* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 307
I alt: 307

Forfatter Emne: Kan man spare ved at lukke for opvarmning af det varme vand om natten?  (Læst 59310 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Nu er det sommer i østgrønland.
Det betyder at temperaturen mange dage sniger sig op over 10 grader i skyggen. Ikke meget, men det skal sammenholdes med at solen skinner meget intenst, ifølge vores solintensitetsmåler på radiosondestionen op til 750 watt pr. kvadratmeter.

I mit lille hus bliver der meget varmt, og jeg har derfor besluttet at når det er varmt nok, slukker jeg helt for oliefyret.

kriterierne er :
      Når jeg begynder at fryse tænder jeg for oliefyret.
      Når det varme vand bliver mindre end håndvarmt tænder jeg for oliefyret.

Når jeg tænder for oliefyret, skal det mindst køre indtil kedeltempeturen har nået 60 grader og fyret stopper af sig selv.

Jeg skal tilføje at mit oliefyr står i køkkenet, så al spildevarme indgår i opvarmningen af huset.

Det er kendt at hvis et oliefyr kører med meget lav kedeltemperatur, vil der dannes kondens og tæring.

jeg mener at hvis man ikke kører konstant på en lav temperatur, men hver gang kører temperaturen helt op til 60 grader så kondensen fordamper, er denne kondens uden betydning. har jeg ret?

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Hej Gerda.

Du har stort set ret.
Dog er det naturligvis sådan, at den tæring, der allerede er i gang, ikke bliver skruet tilbage ved at lade fyret køre.
Så svaret gælder kun, hvis perioderne mellem to kørsler ikke er alt for lange.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Jeg er nu ikke så sikker på at Gerda har ret overhovedet! Der findes nok dem her der har et mere indgående kendskab til forbrænding af olie end hvad jeg har, men hvad er det egentlig for en slags kondensat vi taler om her? Der dannes jo vanddamp ved olieforbrænding, men selv om man bruger den reneste olie, er det vel svovlsyrekondensatet der tærer mest? For at helt undgå tæring skal man vel bruge de lette kulbrinter, som ved almindelige temperaturer er i gasform!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Nej  John
Det hjælper ikke med lettere kulbrinter- tværtimod .
Det at de er på gasform er også ligegyldigt. forbrændingsprodukterne opstår i beggetilfælde på gasform.
Det afgørende er vandmængden og svovlmængden, udtrykt ved et vanddugpunkt og et syredugpunkt.  Hvis kedelfladen, eller røgaftrækket er koldere får man kondens.
Gassen har et relativt højere brintindhold og derfor lavere vanddugpunkt, men bliver som regel leveret med så minimalt svovlindhold at der ikke dannes svovlsyre ved kondens. Eventuelt en minimal mængde salpetersyre fra NOx,

Vandkondens giver et varmebridrag, som er værd at tage med , men kræver kedel og røgaftræk, som kan tåle det.


Jeg mener at Gerdas metode er´sikker nok.  Hun kommer højt nok op i temperatur til at kedlen, og skorstenen bliver tør.  og ny kondens, kommer ikke når ,der er slukket.

Med en skorsten af tunge materialer, når den måske ikke at blive tør. Trikket er en sekundær åbning i bunden af skorstenen, så man får udtørring ved gennemtræk over tid . 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Som supplement til harbsts fine redegørelse kan jeg lige minde om, at produktet "fyringsolie" ikke er en fast størrelse.
I gamle dage (tresserne og halvfjerdserne) indeholdt olien så meget svovl, som fraktionen nu engang gav ved destillation. Det kunne være op til et par procent, og det kunne lugtes i villakvartererne!

Siden er der i flere omgange sat snævrere lovmæssige grænser for svovlindholdet, og i dag er grænsen 500 ppm - men der fås ekstra gode kvaliteter, der overholder enten 50 ppm eller 10 ppm.

Harbst har helt ret i, at svovlsyre er den afgørende faktor for tæring i oliekedler, og hvis der næsten ingen svovl er i olien, bliver tæringsproblemet også forsvindende.

P.S. Der hersker helt andre forhold i især halmfyr! Mit svar gælder alene oliefyr. Og jeg kender ikke milhjøreglerne i Grønland, som vist afviger fra de danske?
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
En sidebemærkning Morten .......halmfyr i grønland  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Nej Bjarke, det var ikke grønlandske halmfyr jeg tænkte på!

Men jeg været ude for, at tidligere svar er blevet læst af personer, der mente at kunne bruge svaret i anden sammenhæng. Nogle af dem har ringet mig op (mit navn er jo ikke helt almindeligt) og har stillet yderligere spørgsmål.
Derfor følte jeg trang til at præcisere, at jeg ikke udtalte mig om tæring i kolde fyr, men alene om tæring i kolde oliefyr.
Og jeg ved stadig ikke hvor meget svovl der er i Gerdas olie, men mener - på linie med harbst - at hendes metode er OK.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
OK Morten, den lå bare lige til højrebenet  ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Ifølge Polaroil, der leverer al fyringsolie i Grønland indeholder olien kun ganske lidt svovl, meget mindre end f.eks for 20 år siden. jeg kender dog ikke procenten

Venlig hilsen  Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk