Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Lydbøger

(1/5) > >>

HP:
For nogen tid siden forsøgte jeg at høre litteratur gennem Lydbøger i bilen undervejs til og fra arbejde. Jeg syntes det kunne være interessant og belærende.
Det forudsætter dog, lærte jeg, at man kan holde opmærksomheden de rigtige steder!
Jeg oplevede også, at når de 25 til 30 minutter transporttid var til ende, var der ofte 10 til 20 minutter tilbage af kapitlet på skiven!
Jeg følte mig lidt brugt når kollegaerne ankom og stemplede ind mens jeg stadig var i gang med litteraturen. De så lidt uforstående på mig mens jeg hørte videre.
Efter nogen tid holdt jeg op med at høre lydbøger - man kan ikke læse seriøst med de afbrydelser bilkørsel indebærer.

Har andre erfaringer på dette felt?

Hilsen   HP

Mads Aggerholm:
Med det fokus der i dag er på at være opmærksom i trafikken ('Kør bil når du kører bil'), undrer det mig at kolportører af lydbøger kan slippe afsted med at opfordre folk til at høre lydbøger mens de kører.

Nu bryder jeg mig ikke selv om lydbøger, men når jeg læser en almindelig bog, så kører der en film med handlingen inde i mit hoved som jeg 'kigger' med på.
Jeg kan forestille mig at noget tilsvarende sker når man hører en lydbog, og jeg tror ikke det er med til at bringe antallet af færdselsuheld ned.

Umiddelbart synes jeg det burde være forbudt på linie med håndholdt mobiltelefoni, men regeringen rider jo ikke den dag de sadler.
Eksempelvis burde håndfri mobiltelefoni også være forbudt, da undersøgelser for længst har vist at det er ligemeget for statistikken om man holder en telefon i hånden eller ej: Det er selve dét at bruge opmærksomhed på en telefonsamtale der er problemet.
Men håndfri mobiltelefoni er stadigvæk tilladt.
Og det er lydbøger også.

E. Tranberg:
@HP: Det er bare betingelserne for at høre lydbøger, og jeg har vænnet mig til at høre dem i fragmenter.
Det er heller ikke noget problem at være i gang med 2 bøger samtidigt, når jeg f.eks. skiftevis kører alene og sammen med andre. Det er hyggeligt at høre lydbog sammen med andre på en lang biltur.


@Mads Aggerholm >:(. Lutter ubegrundede fordomme du fremfører der,

Som en nonne og paven, der udtaler sig om sex og samliv.

Jeg har hørte flere hundrede lydbøger i bilen de sidste 15-20 år, og aldrig har  der været en situation hvor lydbogen har distraheret kørslen.

Når der sker noget i trafikken hører jeg intet af lydbogen, og må gå lidt tilbage for at fange tråden, når den trafikale situation er overstået.

Lydbøger er tværtimod trafiksikkerhedsfremmende, fordi tiden i bilen ikke føles så lang, og frustrationen over fjolserne, der hverken kender deres speedometerfejlvisning, den tilladte hastighedsoverskridelse uden bøde eller formår at holde en konstant fart, er færre, når jeg hører lybog end hvis jeg f.eks. skal høre på tåbelige selvglade radioværter og skodmusik samtidig.

Eller når (D)DR for 117' gang lader bilhaderen Harry Lahrman udtale sig som "trafikekspert"

jj-:
Jeg har aldrig selv lyttet til lydbøger som chauffør i en bil.
-Og jeg har ingen planer om at gøre det i fremtiden - fordi:
Statistik - Uopmærksomhed i trafikken _ SIKKERTRAFIK.DK
https://www.sikkertrafik.dk/presse/statistik/adfaerd/uopmaerksomhed

80 pct. af årets dødsulykker skyldes uopmærksomhed - Aarhus.
https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE11077562/80-pct-af-aarets-doedsulykker-skyldes-uopmaerksomhed/

TV 2 søger chauffører til nyt program - Lastbilmagasinet.
https://lastbilmagasinet.dk/artikler/tv-2-soeger-chauffoerer-til-nyt-program-p30561

Men jeg vil ikke støtte begrænsning af denne aktivitet med bøder og afgifter.
Jeg kan godt forstå at lastbilChauffører er rasender over de nye bøde for mangler, som de ikke har indflydelse på.

Mvh jj

E. Tranberg:
Lydbøger afleder IKKE opmærksomheden fra bilkørsel

Så fat det dog

Det er forskellige dele af hjernen der anvendes til at køre bil og lytte til en historie

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version