Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - SuperClaus

Sider: 1 ... 30 [31]
451
Miljøteknik / Sv: Bilers co2 belastning.
« Dato: 05, Februar 2008 - 08:49 »
Der findes skam mange der bruger Hummere til at pendle og generelt køres der mange km i det forenede land. Desuden har de det jo med at skifte bil hvert 3. år derovre.

Hvis der er noget om snakken og jeg vil i så fald være en af de grønneste herinde, da min bil er fra ´84 og har rundet 470.000km med et gennemsnitforbrug på 16,5km/l.


452
Nu har jeg fået ikke mindre end 3 laaange koder fra den tidligere bruger - så må jeg se hvor langt det bringer mig...

453
Jeg har fået ikke mindre en 5 cd'er med til den (2 af dem er vist mapsource), men ingen papirer med koder eller noget. Har også forsøgt at installere og det virker fint, men kun indtil jeg bliver spurgt om koder.

Har lige spurgt efter tilhørende koder og de er med lidt held på vej til mig ;o)

Stedet hvor jeg virkelig undrede mig over manglende præcision, var ved motorvejskrydsende i trekantsområdet (lige efter lillebælt, på jyllandssiden) - her blev GPS'en lidt sur over at jeg ikke drejede noget før, men motorvejen delte sig først ca. 500m efter.

Mon ikke det er basiskortet der ligger i den og jeg skal bruge nogle koder, så jeg kan opdatere kortet i den. Af de medfølgende cd'er er 2 af dem med et kort der er fra 2005 - det er vist nyt nok til mig.

Der er forresten leveret et 1GB CF kort med den, så der er lidt hukommelse at bruge af. 

Tak for hjælpen.

454
Slå med en hammer og lad den store tang ligge. Brug krybeolie/rustløsner i stedet for alm. olie. Du kan starte med WD40, eller prøve at finde noget der er bedre.

Kender noget der hedder DELTA-olie, det er både godt og dyrt, men der findes også et hav af andre alternativer.

455
Jeg har "arvet" en gammel Garmin Streetpilot 2610 som skal dække mit behov for nyt legetøj i bilen for 2008.
Mit reelle behov for en navigator er ca. 4 gange om året, hvilket nok også er grunden til at jeg ikke har investeret i sådan en "maskine" noget før.

Kortet i den er upræcist i forhold til målingen, har oplevet at den fejler ved angivelse af kryds og lign. (op til ca. 500m).
Den kan dog fint finde adresser på helt små veje, men viser ikke de helt små veje på kortet, selvom man zommer helt ind.

Jeg ved ikke om den nogensinde er blevet opdateret med et nyere kort. Min egen lille googlesøgning gjorde mig bare mere forvirret. Måske ligger der kun et grundkort i den ?

Nå, men jeg ønsker at få et hint om det kan betale sig at købe et nyt kort og lægge det i den? og ikke mindst hvordan man kommer igang med det.
Er modellen evt. så gammel at det ikke bliver bedre med præcisionen og kan den overhovedet opdateres ?



456
Det er jo ingeniører, når de er bedst ;o)

Det handler vel ikke om at blive enige om at en "standart" er et flag, for det er allerede vedtaget. 

Ville vi kunne ændre det vha. en demokratisk proces ?

Jeg skal straks undskylde mit meget forkerte valg af et "t" i stedet for et "d", men vil dog ikke rette i mit tidligere indlæg - det jo vil tage pointen fra de mange efterfølgende indlæg.... ;o)

 




457
WD40 bør altid ligge i en gammel bil og lign. steder - det kan fjerne mislyde som der står på dåsen, men man må dog ikke bruge det på ens kone af den grund.....

Lidt mere seriøst, så kan man sagtens bruge WD40 som alternativ til dieselstart/æter - det er bare ikke lige så effektivt (jeg tror også at det er drivgassen der giver den effekt).
Nogle gange kan man få rynker i panden, når man hører en dieselmotor der har fået et skud dieselstart og i sådanne tilfælde kan det være rart at bruge et mildere middel = WD40. For meget dieselstart kan være en anden måde at få/flå et topstykke af en motor. Det virker også fint på benzinmotorer (på godt og ondt). 

Et andet trick jeg kender med WD40 er på bezinmotorer, der ikke vil starte når det er koldt og fugtigt - dvs. når startproblemet er overgang på tændkabler/tændrør pga. skidt og fugt.
En god tåge af WD40 på tændingssystemet og så starter motoren fint igen. Dette er dog en kortvarig frist, da WD-40´s smørende egenskab, samler mere skidt på tændkabler end før og næste morgen står du med en lign. problem der kun vokser sig større - her skal der en klud og knofedt til for at fjerne det oprindelige problem, men WD-40 redder dig hurtigt første gang og er jo sådan set også en måde at fejlsøge på første gang.

Brug forøvrigt aldrig WD40 til at smørre på steder hvor der kræves fedt og lign. smørremidler. WD40 er lynhurtig at smørre med og næsten lige så hurtigt forsvinder den smørrende effekt igen, da det jo er en tynd olie.

Så lang så godt med mine erfaringer med WD40 - de er gennemprøvet på godt og ondt i praktiske eksempler. Jeg hører gerne hvis andre har lign. tricks - de fleste af jer kender måske allerede overstående ?

Mht. Gerda's Gummiged, så vil jeg stærkt anbefale at installere elektrisk varme på motoren - det har den meget bedre af i længden og det er jo standart vare i den del af verden (jeg har selv boet der i et par år).

Kan det forresten være at isopropanol ikke har så stor betydning for Cen-tallet, men mere har en fugtfjernende effekt ? Kan det være en måde at undgå dieselslam ? - det giver selvfølgelig ikke et svar på hvorfor det skulle virke på gamle dieselmotorer.






458
Konstruktioner / Sv: Solid State Relæ med FET
« Dato: 05, Januar 2008 - 16:29 »
Tak for svar - nu kommer jeg lige med lidt supplerende info, som jeg ikke fik med i første omgang og selvfølgelig et par spørgsmål mere.

Havde helt glemt at fortælle at størrelsen faktisk betyder noget...

Jeg startede ud med et lille relæ der via 5Vdc styring kan skifte op til 250V/6A og har lavet print og kabinetter ud fra dette. Som Kusco prøver at fortælle, dutter det ikke til selv små switchmodeforsyninger - en 300W standart computerforsyning brænder kontaktsættet fast hvis det får et par forsøg til det. Sætter man 2*300W til samme relæ er man næsten sikker på at det sker hver gang!.

Har kigget på standart SSR, men syntes de er for dyre i forhold til mit budget (jeg er off. ansat og der skal vist både skattelettelser og højere løn til, før jeg vælger et færdig SSR, når nu jeg kan underholde mig selv ved at bygge det selv ;o)

Desuden kan jeg se på databladende at de typisk har 1,6V over sig og så er jeg lige så langt med effektforbrug som ved det triackredsløb jeg har nu.

Den triac som jeg bruger er en BTB24/600V fra ST og har 1,6-1,9V over sig i tændt tilstand - måske at jeg kan finde mig en bedre triac til formålet ??

Bent er lidt for pessimistisk hvad angår FET i højspændingsområdet, men har alligevel en pointe. Har fundet standart FET'er i 600-800V klassen med Ron på 0,150 ohm, men jeg skal nok under 0,1 ohm før det har en mærkbar forbedring i forhold til Triac'en.

Jeg er stadig interesseret hvis nogen ligger inden med et diagram over et tænd/sluk kredsløb bygget op omkring FET'er.

Noget andet jeg lige så på det diagram jeg har forsøgt at vise herinde - mit snubberled på det diagram er med værdierne 100nF/47ohm, hvilket jo giver noget af et effekttab, når der er slukket for Triac'en og der så ligger 230Vac over snubberledet.
7,3mA løber der igennem dette og det giver så et effekttab på 1,7W - vel det man kalder for reaktiv effekt ?? - har lige bygget det op og det bliver ikke varmt eller noget, men det tæller vel stadig på elmåleren, eller hvordan er det nu med det ???

Det er dog endt med værdierne 22nF/47ohm for snubberledet, hvilket vist også er det som langt de fleste applikationsdatablade anbefaler som et General Purpose snubberled - er aldrig blevet særlig klog på hvordan man beregner fornuftige værdier for sådan et snubberled, men gætter ud fra min fornuft, på at jo større kondensator jo bedre fungerer leddet som beskyttelse, men tilgengæld spilder man også mere energi i det ??

Nogen af jer derude der har erfaringer med forkerte dimensionering af snubberled ? - jeg husker at 10nF/47ohm er for lidt til almindelig anvendlige  apparater - der holdt Triac'en ikke længe.



459
Konstruktioner / Solid State Relæ med FET
« Dato: 04, Januar 2008 - 12:56 »
Til et projekt ang. noget strømbesparelse, har jeg brug for at kunne tænde og slukke for div. alm. udstyr - mest computere, monitorer, printere og lign 230Vac udstyr.

Som styrbar "kontakt" er jeg endt med at bruge et hjemmebygget triackredsløb, med zerocross tænding. Kredsløbet kan jeg nemt tænde med de 5Vdc jeg har tilrådighed for dette.

Mekaniske relæ'er er jeg gået bort fra da pga. de alm. problemer med slid og det faktum at et lille relæ der skal tænde for en 300W switchmode strømforsyning eller en samling neonrør, har det med at brænde fast i kontaktsættet.
Diagrammet for Triac-kredsløbet ses her, hvis ellers jeg har anvendt visbilledeherfunktionen rigtigt



Triackredsløbet virker som sådan fint, men mit problem er at den bliver lidt for varm når middelstrømmen ryger over 2A.

Så nu vil jeg gerne finde et kredsløb der bruger et par FET'er i stedet for en triac, da FET'er jo har en mindre spænding over sig når de er tændt end triac'en.

Jeg forestillede mig at det så skulle indeholde 2 FET'er, et driverkredsløb (i form af en lille komplet driverchip) og måske et par snubberled for beskyttelse.
Gik ellers igang på google og i mine gamle lærerbøger samt div. driverdatablade, for at finde en praktisk anvendeligt kredsløb, men ikke om det er lykkedes mig - kan kun finde de lidt mere komplicerede kredsløb som jeg hverken har lyst til at lege med eller brug for, da det jo "bare" skal tænde og slukke for div. strømforbrugende enheder, et par gange i døgnet.

Så nu håber jeg at en ingeniørdebatmedlem kan hjælpe mig med at finde et lille passende diagram for et simpelt hjemmebygget Solid State Relæ bygget op omkring FET'er.

På forhånd tak.

PS: Havde aldrig troet at der skulle så meget arbejde for lige at finde en fornuftig løsning til at tænde og slukke for alm. apparater ;o)

Sider: 1 ... 30 [31]