* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 269
I alt: 270

Forfatter Emne: Montering af yderdør i træhus  (Læst 39162 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Montering af yderdør i træhus
« Dato: 19, Maj 2009 - 09:55 »
En af yderdørene i mit træ-sommerhus skal udskiftes i den kommende weekend og jeg er i gang med de indledende øvelser.
Kan / bør man anvende almindelige karmskruer til befæstigelse mellem karm og hus eller er der specielle karmskruer til træ-træ montage?
Til efterfølgende tætning mellem karm og væg vil jeg bruge sten- eller glasuld. Er montageskum også anvendeligt til denne opgave eller er der risiko for, at karmen presses ud af form af skummet?
Er der nogen, som har øvrige gode råd i forbindelse med denne opgave?

HP

Rolig nu!
p

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #1 Dato: 19, Maj 2009 - 13:09 »
Du må ikke bruge skum !

Du skal bruge et fuge-bånd, det er en rund skumpølse som fås i forskellige diametre og det ruller på plads i falsen på dørkarmen.

indvendigt bruges bitumin-fugebånd.
yderst et diffusionsåbent fugebånd
i mellem de to bån kan du godt stoppe almindeligt mineraluld ind

fugematerialer på sprøjte kan også bruges - indvendigt.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #2 Dato: 19, Maj 2009 - 17:23 »
Hvorfor ikke skum???

Her (i Canada) kan vi faa 2 forskellige slags skum, den ene er specielt til doere og vinduer. Den udvider sig ikke med saa staerke kraefter at den kan deformere doer/vinduesrammen som den anden type skum kan.
Naar jeg monterer et nyt vindue bruger jeg altid skum, det er saa staerkt at man faktisk ikke behoever skruer ;D
Men vigtigst af alt traekvinden, hun kan ikke komme ind.
Karsten

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #3 Dato: 19, Maj 2009 - 18:01 »
...
Men vigtigst af alt traekvinden, hun kan ikke komme ind.

Træ-kvinden? er det hende konen, kællingen, madammen... du taler om ;)

Jeg har oplevet tømrere som bruger expanderende trælim, men så har de også sikret rammen godt og grundigt imod deformation. Den skum man normalt bruger er så stærk at den kan vride selv den stærkeste trækonstruktion, og derfor må derfor ikke bruges.

Opbygningen af isolering i hulrum mellem karm og bygning skal laves ligesom al anden isolering: inderst vandtæt, yderst vindtæt.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #4 Dato: 19, Maj 2009 - 19:12 »
Her i Tasiilaq bygger vi vores huse af tagpap og gamle aviser, så det minder vel om dit sommerhus.

Her kan vi både have meget kraftig slagregn og ekstrem tørke for eksempel ved piteraq'er, og det får de bærende lodrette stolper i huset til at slå sig; de er så tykke, at de bøjer dørkarmen efter forgodtbefindende. Det fandt jeg ud af, da jeg havde fået installeret en ny og i øvrigt rigtig god yderdør i min tjenestebolig.

Tømreren havde nemlig installeret døren uden de nødvendige mellemrum mellem dørkarmen og stolperne, så når det havde regnet i længere tid kunne jeg ikke åbne døren, og i piteraq'er kunne jeg ikke holde den lukket uden at bruge den noget længere låsepal. Først da INI's fortrinlige vicevært havde fået savet nogle millimeter af stolperne (svært) lykkedes det omsider at få døren til at virkel under alle vejrforhold.

Moralen er, at man skal have en centimeters luft mellem dørkarmen og de lodrette stolper, og de skal kun fyldes ud med deformerbar isolering som for eksempel glasuld.  Jeg tror afgjort, at skum er for hårdt. Skruerne der holder døren skal tilsvarende ikke spændes helt, de skal kun klare ubetydelige sideværts belastninger.

Det hele falder vist sammen med tidligere indlæg, og jeg tror at netop et sommerhus kan svinge særlig meget i klimabelastninger.

Hilsen
Søren Basbøll


HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #5 Dato: 19, Maj 2009 - 19:58 »
Tak for hjælpen med døren - og de fine bemærkninger.
Især glæder jeg mig over sammenligningen mellem grønlandske huse - og mit sommerhus. Tagpap og gamle aviser! Det er længe siden jeg har moret mig så godt. Tak for det.
Jeg er sikkert på, at arbejdet i weekenden vil gå meget lettere og med større kvalitet med den opbakning!
HP

Rolig nu!
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #6 Dato: 19, Maj 2009 - 21:07 »
Jeg har en ven der har bygget sig et blokhus af massive bjælker og som har opdaget at loftshøjden varierer adskillige centimetre i løbet af et år. 

Specielt hos ham, fordi han lod hånt om anbefalinger om et stort tagudhæng, har det kostet ham nye køkkenskabe, da de oprindelige blev deformerede af mødet med loftet  ;D

Søren

Når der er en sådan forskel på træets opførsel i bygninger deroppe
påvirker det så også træ musikinstrumenter (celloer) negativt?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Karsten

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 201
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #7 Dato: 20, Maj 2009 - 01:56 »
Det lyder ikke som om i kender den type skum jeg anbefaler for at holde traek-vinden ude
men her kan i se den. Saelges der virkeligt ikke noget tilsvarende i Danmark.
Karsten

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #8 Dato: 20, Maj 2009 - 17:25 »
Man har flagremus, som ikke er mus.  Hvad med at kalde dem flagrerotter?

Så kunne kalkminerne jo sige de bekæmpede rotter med osten. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #9 Dato: 20, Maj 2009 - 20:13 »
Du er vist faret vild i grotterne Harbst.
 Det her er skumdør tråden og ikke ostehandler tråden  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #10 Dato: 20, Maj 2009 - 20:22 »
Er det ikke dejligt!
Jeg havde aldrig drømt om, at mit spørgsmål om karmskruer kunne udvikle sig til at handle om skumdøre og ostehandlere.
Ist dat nit schööön!

HP

Rolig nu!
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #11 Dato: 21, Maj 2009 - 00:23 »
Jeg ved ikke hvad der sker . Mit indlæg om flagredyrene var skrevet til tråden om osten. Gad vide hvor det her nu havner ???
Jørgen Harbst

Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #12 Dato: 21, Maj 2009 - 00:35 »
HP, dit spørgsmål giver selvfølgelig afledning....

Men montage af en yderdør er jo en alvorlig sag!

Der findes skruer/montagemidler til montage af trækarme i træskelletter, de hedder f.eks TOPTEC/TOPROC (fra Berner)
og er en genial skrue med 2 gevind som har samme stigning på "kroppen" og på befæstigelsesdelen så den oprindelige afstand mellem befæstigelseselementerne fastholdes.
Let, elegant og alletiders hvis du har dem! - og hvis ikke så skru'e den forbandede dør fast med alm. skruer!
Monter din dør med kiler, vatter ud/lod ud/mål ud og anvend krydsfinerstykker til mellemlæg og giv din dør min. 4 skruer.
(lovkrav!) Brug også med god samvittighed PU-skum!
(- skummet alene kan SNILT holde!)
Støv fladerne af, fugt let med en vandforstøver (stænk med en pensel) så fladerne er let fugtige (PU-Skum er fugthærdene) og fyld sprækkerne med PU-skum (langsomt, skummet expanderer 30-40 gange).
Sørg for at du har en træklods/fast bagstykke lige bag låseblikket så langfingrede ikke kan presse karmen ud med et brækjern hvis de vil ind!

God latin (teori) er at du ikke skummer mere ud end at du kan have et fugebagstop både udv. og indv.! (fugebagstop=en rund PE skumpølse som giver "modlæg" til en elastisk fuge udv. og indv.
Denne runde profil sikrer at fugen får den rette profil; tyndest på midten og størst mulig forankringsflade i de 2 sider!
Øh, ja, men du kan også afskære overskydende skum og "kradse ud" så du kan applicere fugen, men fug ikke før skummet har "afgasset" min. 1 uge efter.
Fuge? , nåe jah, udvendig en silikonefuge med neutral hærdesystem
(alcohol/oxim) eller PU som har god vedhæftning og stor bevægelighed, og indv. en billig Acrylfuge!

- go' arbejdslyst... - efter arbejdet kan nydes en rotteost fra mønsted.. (gid jeg kunne få et par hundrede kilo derfra...)

Jesper


  

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #13 Dato: 21, Maj 2009 - 17:44 »
En gut jeg havde fornøjelsen af at være kollega med i mine unge år, har nu valgt at ernære sig som selvstændig i en lille niche branche: Fugemand.

Han har altid lidt af en ubønhørlig trang til at fortælle om sine gerninger.

Bla. belærte han mig sidst om at manien med at opfuge døre/vinduer etc. er noget fanden har skabt.
Hovedsageligt fordi at skummet har det med at ekspandere så meget at han ikke kan få plads til bagstop.
Men argumentet skulle også være at "i skummede" vinduer og døre får øget tilbøjelighed til at rådne, eftersom skummet gør at det berørte område ikke kan ånde.
Erhvervs og byggestyrelsen skulle have taget argumentet til sig og fraråder at man skummer yder døre og vinduer i.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Montering af yderdør i træhus
« Svar #14 Dato: 22, Maj 2009 - 12:12 »
Dødt træ har ingen form for ånding.
Fri os for den folkelige påstand her i ingeniørdebatten.

fugttransport er ikke ånding.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk