivede end fluer.
Dertil kommer, at det vel oftest er bagkroppen, der kommer mellem trådene, og den har en del større tværsnit end på de fleste fluer. Det betyder naturligvis lavere strømtæthed og langsommere opvarmning.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #6 Dato: 02, September 2008 - 18:45 »
Med den vi fik med i køber, går gedehamse lige til jorden efter berøring.  De bevæger sig nogen gange stadig, og så træder jeg på dem.
Jeg ved ikke om de eventuelt kunne "vågne op til dåd igen".
Jørgen Harbst

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #7 Dato: 03, September 2008 - 08:25 »
Under ristningen har jeg gjort endnu en pudsig observation:
Når der så ligger en ristet og fladtrådt gedehams på jorden, tiltrækker det nye gedehamse, som styrer direkte mod kadaveret. Er det mon lugten, der tiltrækker dem? -og er de mon kannibaler?

Når så de kravler rundt på/omkring deres døde lillebror, er de nemme at ramme med el-ketsjeren.

Henrik

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #8 Dato: 03, September 2008 - 17:35 »
Den elektriske fluesmækker dræber myg øjeblikkeligt, hvepse bedøves tilsyneladende kun og falder til jorden, hvor jeg gør som Harbst...træder på dem.

Hvepse er rovdyr, der jager fluer og andre insekter, med stor fornøjelse. Om de selv fortærer dem, ved jeg ikke, men deres larver gør. Men samtididig har hvepse en "sød tand", der får dem til at bevæge sig hen hvor der er søde sager.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #9 Dato: 16, September 2008 - 17:34 »
Jeg kan lige tilføje at jeg har målt spændingen på gitteret til 1500 volt. I sidste uge havde jeg taget vores med til Frankrig og jeg blev udnævne til ugens "helt" da kæmpe hvipse irrirterede os hver eneste aften. ;D

mershieta

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #10 Dato: 20, November 2008 - 10:31 »
Med den vi fik med i køber, går gedehamse lige til jorden efter berøring.  De bevæger sig nogen gange stadig, og så træder jeg på dem. :)

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #11 Dato: 27, Juni 2009 - 15:32 »
Lad os lige opsummere:
Spænding dræber ikke, det gør strøm.

Der skal faktisk kun 0,003A til at det er livsfarligt for et memmeske. I hvertfald er det grænsen på nyere HPFI relæer som jeg husker det. Mit HFI relæ siger 0.03A

En elektrisk fluesmækker er derfor i princippet aldeles ufarlig, da man ikke burde kunne trække så meget strøm igennem 2 batterier.

Dog skal man også lige medregne shock effekten, som i princippet kan være farligt for folk med dårligt hjerte m.m.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #12 Dato: 27, Juni 2009 - 16:59 »
En elektrisk fluesmækker er derfor i princippet aldeles ufarlig, da man ikke burde kunne trække så meget strøm igennem 2 batterier.

Undskyld, men dette er noget sludder! Normalt regner man med, at en strøm på 15-25 mA gennem hjertet kan dræbe. At HPFI-relæet har en sikkerhedsfaktor på ca. 5 gange er ganske naturligt.
Men den samlede energi i 2 1,5 V celler er rigeligt stor nok til at trække en strøm på 25 mA i meget lang tid (en lommelygte trækker op til næsten 1 A).
Det afgørende er derfor, om energien overføres på en måde, så den kan afleveres hurtigt, og hertil kræves en høj spænding.
Jeg tror heller ikke en elfluesmækker er farlig - men den indeholder elektronik, der transformerer de 3 V spænding op til 1500 V, og en spænding på 1500 V er nu høj nok til at trække en ganske anselig strøm gennem en menneskekrop!
Det er derfor afgørende, at energien fra cellerne ikke opbevares i en meget stor kondensator, for så ville der let kunne ske ulykker.
Så man skal ikke afskrive risikoen med, at der kun er 2 1,5 V celler i smækkeren - men i, at konstruktionen er fornuftig, så hele cellernes energi ikke kan afleveres i ét stød.
« Senest Redigeret: 27, Juni 2009 - 17:04 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #13 Dato: 27, Juni 2009 - 17:11 »
Det er korrekt at en stor kondensator ville kunne forværre strømmængden betydeligt. Jeg tvivler dog stærkt på at en så lille spole som der er plads til i en fluesmækker, vil kunne magte at føde et stort amperetal uden kondensator. Mit gæt er at spændingen ved berøring af fluesmækkeren, falder til nogle få hundrede volt. At måle med et voltmeter uden forbrug, kan ikke bruges som sammenligning.

Din sammenligning imellem fluesmækkeren og lygten kan ikke bruges til noget. Når spænding stiger, falder strømmen.

I sidste instans, er det dog batteriets afladningstid ved direkte kortslutning, der bestemmer hvorvidt et 1,5 volts batteri kan være farlig eller ej.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: El flue smækker.
« Svar #14 Dato: 27, Juni 2009 - 17:37 »
Enig Jødal.
Citér
...Når spænding stiger, falder strømmen.


Undskyld det er altså endnu mere sludder.


Hvilket dog overgåes af dette:
Citér
I sidste instans, er det dog batteriets afladningstid ved direkte kortslutning, der bestemmer hvorvidt et 1,5 volts batteri kan være farlig eller ej.

Et batteri (eller celle) 's farlighed har overhovedet ikke noget at gøre med dets afladnings ved kortslutning. En sådan værdi findes heller ikke for den er totalt ubrugelig.
Man kan sætte en sammenhæng mellem potentiel risiko og et batteri's enirgi indhold typisk udtrykt i mAh for de små batterier.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk